• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

رييس اتاق تهران:

ام‌المصائب اقتصاد ايران، بودجه است

رييس اتاق تهران با بيان اينكه بودجه، ‌ام‌المصائب اقتصاد ايران است، گفت: كسري بودجه منجر به تورم و تورم هم منجر به كاهش ارزش پول و ايجاد فشار بر معيشت مردم به خصوص اقشار محروم شده است.
 مسعود خوانساري در هفدهمين جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به بحث بودجه سالانه كشور اظهار داشت: در اين ايام دولت موظف است بودجه سالانه را به مجلس ارايه كند لذا خواهش ما از دولت اين است كه امسال حداقل با توجه به مشكلاتي كه در سال‌هاي گذشته در اين رابطه داشته‌ايم بودجه متوازني ارايه دهد. وي افزود: بايد درآمد و هزينه حتما در آن ديده شد زيرا‌ ام‌المصائب اقتصاد كشور ما بحث بودجه است. رييس اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: بحث بودجه هر سال با كسري مواجه است؛ اين كسري باعث مي‌شود كه اقتصاد كشور تورم‌هاي بالايي داشته باشد. به‌طور متوسط در ۴۰ سال گذشته تورم ۲۰ تا ۲۲ درصدي را هر سال داشته‌ايم و همين مسائل باعث كاهش ارزش پول و فشار بر معيشت مردم به خصوص طبقات محروم شده است و در نتيجه قدرت خريد اين اقشار سال به سال بر اثر تورم كمتر شده و حجم نقدينگي نيز سال به سال اضافه شده است. خوانساري با بيان اينكه در مجموع مشكلات اقتصادي كه گريبانگير اقتصاد كشور است ناشي از كسري بودجه است كه هر سال با آن مواجه هستيم، گفت: بنابراين انتظار داريم از آنجا كه بحث نفت نيز در بودجه كم‌اثرتر بوده است، امسال دولت بتواند بودجه‌اي را تنظيم كند كه حداقل كسري در آن وجود داشته باشد. وي در ادامه با اشاره به انتخابات امريكا اظهار داشت: خوشبختانه در اين انتخاب ترامپ راي نياورد و يقينا رفتن وي هم در امريكا و هم در ساير كشورها موثر خواهد بود و رفتن وي در ايران نيز يقينا بي‌اثر نيست و در بازارهاي ما اثر خواهد داشت. رييس اتاق بازرگاني تهران افزود: ولي بايد قبول كنيم كه اين اثر كوتاه‌مدت است، بنابراين اگر ما مشكلات‌مان را در داخل حل نكنيم ممكن است در كوتاه‌مدت اثراتي روي بازارهاي مختلف بگذارد ولي يقينا مجدد به وضعيت قبلي بازمي‌گردد.
خوانساري گفت: آنچه مسلم بوده اين است كه ما مشكلات ساختاري اقتصادي داريم و قطعا بايد يك روزي به آن بپردازيم و شايد امروز با توجه به اتفاقي كه در امريكا افتاده بهترين فرصت استفاده هم در رابطه با بهبود روابط‌مان با ساير كشور و هم اينك بتوانيم در داخل اصلاحاتي را انجام دهيم، به وجود آمده است. وي يادآور شد: البته يك نگراني وجود دارد مبني بر اينكه شايد با مستقر شدن رييس‌جمهور جديد امريكا بازارهاي ما به خصوص در مورد قيمت ارز مقداري كاهشي شود و بايد مواظب باشيم كه جوگير نشويم كه اين موضوع ادامه‌دار خواهد بود و بر اساس آن برنامه‌ريزي كنيم و همان اتفاقي كه براي ارز ۴۲۰۰ توماني افتاد اين بار تكرار نشود. خوانساري گفت: اگر نسنجيده برخورد كنيم يقينا هم صادرات و هم توليد ما دچار خسران خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون