• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

آغاز سرشماري زمستانه حيات وحش استان تهران

رييس اداره نظارت بر امور حيات وحش استان تهران با اشاره به آغاز سرشماري زمستانه حيات وحش استان تهران گفت: سرشماري زمستانه در استان تهران معمولا در فصل پاييز و با آغاز آذرماه شروع مي‌شود و زمان آن در مناطق مختلف به‌دليل شرايط آب‌وهوايي متفاوت، متغير است. اين سرشماري معمولا دو ماه طول مي‌كشد و طي ماه‌هاي آذر و دي صورت مي‌گيرد.
محمد كرمي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه هدف از انجام سرشماري زمستانه بررسي وضعيت جمعيت‌هاي حيات وحش است، اظهار كرد: چهار گونه از علفخواران بزرگ‌جثه استان تهران شامل قوچ و ميش وحشي، كل و بز وحشي، آهو و جبير سرشماري مي‌شوند. او ادامه داد: هدف از انجام سرشماري زمستانه بررسي وضعيت جمعيت‌ حيات وحش به‌ لحاظ تعداد نر و ماده‌ها و تعيين پويا بودن جمعيت آنها است. 
در سرشماري زمستانه ميزان افزايش يا كاهش جمعيت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مناطق مختلف بررسي مي‌شود همچنين جمعيت حيات وحش نسبت به فصل بهار كه فصل زادآوري است، مقايسه و تا حدودي مشخص مي‌شود چه تعداد به جمعيت‌ آنها اضافه شده است.
كرمي با اشاره به اينكه معمولا در سرشماري زمستانه با توجه به زاد و ولد گونه‌ها جمعيت حيات وحش نسبت به فصل بهار افزايش پيدا مي‌كند، اظهار كرد: يك‌سري از نوزادان حيات وحش تا فصل زمستان زنده باقي مي‌مانند و اگر اين فصل را پشت سر بگذارند خودشان طي سال‌هاي آتي مي‌توانند مولدين جواني باشند كه باعث حفظ پويايي جمعيت‌ها مي‌شوند.
رييس اداره نظارت بر امور حيات وحش استان تهران در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه با توجه به كاهش علوفه در فصل زمستان آيا اداره محيط زيست استان تهران تمهيداتي براي تعليف دستي حيات وحش انديشيده است، تاكيد كرد: تعليف دستي حيات وحش برخلاف تصور برخي مردم مورد تاييد كارشناسان نيست چراكه تنها زماني جمعيت حيات وحش مي‌تواند در شرايط سخت پويا باشد كه بتواند در فصل زمستان و در شرايط سخت آب‌وهوايي و كمبود علوفه خود را حفظ كند. او ادامه داد: با اين حال تعليف دستي در برخي مناطق و در شرايط بسيار سخت معمولا صورت مي‌گيرد. تعليف دستي حيات وحش تنها در شرايط بسيار سخت و در مناطقي مانند شميرانات انجام مي‌شود تا از جابه‌جايي احتمالي حيات وحش و ورود آنها به شهر جلوگيري شود چراكه ورود آنها به محدوده شهر مي‌تواند پيامدهاي مخربي براي آنها داشته باشد.
كرمي همچنين گفت: اداره حفاظت محيط زيست استان تهران تمهيدات لازم را در نظر گرفته و علوفه مورد نياز حيات وحش را تهيه كرده است تا در صورت لزوم توسط همكاران ما در برخي مناطق حساس به حيات وحش تخصيص ‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون