• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

سبك پوشش دوستدار طبيعت

سحر موسوي

تاثير مخرب زباله‌هاي پوشاكي بر هيچ‌كس پوشيده نيست. جالب است بدانيد كه تنها انگلستان سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن زباله پوشاكي توليد مي‌كند. زباله‌هايي كه اكثرا مواد اوليه آنها تجديدپذير نيستند و در صورت سوزانده شدن، مواد شيميايي مضر آن وارد اتمسفر مي‌‌شود. اما مساله بيان اين مضرات و جمع زباله كشورهاي مختلف به صورت سالانه نيست و در اين يادداشت با يك راهنمايي كاربردي اميد داريم تا همگي بتوانيم در جهت ايجاد كمد پايدار و سبك زندگي دوستدار محيط‌زيست قدم ‌برداريم.

چطور يك كمد لباس پايدار داشته باشيم؟

۱- خودتان را هدايت كنيد

درست است كه طراحان و استايليست‌ها به خوبي راه تاثير گذاشتن بر ذهن و قلب مخاطب را بلد هستند اما حتي افراد پيگير روند مد و آخرين طرح‌ها هم مي‌توانند خريد هدايت ‌شده‌اي انجام دهند‌. وقتي تحت تاثير كالايي قرار مي‌گيريد، لحظه‌اي مكث كنيد و از خود بپرسيد وسيله‌اي هست كه به آن نياز داشته باشيد؟ و از آن استفاده كنيد؟ و اين كالا با لباس‌هاي موجود در كمد لباس شما همخواني دارد؟

۲- از اشتباهات خريد خود درس بگيريد

همه ما لباس‌هايي نو با تگ محصول در كمد لباس داريم كه هيچ ‌وقت فرصت استفاده از آنها را پيدا نكرده‌ايم. به دليل رخداد اين اشتباهات فكر كنيد، تحت تاثير طرح، رنگ، پارچه يا قيمت مناسب آن قرار گرفته بوديد؟ با شناخت بهتر نوع خريد هيجاني خود بهتر مي‌توانيد خودتان را كنترل كنيد. براي نمونه اگر فردي علاقه‌مند به طراحي پارچه‌ هستيد، احتمال دارد تاثير پارچه باعث خريد كالاهاي اشتباه در شما شود كه اگر اين را در خود كشف كنيد، بار ديگر كه تحت تاثير پارچه‌اي قرار گرفتيد به كاربري آن و مناسب بودنش هم فكر مي‌كنيد و با انتخاب محصول متفاوت مي‌توانيد هم پارچه را داشته باشيد هم محصولي كاربردي و به جاي خريد مانتويي كه قرار است نو باقي بماند با خريد يك دستمال گردن هم حس رضايت از خريد پارچه را خواهيد داشت و هم بابت كالايي كاربردي هزينه پرداخت خواهيد كرد.

۳- كمد لباس‌تان را به‌روز كنيد

ممكن است اين احساس را داشته باشيد كه هيچ چيز براي پوشيدن نداريد. اما مطمئن باشيد كه رهايي از اين حس با خريد‌ لباس‌هاي بيشتر اتفاق نمي‌افتد و لازم است تلاش كنيد با موجودي لباس خود، استايل‌هاي متفاوت و جديد ايجاد كنيد. در مرحله به‌روز رساني كمد لباس به لباس‌هاي‌تان از زاويه ديد متفاوت نگاه كنيد و هر كالا را با لباس‌هاي متفاوت ست كنيد و در پي كشف امكانات جديد در كمد لباس خود باشيد.

۴- به فكر تعمير و بازطراحي باشيد

لازم نيست دوزنده حرفه‌اي باشيد تا بتوانيد صدمات لباس خود را تعمير كنيد. اما حتي اگر خود علاقه‌اي به تعمير لباس‌ها نداريد از كسي كمك بگيريد، به خصوص در اين شرايط اقتصادي به دوزندگان و رفوكاران سود برسانيد و در فكر تنگ، كوتاه و حتي گشاد كردن لباس خود باشيد.

۵- دور انداختن تنها راه نيست

بازار خريد لباس دست دوم در دنيا رو به گسترش است و استارت‌آپ‌هاي زيادي در اين زمينه فعال هستند. در ايران هم مجموعه‌هايي وجود دارند كه بستر اشتراك‌گذاري لباس‌هاي دست ‌دوم را فراهم كرده‌اند و حتي اگر جزو مخالفان خريد لباس دست دوم هستيد، بهتر است لباس‌هاي بلااستفاده خود كه در وضعيت مناسب هستند را به كسب وكارهاي اين‌چنين بسپاريد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون