• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

احمد مسجدجامعي در جلسه شوراي شهر تهران و با اشاره به نظرات ناشران و كتابفروشي‌ها گفت

روز كتابگردي، نوروز كتابفروشي‌هاست

كتاب مي‌آيد، اين شعار سالي است كه هفته كتاب‌خواني آن با شيوع كرونا همراه شده است. فرارسيدن هفته كتابخواني در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر تهران نيز به سخنان عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران راه يافت و شورا در جلسه خود از شهرداري درخواست كرد تابلوي كتابفروشي راهنماي كتابفروشي‌هاي مناطق 22 گانه را نصب كند. در اين جلسه، احمد مسجدجامعي در ابتداي سخنان خود و پس از گراميداشت روز كتاب و كتابخواني توسط مهندس هاشمي، رييس شوراي شهر تهران گفت: خوشبختانه روز كتاب و كتابخواني هم سال‌هاست به هفته كتاب تبديل شده، همچون روز تهران كه به هفته تهران انجاميد. پنجشنبه آخر هفته كتاب هم، روز كتابگردي است كه از ابتكارات شوراست و اعضاي محترم شورا از جمله رييس محترم شورا آقاي مهندس هاشمي هم در اين روز بارها مهمان و ميزبان خبرنگاران، ناشران و اهل كتاب و كتابخواني بوده‌اند. روز كتابگردي به گفته برخي ناشران و كتابفروشان، نوروز كتابفروشي‌ها است.عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه هر سال روز كتابگردي با شعار«من هم مي‌آيم» همراه است، گفت: امسال به دليل گسترش كرونا چنين شرايطي وجود ندارد و شعار «من هم مي‌آيم» تبديل به شعار « كتاب مي‌آيد» شده است.

در هفته كتاب، توزيع كتاب به صورت رايگان با هزينه‌اي اندك انجام مي‌شود

مسجد‌جامعي در ادامه به چگونگي اجراي برنامه‌هاي هفته كتاب پرداخت و اظهار داشت: ساختاري هم براي هفته كتاب طراحي و پيش‌بيني شده كه با همكاري شهرداري، خانه ادبيات و كتاب ايران، بخش پست مخابرات، پيك بادپا و ساير بخش‌هاي خصوصي شبكه‌هاي توزيع كالا و خدمات اجرا مي‌شود تا كتاب به ويژه در روز كتابگردي در شهر تهران رايگان و در ساير نقاط با بهايي بسيار كم به دست دوستداران كتاب برسد. در واقع بخش‌هاي دولتي و خصوصي متعهد شدند كه كتاب را آسان و ارزان يا بي‌هزينه به دست علاقه‌مندان برسانند.

مصوبه نصب تابلوي كتابفروشي در معابر، اجرايي نشده است

او ضمن بيان اين موضوع كه خوب است شهرداري‌هاي ساير نقاط الگو و مديريت شهري تهران را پيش رو داشته باشند به اجرايي نشدن برخي مصوبات شوراي شهر تهران در خصوص كتاب پرداخت و گفت: مي‌خواهم به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني مروري داشته باشم بر برخي مصوباتي كه پس از كتابگردي‌هاي پيشين در شوراي شهر تصويب كرديم و اجرايي نشده است. يكي عملياتي كردن طرح الزام شهرداري تهران به نصب راهنما براي كتابفروشي‌ها در مناطق 22 گانه است. البته برخي مناطق اين كار را خودجوش انجام داده‌اند.رييس ستاد شوراياري‌هاي شهر تهران با يادآوري اين موضوع كه خانه كتاب، اتحاديه ناشران و شوراياران فهرستي از كتابفروشي‌ها تهيه كردند و ما آن را در اختيار شهرداري قرار داديم، گفت: انجام اين كار به عهده سازمان زيباسازي بوده است. كار دشواري هم نيست. هم به شهر يك لطف و روحي مي‌دهد هم نشان‌دهنده رويكردي مناسب از ناحيه مديريت شهري و شوراي شهر به دانايي است . من از شهرداري تهران مي‌خواهم اين كار را سريع انجام دهد چون چندان وقتي نداريم. اين عضو شوراي شهر تهران افزود: شوراياران هم خيلي به اين كار مصر هستند و در اين زمينه آماده همكاري‌اند. چون كتابفروشي‌ها در حقيقت پاتوق فرهنگي محله‌اند و براي فعاليت‌هاي محله‌اي كه شهردار محترم هم تاكيد زيادي بر آن دارد يكي از لوازمش همين معرفي و شناسايي و تقويت كتابفروشي‌هاست.

گنجاندن لايه كتابفروشي

در نقشه تهران الزامي است

مسجدجامعي در توضيح دومين مصوبه‌اي كه اجرايي نشده است، گفت: دومين مصوبه، گنجاندن لايه كتابفروشي در نقشه‌هاي تهران است كه هنوز عملياتي نشده. در اين خصوص هم به راحتي مي‌توانيم در نقشه‌هاي تهران لايه‌اي جديد بگذاريم كه بتوان كتابفروشي‌ها را در هر محله‌اي شناسايي كرد. اميدوارم در همين هفته كتاب در نقشه‌ها قرار گيرد و با كمك شهرداري و ناشران و مراكز اطلاع‌رساني اطلاعات اين كارجمع‌آوري شود.

اميدوارم كساني كه پس از ما مي‌آيند، برنامه‌هاي هفته كتاب و روز كتابگردي را ادامه دهند

عضو شوراي شهر تهران در ادامه گفت: طبيعتا امسال هم مي‌توانيم كتابگردي را با همان روال گذشته، به صورت مجازي داشته باشيم و در كتابفروشي‌ها حضور پيدا كنيم، در نشست‌هاي آنها مشاركت داشته باشيم و كتاب‌هايي را هم سفارش بدهيم. تشكري هم دارم از همه دوستاني كه در اين سال‌ها و در روز كتابگردي در كل كشور در كتابفروشي‌ها حضور پيدا كردند و ان‌شاء‌الله كساني كه بعدها هم خواهند آمد اين راه را ادامه بدهند.

روشن نگه داشتن چراغ دانايي در شرايط دشوار توسط جامعه تعليم و تربيت

او به مناسبت هفته كتاب، در خصوص فداكاري‌هاي جامعه تعليم و تربيت كشورمان اظهار داشت: چون هفته كتاب است جا دارد از جامعه تعليم و تربيت هم تشكري كنم. اينها چراغ دانايي را در شرايط دشوار هم همچنان روشن نگه داشته‌اند كه آخرين‌شان هم شادروان مرحومه خانم مريم اربابي است كه حتي روي تخت بيمارستان و در اوج بيماري تعليم و تربيت را پاس داشت.

مدرسه‌اي كه در شرايط اشغال كشور و اضمحلال قدرت سياسي تاسيس شد

مسجدجامعي با بيان اينكه در تهران نيز نمونه‌هاي زيادي از تلاش بي‌وقفه فرهنگيان وجود داشته و دارد، يادآور شد: در خود تهران هم از اين نمونه‌ها بسيار داريم. در حوالي ميدان شوش مدرسه‌اي هست كه تاريخ افتتاح آن مهر 1320 است. اين تاريخ نشان مي‌دهد كه در اوج اشغال تهران و با وجود جنگ جهاني دوم و همه مسائل و مشكلات كشورمان، معلمان نگذاشتند چراغ آموزش و پرورش خاموش شود. 25 شهريور همان سال كه قدرت سياسي از هم پاشيده بود نظام سياسي بدون حاكم بود ولي چراغ آموزش و فرهنگ را معلمان روشن نگه داشتند.

برخي مراكز آموزش و پرورش به نام معلمان فداكار نامگذاري شود

عضو شوراي شهر تهران با ارايه اين پيشنهاد كه ضروري است آموزش و پرورش هم به موضوع فداكاري‌هاي معلمان و شاغلان در بخش آموزش و پرورش بپردازد و توجه جدي داشته باشد،گفت: خوب است آموزش و پرورش نام برخي مراكز و موسسات را به اسم اين معلمان فداكار بگذارد. لازم هم نيست حتما از دنيا رفته باشند. معلمي كه تلاش كرده و در روستاي دورافتاده‌اي به سراغ دانش‌آموزي رفته كه از امكانات آموزش مجازي برخوردار نبوده است و اين مسافت را هر روز طي كرده تا به او آموزش دهد، كسي است كه بايد از او قدرداني شود. او در پايان گفت: از معلمان عزيز كشور بسيار تشكر مي‌كنم كه نمونه‌هاي ايثار و فداكاري آنها بسيار است. اميدوارم ما و ديگران طرح‌هايي را تصويب كنيم كه نشانگر توجه ما به تلاش‌هاي بي‌وقفه اين عزيزان هم باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون