• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

خبرخوان

سهم2.2 درصدي ايران از بازار ۱۱۰۰ ميليارد دلاري همسايگان 

بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد ۱۵ كشور همسايه ايران طي سال ۲۰۱۹ در مجموع هزار و ۱۲۹ ميليارد دلار كالا از كشورهاي مختلف جهان وارد كرده‌اند كه در اين ميان، حدود ۲۴ ميليارد و ۳۰۹ ميليون دلار آن نيز از كالاي ايراني بوده است. با صادرات ۲۴ ميليارد و ۳۰۹ ميليون دلاري ايران به اين كشورها سهم كشورمان از بازار ۱۱۰۰ ميليارد دلاري همسايگان به ۲/۲ درصد مي‌رسد. طي سال گذشته در بين همسايگان، از لحاظ ارزش ارزي، ايران بيشترين صادرات را به كشورهاي عراق، تركيه، امارات و افغانستان داشته است. در مورد سهم از بازار اين كشورها نيز ايران با سهم ۳۳ درصدي از بازار افغانستان، بيشترين حضور را در بازار كالايي اين كشور دارد. پس از افغانستان، سهم ايران از بازار عراق نزديك به ۱۹ درصد، از بازار تركمنستان نزديك به ۱۴ درصد و از بازار ارمنستان نيز حدود ۶/۴ درصد بوده است. 
همچنين كشورهاي قزاقستان، روسيه، بحرين و عربستان چهار كشوري هستند كه طي سال‌هاي اخير كالاهاي ايران حضور حداقلي در اين بازارها داشته است. در مورد بازار روسيه گفتني است طي يكسال اخير وضعيت كمي بهبود يافته اما در سه كشور ديگر همچنان حضور كالاي ايراني بسيار ناچيز است.

كمبود بذر گندم و جو و گراني آن در بازار سياه

محمد شفيع ملك‌زاده رييس نظام صنفي كشاورزي با بيان اينكه كمبود بذر گندم و جو و گراني آن در بازار سياه اخيرا كشاورزان را دچار مشكل كرده است، گفت: كشاورزي كه قصد دارد جو بكارد بايد بذر اصلاح شده با قيمت مناسب در اختيار داشته باشد اما بذر با قيمت مناسب در بازار نيست. همچنين در بازار، جو كمتر از كيلويي ۴۵۰۰تومان وجود ندارد و اين در حالي است كه دولت نرخ خريد تضميني جو را براي سال آينده ۲۳۷۰ تومان تعيين كرده است. بسياري حاضر نيستند بذر گندم و جويي كه ذخيره كرده‌اند را وارد بازار كنند چون قيمت تعيين شده براي‌شان صرفه اقتصادي ندارد. از طرفي چون قيمت خوراك دام و طيور بالا رفته براي‌شان به صرفه‌تر است كه به جاي فروش بذر گندم به كشاورز و تبديل آن به گندم، آرد و نان... آن را با قيمت بالاتر به دامداران و مرغداران بفروشند تا غذاي دام و طيور شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون