• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

دفتر دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از تعليق حساب توييتري محسن رضايي خبر داد

دو ماه نامه‌نگاري براي يك توييت

حساب كاربري دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام معلق شد. صفحه توييتر محسن رضايي در اين شبكه اجتماعي ۱۴۴ هزار عضو داشته اما از امروز مسدود و ارتباط آن 144 هزار كاربر و «كاربر محسن رضايي» قطع شده است. نكته جالب اما اين بود كه ظاهرا اين ارتباط نه امروز و ديروز، كه از 2 ماه پيش تاكنون قطع است و حساب كاربري محسن رضايي، معلق. به جز اين نكته جالب، اين خبر از جنبه‌اي هم محل تعجب بود و آن، اينكه خبر تعليق حساب كاربري محسن رضايي در حالي توسط «دفتر دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام» يعني از جايگاه حقوقي او منتشر شده كه او اغلب به عنوان يك چهره سياسي و به عنوان يك شخصيت حقيقي توييت مي‌كند. دفتر دبير مجمع تشخيص اما اعلام كرد: «پس از ۳ بار انسداد حساب اينستاگرامي، اين ‌بار گردانندگان شبكه اجتماعي توييتر با توسل به سانسور و تعليق حساب كاربري دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در توييتر، نگراني خود را از فعاليت او نشان دادند و قريب به 2 ماه است كه حساب مذكور را از دسترس خارج كرده‌اند!» دفتر محسن رضايي همچنين تاكيد كرده كه «پيگيري‌ها و مكاتبات با توييتر تاكنون منجر به دريافت پاسخ قانع‌كننده‌اي نشده است. با اين حساب، در صورتي كه طي روزهاي آينده مسوولان توييتر صفحه او را از حالت تعليق خارج نكنند، صفحه جديدي را به عنوان جايگاه نشر مطالب رضايي در توييتر اطلاع‌رساني خواهيم كرد.»
البته اين محسن رضايي با چنين نامهرباني‌هايي در فضاي مجازي بيگانه نيست و همان ‌طور كه دفتر دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم اعلام كرده، پيش از اين‌ بارها صفحه اينستاگرام او نيز مسدود شده است. صفحه‌اي كه دست‌كم دو نوبت در جريان موج مسدود‌سازي صفحات مجازي برخي كارگزاران جمهوري اسلامي و يك بار هم به‌ دليل انتقاد او از زنداني‌ بودن مسعود سليماني، استاد ايراني در امريكا به حالت تعليق درآمده بود. حالا اما در حالي حساب توييتري محسن رضايي معلق شده كه 3 شبكه اجتماعي اينستاگرام، توييتر و تلگرام از پرمخاطب‌ترين اپليكيشن‌هاي گوشي‌هاي تلفن همراه ايرانيان است و از ميان اين سه، توييتر پس از حوادث انتخابات رياست‌جمهوري و اعتراض‌هاي سال ۸۸ و تلگرام نيز چند صباحي پس از حوادث و اعتراضات دي‌ماه ۹۶ فيلتر شدند. آن‌ هم در حالي كه از ميانه امسال نيز حرف‌ و حديث‌هايي در مورد احتمال فيلتر شدن اينستاگرام شنيده شد كه البته هنوز چنين نشده است. با اين حال بسياري از كارگزاران نظام و به ‌خصوص مقامات ارشد، از رييس‌جمهوري و وزرا تا رييس قوه مقننه و ديگر نمايندگان مجلس، همچنين اغلب كنشگران سياسي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب تا اصولگرايان وابسته به اين طيف و آن خرده‌جريان، همچنان در اين 3 شبكه اجتماعي فعالند و كماكان حتي از توييتر و تلگرام هم استفاده مي‌كنند كه چند سالي است فيلتر شده و همچنان مسدود است.
در اين ميان اما شايد نگاهي به آخرين توييت‌هاي محسن رضايي بتواند سرنخي از علت اين تصميم شركت توييتر به دست دهد. توييت‌هايي كه از همان يا به انتخابات امريكا مي‌پرداخت و پيش از آن، نسبت به وضع اقتصادي انتقاد مي‌كرد. او همچنين روز دوشنبه در صفحه اينستاگرامش از شرط و شروط جمهوري اسلامي براي مذاكره با امريكا نوشته و گفته‌بود كه امريكا بايد ضمن عذرخواهي، خسارت‌هاي اقتصادي حاصل از تحريم را جبران كند. اگر چه بر اساس اصول آزادي بيان اظهارنظر در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي چون توييتر يا اينستاگرام منوط به رعايت برخي قوانين از پيش‌تعيين شده و مشخص، نبايد منجر به مسدودسازي شود اما اين بحث همواره در ايران وجود داشته كه چرا كارگزاراني كه خود از لزوم فيلترينگ اين شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويند، شخصا و در برخي موارد از جايگاه حقوقي‌شان، از اين شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند. تا جايي كه اخيرا توييتر و اينستاگرام به تريبون اصلي بسياري از سياستمداران تبديل شده و آنها اغلب ترجيح مي‌دهند به ‌جاي رابطه دوسويه با رسانه‌ها و بي‌توجه به مصائب شهروندان در دسترسي از اين شبكه‌هاي اجتماعي، توييتي بنويسند و پستي در ايسنتاگرام بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون