• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني تعطيل شود يا خير؟

امين زندگاني: زكات روزهاي رفاه و امنيت‌مان را بپردازيم

در روزهاي اخير بحث بر سر اينكه سينماگران توليد پروژه‌هاي سينمايي را متوقف كنند يا خير به يكي از جنجالي‌ترين مباحث در سينما و تلويزيون تبديل شده است آن‌هم براي اينكه در چند ماه گذشته بسياري از اهالي سينما و تلويزيون به كرونا دچار شده‌اند. درگذشت كريم اكبري‌مباركه، بازيگر سريال در دست توليد «جشن سربرون» زنگ خطر را با صداي بلند 
به صدا درآورد و بر دغدغه هنرمندان افزود.
اگر نگاهي گذرا به فهرست بلندبالاي بازيگران مبتلا به كرونا بيندازيم، متوجه خطري مي‌شويم كه اهالي سينما و تلويزيون ايران را تهديد مي‌كند. محمدرضا گلزار، نويد محمدزاده، لاله اسكندري، مهران رجبي، ليلا بلوكات، يكتا ناصر، بهاره رهنما، نرگس محمدي، علي اوجي، بهنوش بختياري، بهروز بقايي، اتابك نادري، محسن تنابنده، امير كاظمي، فقيهه سلطاني، شهره سلطاني و... تنها بخشي از بازيگران سينما و تلويزيون ايران هستند كه با كوويد۱۹ دست و پنجه نرم كرده‌اند.
خبرآنلاين نوشت: اهالي سينما و تلويزيون، تافته جدا بافته از ديگر مردم نيستند؛ وقتي آمار ابتلا و مرگ ناشي از كرونا در جامعه رو به افزايش مي‌گذارد، طبيعي است گريبان تعداد بيشتري از بازيگران و هنرمندان را هم خواهد گرفت. جدا از بازيگران كه ابتلاي‌شان به كرونا پر سر و صداتر است و بازتاب رسانه‌اي بيشتري مي‌يابد، جمع زيادي از عوامل و هنرمندان پشت دوربين هم به اين بيماري دچار شده‌اند. تاسف‌بارترين مورد در اين زمينه جان باختن اكبر عالمي، فيلمساز پيشكسوت كشورمان بود كه جامعه هنري را سوگوار كرد.
با اينكه برخي عوامل هنري و فني سينما و تلويزيون در كنار تعدادي از نهادهاي صنفي خواستار تعطيلي پروژه‌هاي تصويري هستند ولي بسياري ديگر هستند كه بر ادامه توليد فيلم و سريال با رعايت كامل شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي تاكيد دارند، چراكه در اين‌ صورت هم معيشت هنرمندان تامين مي‌شود و هم آثاري براي سرگرمي مردم در اين شرايط سخت و افسرده‌ساز كرونايي ساخته خواهد شد.
اين روزها نزديك به ۵۰ اثر سينمايي در مراحل مختلف توليد قرار دارند كه از مشهورترين‌شان مي‌توان به «قهرمان» اصغر فرهادي، «خائن‌كشي» مسعود كيميايي، «تفريق» ماني حقيقي، «شب، داخلي، ديوار» وحيد جليلوند، «نگهبان شب» رضا ميركريمي، «شيشليك» محمدحسين مهدويان و... نام برد.
حالا در همين رابطه امين زندگاني گفته كه مخالف تعطيلي پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني است و كار كردن در زمان كرونايي را زكات آن روزهايي مي‌داند كه بازيگران در رفاه و امنيت كامل از شهرت‌شان استفاده مي‌كردند. 
او گفت: چند جمله‌اي براي واكنش‌هاي اخير درباره توليدات سريال و سينما كه يك سري از عزيزان همكار كه مشخص نيست در داخل يا خارج از كشورند و راجع به تعطيل شدن كارهاي فرهنگي نظراتي دارند كه باعث شيوع ويروس كرونا مي‌شود، داشته باشم. فكر مي‌كنم هر جنگي ارتش و سپاه خودش را دارد.
زندگاني تاكيد كرد: وقتي وارد جنگي ويروسي به نام كرونا مي‌شويم و اين توقع كه توليد محتواي فرهنگي را تعطيل كنيم آن‌قدر خنده‌دار و به دور از دورانديشي و عقل سليم است مثل اين مي‌ماند كه به كادر درماني و پزشكي بگوييم كارتان خطرناك است برويد خانه و كار نكنيد. الان وقت جنگيدن ماست و سپاه بهداشت و درمان در يك خط و سپاه فرهنگي در خط ديگر موظفند مردم و هموطنان عزيز كه در دوران قرنطينه خودخواسته و قرنطينه اعلام شده در خانه بمانند، سرگرم شوند.
بازيگر سينما و تلويزيون در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به اين نكته اشاره كرد: اين زكات آن روزهايي است كه ما در رفاه و امنيت كامل داشتيم از شهرت‌مان استفاده مي‌برديم و از اينكه در شغلي كه دوست داريم فعاليت و كار مي‌كنيم، لذت مي‌برديم. شايد خيلي‌ها به حرف‌هاي من واكنش نشان دهند و بگويند حرف شايد احمقانه‌اي است اما من فكر مي‌كنم ارزش ماديات آن‌قدري نيست كه بخواهيم صرفا به خاطر پول وارد اين خطر جاني شويم.
او با اشاره به قشر آسيب‌پذير در حرفه سينما، تئاتر و تلويزيون افزود: يك قشر آسيب‌پذير در حرفه سينما، تئاتر و تلويزيون بسيار زياد است. شايد فقط بازيگرانند كه چند ماهي مي‌توانند بدون كار دوام بياورند اما بقيه اين قشر درآمد ماهيانه‌شان در حقيقت باتوجه به مشكلات اقتصادي كه وجود دارد كفاف خود آن ماه را نمي‌دهد و تعطيلي پروژه‌ها مي‌تواند لطمه بسيار جبران‌ناپذيري به بدنه فرهنگي اين كشور بزند. او افزود: من به‌ شدت با تعطيل شدن كارهاي سريال و سرگرمي مخالفم براي اينكه مردم ما حق دارند سرگرم شوند و ما الان بايد پاسخگوي كار كردن در حرفه‌اي باشيم كه دوستش داشتيم و داريم. در آن موفق بوديم و مثل سربازي كه در جنگ نمي‌توانيم به او بگوييم نجنگ، ممكن است اتفاقي برايت بيفتد اينجا هم نمي‌توانيم به خودمان بگوييم مريض مي‌شويم و خطر ما را تهديد مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون