• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

اقتصاد بين‌الملل

شكل‌گيري بزرگ‌ترين بلوك تجاري جهان بدون امريكا

15 اقتصاد آسيا- اقيانوسيه ديروز بزرگ‌ترين بلوك تجارت آزاد جهان را تشكيل دادند. اين توافقي تحت حمايت چين است كه شامل امريكا نمي‌شود. ايالات متحده در اين توافق جديد جايي ندارد چون در دوران رياست‌جمهوري دونالد ترامپ از يك گروه آسيا- اقيانوسيه‌اي مشابه خارج شد. امضاي «شراكت اقتصادي جامع منطقه‌اي» موسوم به آرسي‌اي‌پي (RCEP) در يك نشست منطقه‌اي در هانوي، ضربه ديگري به گروهي است كه باراك اوباما، رييس‌جمهوري سابق امريكا آن را تشويق كرد و ترامپ در ۲۰۱۷ از آن خارج شد. در بحبوحه ترديدها بر سر مشاركت آتي واشنگتن در آسيا، آرسي‌اي‌پي ممكن است موضع چين را به عنوان يك شريك اقتصادي در جنوب ‌شرق آسيا، ژاپن و كره تحكيم كند و دومين اقتصاد برتر جهان را در موقعيت بهتري براي شكل‌دهي به قوانين تجاري اين منطقه قرار دهد. ايالات متحده هم در آرسي‌اي‌پي غايب است و هم در شراكت دو سوي اقيانوسيه موسوم به تي‌پي‌پي(TPP) و از بزرگ‌ترين اقتصاد جهان متشكل از اين دو گروه تجاري كه بزرگ‌ترين رشد منطقه‌اي در جهان را دارد، خارج شد.

احتمال ريزش دلار در دوره بايدن بالاست

به عقيده سونيا مارتين، بسته پيشنهادي دموكرات‌ها فشار بزرگي روي توان مالي دولت خواهد بود. دلار در هفته‌هاي اخير عملكرد خوبي نداشته و شاخص دلار كه نرخ برابري آن مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد به پايين‌ترين سطح خود از مه ‌۲۰۱۸ تاكنون رسيده است. در اين بين ارزش يورو يك درصد مقابل يورو تقويت شده و ين ژاپن نيز در قله 8 ماهه خود قرار دارد. سونيا مارتين‌، كارشناس امور ارزي بانك دي زد آلمان با اشاره به پيروزي بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: دلار يك ارز امن تلقي مي‌شود و با توجه به اينكه دولت بايدن بنا دارد همكاري با جامعه جهاني را بيشتر و تنش‌هاي تجاري را كمتر كند، انتظار دارم ارزش دلار بيش از ميزان فعلي كاهش يابد. مارتين همچنين با اشاره به بسته پيشنهادي دموكرات‌ها گفت: دموكرات‌ها در نظر دارند ۲.۲ تريليون دلار ديگر به حمايت از اقتصاد در مقابل كرونا اختصاص دهند و اين چاپ پول نتيجه‌اي جز كاهش ارزش دلار نخواهد داشت.

دولت همين حالا هم بيش از 3 تريليون دلار نقدينگي به شكل مختلف به بازارها تزريق كرده است و يك بسته ديگر فشار بزرگي روي توان مالي دولت خواهد بود.

بانك مركزي امريكا به طور جداگانه تاكنون حدود دو تريليون دلار نقدينگي به بازار تزريق كرده كه بخش بزرگي از آن به شكل عمليات خريد و بازخريد اوراق قرضه بوده است.

عربستان با سقوط قيمت نفت ۲۷ ميليارد دلار ضرر مي‌كند

محمد بن سلمان، وليعهد عربستان گفت: عربستان سعودي به علت سقوط قيمت‌هاي نفت در سال جاري تحت تاثير پاندمي كرونا تا آخر سال ۲۰۲۰ بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال(معادل ۲۷ ميليارد دلار) ضرر خواهد كرد. طبق گزارش آژانس خبري دولتي سعودي‌پرس، بن سلمان گفته است: با توجه به تخمين بودجه ۲۰۲۰ كه در سال گذشته ارايه شده است، انتظار مي‌رفت درآمد دولت ۸۳۳ ميليارد ريال شود كه ۵۱۳ ميليارد ريال آن درآمد نفتي بود. با سقوط قيمت نفت در سال جاري درآمدهاي نفتي به حدود ۴۱۰ ميليارد ريال سقوط كرده است. وليعهد عربستان اضافه كرد: اين درآمدها حتي براي پوشش دستمزد كاركنان دولت كه طبق بودجه امسال تخمين زده مي‌شود به ۵۰۴ ميليارد دلار برسد، كافي نيستند. اين شرايط دولت عربستان را مجبور كرده است درآمدهاي غيرنفتي خود را به ۳۶۰ ميليارد ريال افزايش دهد و به بخش‌هاي جديدي مانند توريسم، ورزش، صنعت، كشاورزي، حمل‌ونقل و معدن توجه بيشتري داشته باشد.

ايران بيست‌ودومين قدرت تجارت دريايي جهان شناخته شد

كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل رتبه ايران از نظر ظرفيت ناوگان كشتيراني در جهان را ۲۲ اعلام كرد، رتبه‌اي كه ناوگان كشتيراني ايران را بالاتر از برخي كشورهاي صنعتي مثل فرانسه، ايتاليا و كانادا قرار مي‌دهد. كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنكتاد) در جديدترين گزارش خود از وضعيت صنعت حمل‌ونقل دريايي جهان اعلام كرد كه رشد تجارت دريايي جهان در سال 2019 به كمترين ميزان طي 10 سال پيش از آن رسيده است.

تجارت دريايي جهان كه از زمان ركود سال 2009-2008 دوباره رونق يافته بود و رشد خوبي را تجربه مي‌كرد در سال 2019 تحت تاثير تنش تجاري امريكا با شركا و بروز اختلال در فعاليت‌هاي اقتصادي جهان، تنها رشد 0.5 درصدي را شاهد بوده است. تجارت دريايي جهان در سال 2018 رشد 2.8 درصدي را تجربه كرده بود. در سال 2019 نيز بالغ بر 11.08 ميليارد تن كالا از طريق دريا در جهان جابه‌جا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون