• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

ادامه از صفحه اول

قضاوت مردم در مورد تحريم‌ها

اما كسي كه حالا با شعار رفع تحريم‌ها مي‌آيد و احيانا تعهد به توافق‌هاي جهاني را درعمل نشان مي‌دهد فقط هنگامي قابل پس زدن است كه در رفع فشار حداكثري از خود صداقت نشان ندهد. اين درست آن نقطه‌اي است كه اگر ما دچار اشتباه استراتژيك وتاريخي شويم، قضاوت مثبت مردم كه صاحب اصلي كشورند را به دست نخواهيم آورد. حتي آنها كه مخالف برجام هستند و تشنج با امريكا را هدفي آرماني مي‌دانند بايد حقانيت ايران را نشان بدهند. بگذاريد آنكس كه ستمگر است آغازگر تشنج و برهم زننده تعهد و بي‌اعتنا به يك معاهده بزرگ بين‌المللي باشد. چرا ما از هم‌اكنون پيش‌دستي كنيم وبراي دنيا و مهم‌تر از آن براي مردم خودمان ناهنجار و غيرمتعارف و تشنج‌ساز جلوه كنيم؟ درواقع تحمل اين همه فشار طاقت‌فرساي اقتصادي كه با شيوع كرونا به اوج خود رسيده است بزرگواري و هوشمندي وعزت ايرانيان را نشان مي‌دهد. بايد از اين نجابت و رادمردي مردم پاسداري كرد و با رفتارنسنجيده و شعارگونه و احيانا ماجراجويانه آن را تضعيف نكرد. قطعا مردم مجدانه و بي‌صبرانه طالب رفع تحريم‌ها وايجادگشايش در زندگي خود هستند وانتظار آن را مي‌كشند وحتي توقع دارند كه درخت صبرشان ميوه شيرين بدهد و دولت‌شان سياست و هوشمندي از خود بروز دهد و فرصتي را برباد ندهد. اگر درجامعه اين تلقي ايجادشود كه فرصتي براي رفع يا كاهش انبوه مشكلات معيشتي فراهم شد ولي از آن به‌ خوبي استفاده نشد تلقي بسيار بد وخطرناك و پر پيامدي خواهد بود.


چهار «ت» توسعه چابهار

نيز به تبع آن تاكيد و تمركز بر نقش «تبادلات و ديپلماسي فرهنگي» و كاركرد آن در تسريع روند توسعه منطقه مي‌تواند راه رسيدن به توسعه محلي و ملي را كند كند و دشوار. بايد به ياد داشت كه چابهار و سيستان و بلوچستان سواي از جاذبه‌هاي توريستي، ظرفيت‌هاي استراتژيك تجاري، ترانزيتي، توليدي و اقتصادي پتانسيل‌هاي بي‌بديل جريان‌ساز ديگري همچون فرهنگ و هنر دارد كه متاسفانه تاكنون مورد غفلت واقع شده است و بي‌مهري و كم‌توجهي. جدي نگرفتن و بي‌اعتنايي نسبت به نقش و كاركرد فرهنگ و هنر در تحقق برنامه‌هاي توسعه‌اي و غفلت در تاثير راهگشاي اين عرصه بر تسريع روند رشد و پيشرفت همه شمول منطقه نشان از عدم درك حوزه فرهنگ و هنر و بيگانگي نسبت به اولويت‌گذاري‌ها در تحقق توسعه دارد كه استمرار اين رويكرد مي‌تواند لطمات و صدمات بسيار جدي بر پيكره نحيف فرهنگ و هنر منطقه وارد كند و بي‌اعتمادي، بدبيني و شكاف اجتماعي بيش از پيش را نسبت به عملكرد و رويكرد در پيش گرفته فعلي منطقه آزاد مضاعف كند.  همواره رويكرد در پيش گرفته نسبت به عرصه فرهنگ و هنر كه پيش‌شرط توسعه منطقه است و ضرورت رسيدن به رشد و توسعه همه‌جانبه، بسيار سطحي بوده است و غيرتخصصي و تزييني و نيز متاسفانه بي‌توجه به زيرساخت‌هاي توسعه جوامع محلي و تربيت و تقويت نيروي انساني ماهر و اقدامات بنيادي زيرساختي فقط خلاصه شده است به سرمايه‌گذاري در ساخت چند فيلم، مستند و مجموعه‌هاي تلويزيوني، ساخت محدود مدرسه، برگزاري جشن‌هاي مناسبتي و احداث چند كتابخانه و اقداماتي از اين دست كه نه تنها تاثير چنداني بر تقويت فرهنگ و هنر بومي ندارد و توانمندسازي جوامع محلي، بلكه شكاف و نارضايتي از عملكرد و رويكرد در پيش گرفته را روز به روز مضاعف مي‌كند و پررنگ.
مسلما با تمركز بر توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي و اقدامات بنيادين در اين زمينه و تقويت رويكرد فرهنگ‌محور در تبادل انديشه برون‌مرزي ضمن اينكه رونق ديپلماسي فرهنگي را براي كشور به ارمغان خواهد آورد، تقويت فرهنگ ملي و محلي را نيز موجب خواهد شد. فراموش نكنيم مستحكم‌ترين، پر بازده‌ترين و ريشه‌دار‌ترين تبادل بين كشورها «تبادل از نوع فرهنگي» است كه در صورت توجه و تمركز به اين مهم ضمن توانمندسازي جوامع محلي، تقويت چهار «ت» توليد، تجارت و ترانزيت، توريسم؛ معرفي و صادرات توليدات فرهنگي، مشاركت در توسعه را به دنبال خواهد شد و تضمين در «ت» ديگر توسعه يعني «تامين امنيت پايدار» محلي و ملي را.


كم‌تحركي كودكان‌درسال‌كرونا

معرفي نرمش‌هايي كه در منزل امكان انجام آن است و ايجاد پويش‌هاي شاد جهت شبيه‌سازي زنگ‌هاي ورزش در دوران تحصيل كرونايي، برقراري تعامل با خانواده‌ها براي كمك به فرزند در جهت انجام صحيح حركات ورزشي، فيلمبرداري انجام تمرينات ورزشي و ارسال براي معلم جهت رفع اشكالات آن مي‌تواند كمك بزرگي براي رفع اين معضل باشد. همچنين تهيه محتواي آموزشي متنوع براي انجام مداوم ورزش روزانه و گرفتن گزارش كار از دانش‌آموزان به روند انجام اين فعاليت‌ها كمك مي‌كند.  مادران و پدران نيز مي‌توانند با كمك گرفتن از كودكان در برخي كارها با نوآوري‌هاي خاص (به‌طور مثال اگر در منزل امكان بازي با خاك و گل نيست اما مي‌توان با آرد و خمير جايگزين مناسبي پيدا كرد يا كاشتن گل‌هاي آپارتماني و مراقبت و نگهداري از آن را به كودك واگذار كنيم و به او بياموزيم كه چگونه مي‌تواند در مورد گل خود از دنياي مجازي اطلاعات مفيد به دست بياورد و آنها را به صورتي عيني و عملي اجرا كند و نتيجه تلاش‌هايش را مشاهده كند.) به بيشتر شدن فعاليت‌هاي فيزيكي آنها كمك كنند.  مي‌توان ساعاتي را براي مطالعه و كتابخواني گروهي در جمع خانواده اختصاص داد و حتي به بحث و گفت‌وگو درباره موضوع كتاب پرداخت تا همه دنياي كودك، فضاي مجازي و بازي‌هاي بي‌تحرك نباشد و به او ياد داد در صحبت با دوستان خود درباره موضوعاتي كه خوانده است بگويد و نظر دوستانش را هم بپرسد تا آنها هم به سمت كتابخواني جهت‌دهي شوند.  در حال حاضر دنياي مجازي بيشترين نقش را در زندگي‌هاي ما ايفا مي‌كند كه استفاده هدفمند و بهينه همراه با ساعت برنامه‌ريزي شده و آگاه از آن مي‌تواند اين سال ويروسي را از چالش به درس و تجربه و موقعيت تبديل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون