• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

خودت انجام بده

سحر موسوي

DIY يا Do it yourself اصطلاحي است كه افراد را به انجام دادن كارها بدون گرفتن كمك مستقيم از متخصص يا استادكار راهنمايي مي‌كند. دعوتي كه با توجه به وضعيت امروز، گراني‌هاي روزافزون و كاهش ارزش پول ملي لازم به يادآوري است و احتمالا افراد بيشتري آن را اجابت خواهند كرد. 
ضد فرهنگي كه تبديل به سبك شد 
درست است كه ممكن است با به زبان آوردن واژه پانك، تصويري به‌ هم ريخته، ناهمگون و استايلي پوچ به ذهن‌تان برسد اما لازم است بدانيد كه پانك فرهنگي ضد مد بوده كه ۱۹۷۵ براي بيان اعتراض و نارضايتي شديد نسبت به وضعيت اجتماع شكل گرفته و برخلاف تصوير منفي‌اي كه رسانه‌ها از آن ساخته‌اند سبكي بسيار روشنفكرانه و ساختارشكن بوده كه با موضع ضد مد خود تبديل به فرهنگي نو شده است‌. 
مبارزه با مصرف‌گرايي 
پانك‌ها روشنفكراني از فرهنگ‌هاي متفاوت بودند كه وجه اشتراك آنها انتقاد به وضع موجود بود و با زبان مد و موسيقي مخالفت خود را نسبت به مشكلات اجتماعي ابراز كردند. انتقاد پانك‌ها ابتدا مد و وضعيت موجود را مورد هدف قرار داد و با طرح مساله «خودت انجام بده» با فرهنگ مصرف‌گرايي‌اي كه نظام سرمايه‌داري سعي در تقويت آن داشت، مقابله كردند‌. 
از صرفه‌جويي تا اعتماد به نفس 
از آنجايي كه جنبش خودت انجام بده با ايجاد يك طرز فكر و سبك زندگي سعي در هدايت افراد به ايفاي نقش فعال‌ و پوياتري در زندگي خود دارد به نظر مي‌رسد، يادآوري آن بتواند بخشي از مشكلات اقتصادي امروز را جبران كند و فراتر از مساله صرفه‌جويي در مصرف هزينه‌ها با تاكيد بر خلاقيت و سازندگي، اعتماد به نفس مصرف‌كننده را بالا برده و با تاكيد بر انجام كارها به روش دستي تسكيني بر نگراني‌هاي انسان امروز باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون