• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

كميسيون بهداشت اثر طب سنتي بر درمان كرونا را بررسي مي‌كند

شيرين‌بيان به جاي واكسن، نيروهاي مسلح به‌ جاي دولت

مجلس نهم تا پيش از روي كار آمدن مجلس يازدهم، آخرين مجلس ايران بود كه اصولگرايان و به‌ويژه تندروهاي اين جريان سياسي اكثر قريب به اتفاق كرسي‌هايش را به ‌ياري نظارت استصوابي و مشاركت حداقلي در انتخابات تصاحب كردند؛ مجلسي كه احتمالا بيش از آنكه با طرح‌ها و لوايح و پرسش و پاسخ‌هايش از مسوولان اجرايي در ياد افكار عمومي ماندگار باشد، با هزار و يك حاشيه‌اش شناخته مي‌شود. مجلس دهم در اين ميان اما سعي كرد به‌ جاي آن حواشي به مباحثي چون حقوق شهروندان در جريان اعتراضات دي‌ماه 96 و آزادي بازداشت‌شدگان، رفع حصر و انتقاد از نوع مواجهه نهادهاي امنيتي و قضايي با معترضان آبان‌ماه 98 بپردازد؛ هرچند كه به ‌واسطه كاهش قابل ‌توجه اختيارات مجلس و دوري نمايندگان از راس امور تصميم‌گيري در ايران، شكست‌هايي را نيز در اين مسير پذيرفتند ولي دست‌كم تلاش كردند تفاوتي قابل ‌توجه با مجلس يكدست اصولگراي نهم رقم بزنند. پايان مجلس دهم و ورود اصولگرايان به ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان اما راه را بر اين اصلاحات بست و نمايندگاني كه روزگاري قرار بود «برترين مجلس تاريخ انقلاب» را تشكيل دهند، حالا هر روز با اظهارات و اقدامات‌شان موجبات انتقادات ناظران و كارشناسان و فعالان سياسي و البته كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را فراهم مي‌آورند؛ چنانكه در آخرين نمونه يكي از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس يازدهم از درمان كرونا با «شيرين‌بيان» گفته است.
ماجرا از آنجا آغاز شد كه خبرگزاري كار ايران، اقدام به انتشار اظهارات فاطمه محمدبيگي، نماينده اصولگراي قزوين در مجلس يازدهم در ستاد استاني پيشگيري و مقابله با بيماري كرونا در اين استان كرد. اظهاراتي كه آنچنان باور و پذيرشش براي افكار عمومي سخت بود كه ايلنا را بر آن داشت كه با انتشار فايل صوتي گفته‌هاي اين نماينده مجلس، در مرحله اول احتمال تكذيب خبر را كاهش دهند و در مرحله دوم خود را از اتهام تشويش اذهان عمومي مبرا كنند. محمدبيگي كه از قضا به عنوان دبير كميسيون بهداشت و درمان مجلس مشغول فعاليت است، در جريان گفته‌هايش از عدم استفاده مديران مسوول از طب سنتي انتقاد كرده و مدعي شد كه چين با استفاده از همين موضوع موفق به كنترل كرونا در كشور خود شده است.
شيرين‌بيان» به ‌جاي  واكسن كرونا
محمدبيگي كه به ‌واسطه اظهارات پيشينش از جمله نمايندگان جنجالي مجلس يازدهم به شمار مي‌رود، در جريان گفته‌هاي خود در ستاد پيشگيري و مقابله با كروناي استان قزوين -كه عالي‌ترين نهاد استان براي مقابله با ويروس كرونا در قزوين به شمار مي‌رود- به تجربه كشورهاي آسياي شرقي براي مقابله با ويروس كرونا اشاره و اظهار كرد: «در كشورهاي چين، تايوان و اروپا برخوردهاي مقتدرانه‌ در اجراي شيوه‌‌نامه‌هاي بهداشتي، استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي و طب سنتي ۳ عامل مهم در كنترل همه‌گيري كرونا بوده است.» اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس يازدهم با بيان اينكه «در كشور چين طب سنتي براي كنترل كرونا بسيار نقش داشته است»، گفت: «اين روزها ساعات كاري عطاري‌ها بايد افزايش يابد، چراكه مطالعات ثابت كرده كه شيرين‌بيان ضد كوويد ۱۹ است.» او همچنين در شرايطي گفت كه «عطاري‌ها نبايد همانند مغازه‌هاي ديگر تعطيل شوند. عطاري‌ها بايد همانند داروخانه‌ها با ارايه داروهاي گياهي به مردم خدمت كنند و اين موضوع بايد مورد توجه مسوولان قرار بگيرد.» كه حداقل تا زمان نگارش اين گزارش نه وزارت بهداشت و نه هيچ‌ يك از نهادهاي متولي براي مقابله با ويروس كرونا در ايران تاثير داروهاي سنتي بر درمان كرونا را تاييد  نكرده‌اند.

مديريت غيردولتي با حضور نيروهاي مسلح
گفته‌هاي اين نماينده مجلس اما به همين‌ جا ختم نشده؛ او در بخش ديگري از گفته‌هايش خواستار ورود نيروهاي مسلح به مقوله كرونا و مقابله با آن شده و گفته است: «منظور ما از نيروهاي مسلح اين نيست كه اسلحه بكشند، بلكه بايد حضور داشته باشند، چون مردم وقتي لباس سبز نيروي انتظامي يا ارتش را مي‌بينند دل‌شان آرام مي‌شود.» به‌ گفته دبير كميسيون بهداشت و سلامت مجلس شوراي اسلامي، «تاكنون ستاد كرونا دولتي اداره مي‌شد؛ از اين‌رو طرح علمي و جامع شهيد سليماني با هدف ورود عوامل بسيج براي ريشه‌كن كردن بيماري كوويد۱۹ به صورت تفاهمنامه با چندين دستگاه آماده شده و مي‌توان از اين به بعد فاجعه تلفات كرونا را غيردولتي اداره كرد.» محمدبيگي همچنين تصريح كرد: «همه گروه‌هاي جهادي، سپاه و سازمان تبليغات بايد كنار پايگاه‌هاي بسيج قرار گرفته و به‌ صورت مديريت واحد طرح شهيد سليماني را به شكل بسيجي‌وار همانند واكسن فلج اطفال در دهه‌هاي گذشته عملياتي كنند.»

سابقه  درخشان
فارغ از اينكه مقصود دبير كميسيون بهداشت مجلس از طرح جامع «شهيد سليماني» چندان روشن نيست، اما آنچه در اين ميان قابل ‌توجه است، سابقه محمدبيگي است در بيان اظهاراتي كه از ديد ناظران و كارشناسان با واقعيت موجود در جامعه تفاوت‌هاي بسيار دارد. اين نماينده مجلس كه پيش‌تر فضاي اندرويد را «مستهجن» خوانده بود و تلويحا از فيلترينگ دفاع كرده بود، در آخرين اظهاراتش مدعي شده كه «پنتاگون» مشغول «واردات جمعيت از هند، پاكستان، فيليپين و بنگلادش به ايران» است. او همچنين در شرايطي در دفاع از طرح نمايندگان براي افزايش جمعيت گفته بود كه «هيچ خانواده‌اي را نمي‌بينيم كه صاحب فرزند شود، اما وضعيت اقتصادي‌اش بدتر شود؛ چراكه خداوند به دليل به دنيا آمدن فرزندان گشايش در خانواده‌ها ايجاد مي‌كند و طبق وعده خداوند وسعت قلب و وسعت روزي نصيب خانواده‌هايي مي‌شود كه فرزند به دنيا آورند.» كه حداقل بر اساس آمار و ارقام ارايه شده از سوي نهادهاي رسمي ايران، اوضاع معيشتي خانواده‌هاي ايراني نامساعد است و بسياري زير خط فقر روزگار مي‌گذرانند.
نكته قابل ‌توجه آنكه اظهارات اين نماينده مجلس درباره كرونا و درمانش با استفاده از طب سنتي نه اولين بوده و نه احتمالا آخرين. همين چندماه پيش بود كه برخي از خواص روغن بنفشه براي درمان كرونا مي‌گفتند و موجبات تعجب پزشكان و كارشناسان را فراهم آوردند. در همين راستا زهرا شيخي، سخنگوي كميسيون بهداشت نيز طي نامه‌اي به حسن روحاني ادعاهايي مشابه محمدبيگي را به زبان آورده و خواستار استفاده از طب سنتي براي مقابله با كرونا شده و نوشته بود: «آيا اكنون كه هر روز داروهاي گرانقيمت آنچناني و عمدتا وارداتي يا مشابه‌سازي شده، يكي‌يكي از رده خارج شده و هزينه ـ اثربخشي آنها مردود مي‌شود، همچون ساير كشورهاي دنيا و بنا بر خرد جمعي و عقل نخبگاني و فارغ از تعصب‌ها و افراط و تفريط به ظرفيت‌هاي طب‌هاي سنتي، بومي و مكمل توجه كرده‌ايم؟ آيا همه آنان كه در چين و كره جنوبي و اروپا و... به استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و عقلاني طب‌هاي سنتي و مكمل خود پرداخته‌اند، نابخرد هستند؟» نامه‌اي كه مشابه آن را به تازگي از حجت‌الاسلام ميرزايي، نماينده اصفهان در مجلس نيز خوانديم و مجلس‌ يازدهمي‌ها فراتر از اقدامات فردي، اولويت خود در روزهاي سخت كرونا را نيز اين مساله قرار داده و آن‌طور كه در دستوركار هفتگي پارلمان و كميسيون تخصصي بهداشت و درمان آمده، بررسي اثربخشي طب سنتي در درمان كرونا در صدر دستوركار اين كميسيون قرار گرفته  است.
بدين ترتيب به نظر مي‌رسد اقدامات كميسيون بهداشت براي به ‌كارگيري طب سنتي و «شيرين‌بيان» براي مقابله با كرونا به اين سادگي‌ها پايان نيابد و در اين ميان شايد خالي از لطف نباشد وزارت بهداشت پاسخي روشن به اين اظهارات دهد و در تاييد يا رد آن اقدام كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون