• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

سركرده گروه تروريستي «حركت النضال» روبروي دوربين صدا و سيما اعتراف كرد

از حمله به رژه اهواز تا افشاي ايران‌اينترنشنال

گروه سياسي

كت سرمه‌اي و پيراهن سفيد پوشيده، عينك به چشم دارد و خود را «حبيب فرج‌الله كعب»، مسوول گروه تروريستي «حركت النضال» معرفي مي‌كند. «حبيب فرج‌الله كعب» معروف به «حبيب اسيود»، شهروند پيش‌تر ساكن خوزستان و تبعه سوئد است. او رييس پيشين گروه تروريستي «جنبش آزادي‌بخش الاحواز» (الاحوازيه) است كه به نام گروه «حركت النضال» هم شناخته مي‌شود. گروهكي كه فعاليت خود را از سال 84 آغاز و هدف خود را استقلال خوزستان و جدايي آن از ايران عنوان كرد. شامگاه ۲۱ آبان‌ماه 99 اما حبيب اسيود در يكي از برنامه‌هاي صدا و سيما ظاهر شد و اعترافاتي را مطرح كرد.  اين اعترافات با صحنه‌هايي از حمله به رژه نظامي اهواز در سي‌ويكم شهريور ۹۷ شروع مي‌شود. ويديويي 2 دقيقه‌ و ۳۹ ثانيه‌اي كه به‌گفته راوي آن، قرار است جزييات جديدي از حمله تروريستي ۳۱ شهريورماه ۹۷ اهواز از زبان سركرده گروهك تجزيه‌طلب حركت النضال بيان كند. صبح روز ۳۱ شهريور 97 قرار بود مراسم گراميداشت هفته دفاع مقدس در اهواز و سراسر كشور همچون سال‌هاي اخير برگزار شود. اما هنوز نيم ساعت از شروع مراسم در اهواز نگذشته بود كه 5 فرد مسلح از پاركي پشت جايگاه، تماشاگران و مردمي كه براي سان ديدن از رژه آمده بودند و نيرو‌هاي در حال رژه را به رگبار بستند و مراسمي كه قرار بود به رژه نظامي نيروهاي مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز بگذرد، به جنگي تمام‌عيار و خونين بدل شد. بنابر آخرين آمار اعلامي در اين حمله، ۲۴ نفر شهيد و ۶۸ نفر مجروح شدند. حادثه‌اي كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه ايالات متحده، سوريه، پاكستان و روساي جمهور روسيه و افغانستان و برخي كشورها و نهادها و شخصيت‌ها، حادثه‌اي «تروريستي» نام گرفت و به ‌شدت محكوم شد. بلافاصله پس از اين حمله گروهكي موسوم به الاحوازيه در گفت‌وگو با تلويزيون ايران‌اينترنشنال، مسووليت اين حمله را برعهده گرفت؛ اما ساعاتي بعد داعش هم به‌ طور جداگانه خود را مسوول حمله معرفي كرد و با انتشار عكسي، اسنادي را منتشر كرد و مدعي شد كه مسوول اين حمله است. كمي بعد هم با انتشار چند فرد با پوشش و لباس نظامي بر اين ادعا تاكيد و اعلام كرد كه برنامه‌ريزي و انجام اين حمله از سوي اين گروه تروريستي صورت گرفته است. همان زمان نماينده وقت مردم شهرستان اهواز، حميديه و باوي در مجلس در يك اظهارنظر مطبوعاتي گفت در خانه تيمي كه از اين گروه تروريستي كشف شده، مستنداتي همچون پرچم داعش پيدا شده ‌است. حالا ۲ سال و يك ماه و ۲۱ روز از آن اتفاق گذشته و «اسيود» در اعتراف تلويزيوني مسووليت اين حمله را برعهده گرفته است. فرج‌الله كعب در صحنه‌اي از اين اعتراف تلويزيوني پشت به پرده‌اي مثل پرده‌هاي سالن پذيرايي قرار گرفته و مي‌گويد كه «حبيب نبگان»، «يعقوب نيسي» و «عيسي سواري» در عمليات تروريستي 31 شهريورماه 97 اهواز دست داشتند. 3 نفري كه اسيود از آنها نام مي‌برد، اكنون در زندان‌هاي دانمارك و هلند به سر مي‌برند. بهمن‌ماه 98 بود كه خبر آمد 4 نفر از اعضاي اين گروه تروريستي در دانمارك و هلند به جرم جاسوسي براي عربستان و برنامه‌ريزي براي يك يا چند حمله تروريستي در ايران دستگير شده‌اند.

 اسيود  چه گفت؟
در بخش ديگري از اين ويديو درحالي كه تصاويري از حبيب اسود با چشم‌بند و دستبند نمايش داده مي‌شود، او از «سرقت يك شركت پيمانكاري» و «سرقت مسلحانه بانك صادرات در اهواز» به عنوان اقدامات ديگرشان ياد مي‌كند. در بخش ديگري از اين ويديو نيز در حالي كه اسيود مشغول برداشتن چشم‌بند از چشمانش و آه كشيدن است، صداي راوي را مي‌شنويم كه مي‌گويد اين گروهك كه تحت ‌حمايت مستقيم سرويس‌هاي اطلاعاتي عربستان و رژيم صهيونيستي قرار دارد، با وجود صدور حكم جلب بين‌المللي براي سركردگان آن، از اروپا عمليات تروريستي در ايران را مديريت مي‌كرد. حبيب اسيود مي‌گويد: «در همان زمان با سرويس اطلاعاتي عربستان، اقدامات‌مان را آغاز كرديم و جلسات متعددي با آنان داشتيم.» او مسووليت عمليات تروريستي كه در «شهرستان اهواز» انجام شده را برعهده مي‌گيرد. ۳۰ ثانيه آخر اين ويديو، اظهارات اسيود درباره تلويزيون ايران اينترنشنال است؛ او اين رسانه فارسي‌زبان را كه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پخش مي‌شود، «تاثيرگذار» مي‌خواند و مدعي است كه اين رسانه با پول‌هاي عربستان كار مي‌كند و فقط براي تاسيس اين تلويزيون «۳۰ ميليون يورو» صرف شده است. بنابر گفته راوي اين ويديو، گروهك حركت ‌النضال قصد چندين عمليات بزرگ ديگر در تهران و خوزستان را داشته كه با تسلط اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان ناكام ماند. اين اعتراف تلويزيوني كه گفته مي‌شود با پخش مستندي از اعترافات اسيود در آينده ادامه پيدا خواهد كرد، با اين جمله رييس سابق «جنبش آزادي‌بخش الاحواز» پايان مي‌يابد: «توسط نيروهاي وزارت اطلاعات دستگير شدم.»

دستگيري در تركيه و بازگشت به ايران
اما ماجراي دستگيري حبيب اسيود چه بود؟ فرج‌الله كعب اولين ‌بار از سوي همسرش مطرح شده بود. همسر او در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌هاي فارسي‌زبان ساكن لندن، مدعي شده بود كه حبيب اسيود، از ۱۵ اكتبر (۲۴ مهرماه) در استانبول ناپديد شده است. خبر ناپديد شدن او اما به مدت دو هفته منتشر نشد. ظاهرا وكيل او مشغول نامه‌نگاري با مقامات تركيه تا سوئد بوده تا بتواند در مذاكره با تركيه، از برگرداندن او به ايران جلوگيري كند. اتفاقي كه البته به نظر مي‌رسد وكيل اسيود در انجامش ناموفق بوده و درنهايت او به ايران بازگردانده شد. بر همين اساس هم بازداشت اسيود اولين ‌بار نهم آبان ‌ماه امسال، با بيانيه گروهك موسوم به «جنبش آزادي‌بخش الاحواز» رسانه‌اي شد. اين گروهك در بيانيه خود مدعي شد كه ايران با همكاري كشوري ديگر، حبيب اسيود را در تركيه ربوده است! پس از آن بود كه هدي هواشمي، همسر فرج‌الله كعب در گفت‌وگو با شبكه‌هاي خبري ادعاي، ربوده شدن همسرش را اعلام و جزيياتي درباره آن ارايه داد. او مدعي شد كه «وزارت خارجه سوئد اطمينان دارد ماموران اطلاعاتي ايران با همكاري تركيه و از طريق مرز آذربايجان غربي همسرش را به ايران برده‌اند.» موضوعي كه هيچ مسوولي نه در تركيه و نه در ايران به آن واكنشي نشان ندادند. درنهايت صدا و سيما با انتشار خبر دستگيري حبيب اسيود، اين غائله را تاييد كرد. هر چند اين خبر دوازدهم آبان از سوي 2 نماينده مجلس هم تاييد شد. مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي و مجتبي يوسفي، نماينده اهواز در مجلس يازدهم بازداشت او را «هوشياري شاخه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي كشورمان در خارج از كشور» و نتيجه همكاري «اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» عنوان كرده و گفتند كه او تحت بازجويي نيروهاي امنيتي است.  هر چه بود حدود ۱۱ روز پس از اعلام خبر بازداشت سركرده گروه «حركت النضال» و يك روز بعد از پخش اعترافات تلويزيوني فرج‌الله كعب، بالاخره وزارت اطلاعات در ۲۲ آبان‌ ماه با انتشار بيانه‌اي اين دستگيري را تاييد كرد. وزارت اطلاعات در بيانيه‌اي كه البته حاوي نكته‌اي تازه بيش از آنچه پيش‌تر در رسانه‌ها منتشر شده بود، نيست، تاكيد كرد كه دستگيري سركرده گروهك تجزيه‌طلب حركت النضال، نتيجه «اقدامات تخصصي و تركيبي سربازان گمنام امام زمان (عج)» بوده است. همچنين چنانچه راوي ويديوي اعتراف تلويزيوني اسيود هم گفته، سركرده گروهك تجزيه‌طلب حركت النضال در سال‌هاي اخير قصد چندين عمليات بزرگ ديگر را در تهران و خوزستان داشت و حتي اخيرا در حال برنامه‌ريزي براي هدايت عمليات تروريستي جديدي بود كه با اشراف اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (عج) ناكام ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون