• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

ادامه از صفحه اول

نقش تلگرام در مديريت بحران زلزله 21 آبان 1396 ازگله سرپل ذهاب

البته فراموش نكنيم كه ابتدا از افراد، گروه‌ها و سازمان‌هايي كه به سرعت به زلزله سرپل ذهاب واكنش نشان داده و به ‌طور موثر عمليات انجام دادند (مانند نيروهاي اورژانس، نيروهاي نظامي و انتظامي و...) ياد كنيم. ولي كاربري‌هاي مردمي و غيررسمي فناوري‌ها، و مقايسه آن با كاربري از اين فناوري‌ها در.. نهادهاي مسوول، تفاوت‌هاي زيادي را در زلزله 1396 سرپل ذهاب نشان داد كه مي‌تواند به نقص زيرساختي، ارتباطي و اداري  مربوط باشد.
براي افراد آسيب ديده از زلزله شديد، وجود اطلاعات فوري و دقيق در مورد محل پناه گرفتن و تهيه خدمات پزشكي و اجتماعي، غذا و آب تميز و... بسيار مهم است. در زلزله ازگله سرپل ذهاب 1396 بهره‌گيري مردمي از تلگرام و ايجاد شدن كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي به منظور اطلاع‌رساني در مورد محل‌هاي بيشترين خرابي و اعلام نيازمندي‌هاي مردم آسيب‌ديده نقش مهمي بازي كرد. نمايندگان مردم منطقه زلزله‌زده نيز در كانال‌هاي تلگرام خود اطلاع‌رساني برخط و مستقيم را به مردم منطقه آسيب‌ديده (موكلان خود) شروع كردند. اين موضوع كاري مفيد بود، ولي همزمان نقصان‌هايي را هم نشان داد؛ حركت‌هاي عوام‌گرايانه هم براي جلب‌توجه مردم آسيب‌ديده انجام شد! از همين طريق اطلاعات ناقص و غلط و شبه‌علمي نيز (نظير منشأ غيرطبيعي زلزله و اينكه مساله هارپ موجب وقوع زلزله شده است!) به فراواني در روزهاي بعد از زلزله بين مردم 
پخش مي‌شد. 
ولي در مجموع و براي اولين بار، كانال‌هاي تلگرامي نيز به وجود آمدند كه با كيفيت نسبتا خوب اطلاعات اضطراري را به ساكنان در مورد ميزان آسيب در منطقه خود، مسدود بودن جاده‌ها، پمپ بنزين‌هاي باز، مراكز توزيع مواد ضروري و همچنين سايت‌هاي پزشكي و اردوگاه‌ها ارايه كردند. 
حال براي آينده از اين تجربه مثبت چه استفاده‌اي مي‌توانيم بكنيم؟ تركيب نرم‌افزار و نقشه متناسب با منبع آزاد و قابل دسترس براي همگان و مناسب و همچنين اشتراك داده‌ها و ابزارها و برنامه و ابزارك‌ها (اپليكيشن‌ها)ي الكترونيكي رايگان، راه‌حلي سريع و مقرون به‌صرفه در مواقع بحراني است.
 علاوه بر اين، پايگاه‌هاي اطلاعاتي الكترونيكي قابل اعتماد و دقيق از املاك و امكان بازيابي سريع، تعمير و بازسازي اطلاعات را فراهم مي‌كنند. اين سامانه ساده و مقرون به صرفه، مبتني بر فناوري‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند با ارائه اطلاعات به‌موقع به شاهدان عيني، اضطراب را كم كند و در كاهش فوري ريسك زلزله موثر باشد.


بستر تاريخي تحولات قفقاز

مادام كه ايران، به‌رغم آنكه صرفا يك قدرت منطقه‌‌اي است، دستوركاري جهاني براي خود تعريف كرده و درگير مشاجره با قدرت جهاني زمانه باشد. 
مشكل مي‌تواند همزمان از فرصت و انرژي كافي و ائتلاف‌سازي لازم براي تمركز بر اولويت‌هاي ملي و آنچه در اطراف مرزهايش مي‌گذرد، نيز برخوردار باشد. 
تعجب نيست كه اتفاقات قفقاز در شرايطي رخ داد كه ما، اعم از مسوولان و مردم، ميخكوب صفحات تلويزيون براي اطلاع از نتيجه شمارش آرا در جورجيا و آريزونا و پنسيلوانيا و... بوديم.


حق زنان

به سخره مي‌گيرند؛ زيرا در هيچ جاي نظام جمهوري شهروندان را به بهانه‌هاي جنسيتي، قومي، نژادي، مذهبي و.‌.. از حق انتخاب شدن محروم نمي‌كنند.  رهبري نظام در سياست‌هاي كلي انتخابات اراده خود را مبني بر حل مساله بديهي حق انتخاب شدن زنان نشان دادند، اما شگفت‌انگيز است كه چرا هنوز برخي اشخاص و نهادها برابر اين موضوع مقاومت مي‌كنند. اين افراد بايد بدانند كه اين مقاومت‌ها پايان خوشي درپي نخواهد داشت. سهم زنان غيور و با شرافت ايران را در انقلاب و جنگ فراموش نكنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون