• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

خبر

حذف سهم عوارض آلايندگي  از صندوق محيط‌زيست

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: موضوع حذف سهم عوارض آلايندگي از صندوق ملي محيط زيست را در مركز پژوهش‌ها با دقت بررسي خواهيم كرد. به گزارش ايرنا، عليرضا زاكاني در ديدار مديركل حفاظت محيط زيست استان قم با بيان اينكه بايد براي احيا و شناساندن ظرفيت‌هاي زيست محيطي استان قم اهتمام ويژه‌اي داشته باشيم، تصريح كرد: در رابطه با طرح نمايندگان مجلس مبني بر حذف ۳۵ درصد سهم صندوق ملي محيط‌زيست از عوارض آلايندگي، اين موضوع را حتما در مركز پژوهش‌ها به دقت بررسي خواهيم كرد. او افزود: قم علاوه بر جايگاه برجسته فكري و فرهنگي در جهان اسلام، داراي ظرفيت‌هاي عظيمي در حوزه‌هاي گوناگون است كه بايد شناخته شده و مورد بهره‌برداري قرار گيرد. زاكاني بر ضرورت تامين و تخصيص حقابه‌هاي زيست محيطي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي استان قم براي مقابله با پديده گرد و غبار تاكيد كرد و گفت: كارايي تصفيه‌خانه فاضلاب شهر قم مطلوب نبوده و بايد بهبود يابد و از ظرفيت روان‌آب‌ها و فاضلاب تصفيه شده، در جهت توسعه فضاي سبز پيرامون شهر قم استفاده شود. او   افزود: براي كنترل و كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي در بخش صنعت و معدن نيز بايد تدابير لازم انديشيده شود تا ضمن رعايت حقوق سرمايه‌گذاران، آسيب‌هاي جدي ناشي از اين آلودگي‌ها در جامعه كنترل و از بروز برخي مخاطرات پيشگيري شود. ششم مهر امسال طرح يك فوريتي اختصاص ۳۵ درصد از درآمد عوارض آلايندگي‌ها به شهرداري‌ها و دهياري‌ها و عدم پرداخت آن به صندوق ملي محيط زيست از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس   مطرح شده بود.


ميزباني ميقان از ۱۶ هزار پرنده مهاجر

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: در حال حاضر بيش از ۱۶ هزار پرنده به تالاب ميقان مهاجرت كرده‌اند. به گزارش ايسنا، رضا ميرزايي با اشاره به بازديد روز گذشته از تالاب ميقان اراك در خصوص وضعيت پرندگان مهاجر اين زيستگاه اظهار كرد: تا پايان آبان بيشترين ميزان مهاجرت پرندگان در تالاب ميقان اراك انجام مي‌شود كه جمعيت پرندگان مهاجر در زمان ياد شده به بيش از ۱۶ هزار قطعه هم مي‌رسد. او گفت: تالاب ميقان زيستگاه ۲۰۸ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد اين تالاب مي‌شود كه مهم‌ترين آنها درناي خاكستري، چنگر، خوتكا، اردك نوك پهن، فلامينگو، غاز خاكستري، هوبره، تنجه، حواصيل، اردك سرسبز است و بيشترين گروه پرندگان مهاجر درناها هستند كه به همين مناسبت طي چند سال اخير، ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در استان مركزي به نام روز درنا نامگذاري شده است.
ميرزايي با بيان اينكه يكي از عوامل مهم در حفظ حيات تالاب و زيستمندان و پرندگان مهاجر، وجود آب است و اگر توازن آبي تالاب به هم بخورد علاوه بر برهم خوردن اكوسيستم تالاب، حيات منطقه نيز دچار چالش مي‌شود، افزود: تالاب ميقان در مناطق مركزي كشور، تنها تالاب داراي آب در فصل پاييز بوده و داراي قابليت ميزباني پرندگان مهاجر است، از طرفي به واسطه ورود پساب تصفيه‌ شده اراك به ميزان يك مترمكعب در ثانيه، پايداري منابع آب در منطقه حاكم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون