• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

خبر

عادل الجبير: مسلح شدن به سلاح هسته‌اي از گزينه‌هاي ماست

وزير مشاور عربستان سعودي در امور خارجه مي‌گويد كه رياض حق مجهز شدن به تسليحات اتمي را در صورتي كه ايران به يك قدرت هسته‌اي تبديل شود، محفوظ مي‌دارد. «عادل الجبير» وزير خارجه مشاور دولت عربستان سعودي در امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاري آلمان گفت كه اين كشور اين حق را دارد كه خود را به تسليحات اتمي مجهز كند. به گزارش فارس، اين وزير سعودي در مصاحبه يادشده گفته است، در صورتي كه نتوان ايران را از ساخت تسليحات اتمي منع كرد، رياض حق مسلح شدن به تسليحات اتمي را محفوظ مي‌دارد. طبق اين گزارش، عادل الجبير با اشاره به اين مساله كه ايران به يك «قدرت هسته‌اي» تبديل شده و ديگر كشورها نيز راه آن را ادامه خواهند داد، در ارتباط با مجهز شدن به تسليحات اتمي گفت: «اين يكي از گزينه‌هاست مطمئنا». او همچنين در ادامه گفت: «عربستان سعودي تمام تلاش خود را براي محافظت از مردم و سرزمين خود خواهد كرد.» الجبير در اين مصاحبه همچنين ادعا كرد: «ما بر اين باوريم كه ايراني‌ها تنها تحت فشار جواب مي‌دهند.» او همچنين در ارتباط با تغييرات كه احتمال دارد در زمان رياست «جو بايدن» نماينده دموكرات‌ها صورت بگيرد، گفت: «بايد ببينيم.» اين اظهارات در حالي است كه پيشتر برخي از روزنامه‌ها از جمله «وال‌استريت‌ژورنال» از فعاليت‌هاي پنهاني اتمي عربستان سعودي خبر داده بودند.

رييس‌جمهور ارمنستان خواستار استعفاي نخست‌وزير شد

 

رييس‌جمهور ارمنستان خواستار كناره‌گيري نخست‌وزير و دولتش براساس قانون اساسي و برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني در كشور براي حل و فصل سريع اوضاع در كشور شد. به گزارش ايسنا، آرمن سركيسيان در پيامي كه در صفحه فيس‌بوك وي منتشر شد، نوشت: ما جنگ تحميلي را باختيم هم در ميدان جنگ و هم در عرصه ديپلماتيك و بين‌المللي. مي‌شود جنگ را باخت اما از دست دادن مردم قابل قبول نيست. براي فائق آمدن بر اين بحران از مردم مي‌خواهم متحد باشند و نهايت مسووليت‌پذيري و خويشتنداري را نشان دهند. وي تاكيد كرده است: كاملا روشن است كه به رغم پايان جنگ، جمهوري آرتساخ (در قره‌باغ)، جمهوري ارمنستان و كل مردم ارمني وارد يك دوره جديد شده‌اند كه هر اشتباهي مي‌تواند فاجعه‌بار باشد. ارمنستان يك كشور پارلماني است و رييس‌جمهور قدرت زيادي ندارد، بنابراين جاي تعجب نيست كه رييس‌جمهور بر انتخابات پارلماني تاكيد كند.

دبيركل ناتو: خروج زودهنگام

از افغانستان، بهاي سنگيني دارد

ينس استولتنبرگ، دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) روز سه‌شنبه هشدار داد كه اين سازمان نظامي ممكن است بابت خروج زودهنگام از افغانستان، بهاي سنگيني دهد. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، وي اين اعلام خطر را پس از آن صادر كرد كه مقام‌هاي امريكايي گفتند دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا قصد دارد شمار قابل توجهي از نظاميان كشورش را در هفته‌هاي پيش‌رو از افغانستان خارج كند. استولتنبرگ گفت: ما با تصميم سختي روبه رو هستيم. ما تقريبا ۲۰ سال در افغانستان بوده‌ايم و هيچ يك از متحدان ناتو خواستار ماندن بيش از زمان مورد نياز در اين كشور نيستند. وي افزود: اما در عين حال، بهاي ترك زودهنگام اين كشور و يا به نحوي هماهنگ نشده ممكن است زياد باشد. دبيركل ناتو تاكيد كرد افغانستان با خطر تبديل شدن دوباره به صحنه فعاليت تروريست‌هاي بين‌المللي براي طراحي و سازماندهي حملات به كشورهاي ما مواجه است و داعش ممكن است خليفه تروريستي از دست رفته‌اش در عراق و سوريه را در افغانستان بنا كند. تنها چند ساعت پس از انتشار خبر طرح دونالد ترامپ براي خروج نيروهاي بيشتر از عراق و افغانستان، رهبر اكثريت جمهوريخواهان در مجلس سنا به‌شدت با اين موضوع مخالفت كرد. ميچ مكانل دوشنبه شب در جمع خبرنگاران در سنا هشدار داد كه خروج اين نيروها موجب تضعيف ايالات متحده، تقويت دشمنان و از بين بردن پيروزي‌هاي دولت ترامپ در خاورميانه طي چهار سال گذشته خواهد شد. مكانل افزود: ما نقش محدود اما مهم در دفاع از امنيت ملي و منافع امريكا در برابر تروريست‌هايي داريم كه مي‌خواهند قدرتمندترين نيرو براي هميشه بساط خود را جمع كرده و به خانه بازگردد، آنها عاشق اين موضوع هستند.

انتقاد پمپئو از اقدامات تركيه در قره‌باغ و ليبي

وزير خارجه امريكا در مصاحبه با يك نشريه فرانسوي ضمن انتقاد از مواضع تركيه در ماجراي قره‌باغ و ليبي، به تداوم فشار بر ايران اشاره كرد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، وزير خارجه امريكا درگفت‌وگو بايك نشريه فرانسوي از تداوم فشار بر ايران و نگراني از اقدامات اخير تركيه در منطقه سخن گفت. «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا در مصاحبه با «فيگارو» در زمينه حمايت تركيه از جمهوري آذربايجان در زمينه قره‌باغ و اقدامات اين كشور در ليبي و مديترانه گفت: «رييس‌جمهور فرانسه و من موافقم كه اقدامات تازه تركيه بسيار تجاوزكارانه بوده است.» وي گفت: «اروپا و امريكا بايد با تلاش با همديگر «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه را قانع كنند كه چنين اقداماتي به نفع منافع ملت تركيه نيست.» وزير خارجه امريكا در بخش ديگري افزود كه افزايش استفاده از قابليت نظامي از سوي تركيه نگران كننده است. مايك پمپئو با تكرار سخنان هميشگي، از تداوم فشار بر ايران سخن گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون