• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4785 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان

بهترين كيفيت اينترنت از سوي كدام اپراتور ارايه مي‌شود؟

وزير ارتباطات بارها اعلام كرده‌ اينترنت با كيفيت حق مردم است. از همين رو، گزارش شفافي كه از وضعيت آماري پهن‌باند كشور منتشر شده به مشتركان اين فرصت را مي‌دهد تا مناسب‌ترين سرويس اينترنت را انتخاب كنند. وضعيت آماري پهن‌باند كشور را شايد بتوان يكي از جامع‌ترين گزارش‌هايي دانست كه طي چند سال اخير از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور منتشر شده است. در اين گزارش كه در قالب ۲۵۰ صفحه آمار و نمودار تهيه شده، وضعيت كلي اينترنت كشور بر اساس پارامترهاي مختلف مورد سنجش قرار گرفته است. براي اندازه‌گيري كيفيت اينترنت و ارايه اين گزارش ۶ هزار و ۷۰۰ سنجه(ابزار اندازه‌گيري) توسط وزارت ارتباطات در سراسر كشور نصب شده است. در ادامه تحليل ايرنا از گزارش سازمان تنظيم مقررات درباره كيفيت اينترنت ميانگين ۶ ماه اول سال ۹۹ را مي‌خوانيد. تحليلي كه به شما نشان مي‌دهد كدام اپراتور بهترين اينترنت را ارايه مي‌دهد. كيفيت اينترنت از جهات متفاوتي قابل بررسي است. در اين گزارش ‌شاخص‌هاي اندازه‌گيري براي ارزيابي شبكه ارايه سرويس اينترنت در دو گروه كلي شاخص‌هاي سنجش كيفيت(QoS) و شاخص‌هاي تجربه مشتري در نقطه انتهايي انتقال خدمات (QoE) دسته‌بندي مي‌شود. متوسط تاخير(latency) حدود ۹۰ ميلي‌ثانيه، Jitter كمتر از ۴ ميلي‌ثانيه، پينگ كمتر از ۹۰ ميلي‌ثانيه و پكت لاس زير يك درصد ايده‌آل‌ترين وضعيتي است كه مي‌توان براي كيفيت پوشش اينترنت متصور شد. تازه‌ترين آماري كه از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور منتشر شده، نشان مي‌دهد كيفيت اينترنت ايران تا رسيدن به اين ايده‌آل كمي فاصله دارد خصوصا زماني كه صحبت از كيفيت اينترنت نسل سوم به ميان مي‌آيد. البته در اين گزارش آمار و ارقام بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور سنجيده شده است. شاخص‌هايي كه كمي با مقدار ايده‌آل تفاوت دارند اما هنوز هم اميدواركننده‌ هستند. گزارش كيفيت اينترنت به اين دليل از سوي وزارت ارتباطات منتشر شده تا كاربران بتوانند بر اساس نياز خود، بهترين اپراتور براي دريافت سرويس اينترنت را انتخاب كنند. يكي از پارامترهايي كه در اين گزارش مورد ارزيابي قرار گرفته، پارامتر Jitter است. تمام تصاوير، متن‌ها، صدا و ويديو كه در اينترنت وجود دارد به شكل بسته است و در همين قالب روي شبكه جابه‌جا مي‌شوند.
بر اساس مصوبه ۲۲ جلسه اول سازمان تنظيم و ارتباطات راديويي كشور، فاصله زماني مناسب براي Jitter ۲۰ ميلي‌ثانيه است؛ اما بررسي وضعيت كلي كشور اينترنت نسل سوم در اپراتور ايرانسل تاخير ۴۷.۶، اپراتور رايتل تاخير ۳۱.۸ و همراه اول تاخير ۲۴.۶۹ را نشان مي‌دهد. Jitter نسل سوم اينترنت همراه اول، نزديك‌ترين عدد به ايده‌آل است. بالا بودن JITTER بيش از همه‌ چيز روي سرويس‌هاي بر پايه Voice تاثيرگذار هستند. در نسل چهارم اينترنت jitter اپراتورها متفاوت است و شاخص آن در ايرانسل ۵.۷۶، در همراه اول ۵.۳۴ و در رايتل ۱۲،۸ است. در اين مقايسه نيز همراه اول كمترين تاخير را بين اپراتورهاي سيار دارد.
PLR در واقع متغير نرخ اتلاف بسته‌ها در بستر شبكه اينترنت است. طبق مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور نرخ اتلاف بسته در بستر شبكه اينترنت بايد كمتر از 2درصد باشد. پايين بودن كيفيت اينترنت بر اساس اين پارامتر بيش از همه روي گيمرها تاثير مي‌گذارد.
اتلاف بسته‌ها در بستر شبكه ۳G در ايرانسل ۱.۲۲ درصد، رايتل ۱.۶۸ درصد و همراه اول ۰.۹ درصد است. در اينترنت ۴G دو اپراتور ايرانسل با ۰.۴۸ درصد و همراه اول با ۰.۳ وضعيت بهتري دارند اما متغير نرخ اتلاف بسته‌ها در رايتل(۳.۳۲) است كه اين عدد تقريبا دو برابر حد مصوب از سوي سازمان تنظيم مقررات است. در اين شاخص نيز همراه اول توانسته بهترين نرخ را به خود اختصاص دهد.
اين بازه زماني به ميلي‌ثانيه اندازه‌گيري مي‌شود و هر چه اين زمان كمتر باشد، وب‌سايت با سرعت بيشتر بارگذاري مي‌شود. اگر اين پارامتر در كيفيت اينترنت بالاتر از حد مصوب باشد بيش از هر چيز روي كاهش كيفيت سرويس‌هايي مانند Voice و Video Call تاثير مي‌گذارد. طبق مصوبه ۲۲ جلسه اول سازمان تنظيم مقررات زمان ارسال درخواست از مبدا به مقصد و پاسخ دريافت آن(RTT) بايد كمتر از ۲۰۰ ميلي‌ثانيه باشد. در نسل سوم ارتباطات(۳G) ايرانسل اين عدد ۱۹۲.۲۸ درصد، در رايتل ۱۹۲.۵۴ درصد و همراه اول ۲۰۲.۱۸ درصد است. در اين شاخص ايرانسل وضعيت بهتري دارد. در اينترنت ۴G اپراتور ايرانسل طي ۱۱۵.۰۳ ميلي‌ثانيه درخواست را از مبدا به مقصد مي‌رساند و پاسخ را دريافت مي‌كند، در اپراتور رايتل اين عدد ۱۳۵.۰۳ ميلي‌ثانيه و همراه اول ۱۱۱.۳ ميلي‌ثانيه است. همراه اول در اين شاخص توانسته موفق‌تر از بقيه اپراتورها عمل كند. در پارامتر نوسانات تاخير(Jitter) مصوبه سازمان تنظيم، آستانه قطع شدن خدمت را تا ۱۰ ميلي‌ثانيه در نظر گرفته است كه نشان مي‌دهد وضعيت كيفيت اينترنت بر اساس تكنولوژي‌ ۳G بسيار نامطلوب است و در تكنولوژي‌هاي TD-LTE و ۴G هم كيفيت نوسانات تاخير لب مرز است. از بين تكنولوژي‌هاي موجود در زمينه نوسانات تاخير، تنها تكنولوژي ADSL توانسته نمره قبولي بگيرد. نوسانات تاخير در اين تكنولوژي ۱.۶۹ ميلي‌ثانيه است. در بخشي از اين گزارش كيفيت اينترنت بر اساس شاخص QoE مورد بررسي قرار گرفته است. شاخصي كه تجربه كاربري در آن حرف اول را مي‌زند نه مصوبات و سنجه‌هايي كه در سطح شهر نصب شده‌اند. اين پارامتر به صورت نسبي و محلي است و تنها توقعات كاربر در آن ايفاي نقش مي‌كند. در اين گزارش پارامترهاي سنجش كيفيت سرويس انتقال فايل(FTP)، كيفيت استفاده از تمام سرويس‌هاي اينترنتي(DNS) و دسترسي به سرويس‌هاي تحت وب(WEB) مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون