• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4799 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر

اداره خدمات عمومي امريكا پيروزي بايدن را تأييد و روند انتقال قدرت را آغاز كرد

ناكامي ترامپ در عبور از دموكراسي

محمدحسين لطف‌الهي

اداره خدمات عمومي امريكا ساعاتي پس از تأييد نهايي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در ميشيگان و رد درخواست تيم حقوقي ترامپ از سوي دادگاه عالي پنسيلوانيا اعلام كرد كه فرآيند انتقال قدرت به دولت جو بايدن را آغاز مي‌كند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه دونالد ترامپ هنوز معتقد است دموكرات‌ها با تقلب در انتخابات پيروز شده‌اند و تا چندي ديگر با شواهدي كه به دادگاه ارايه مي‌شود نتايج به نفع او تغيير خواهد كرد.

اميلي مورفي، رييس اداره خدمات عمومي امريكا عصر روز دوشنبه به وقت محلي در نامه‌اي كه براي تيم انتقالي جو بايدن ارسال شد، پيروزي كانديداي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري را به رسميت شناخت و از آمادگي اين اداره به منظور آغاز روند رسمي انتقال قدرت خبر داد. شبكه خبري سي‌ان‌ان كه براي اولين‌بار اين خبر را منتشر كرد، نوشت كه طي اين نامه مورفي تأكيد كرده تصميمش را «بطور مستقل» و «بر اساس شواهد حقوقي» اتخاذ كرده و در اين زمينه تاكنون هيچ فشاري بر او از سوي هيچ مقامي در كاخ سفيد وارد نشده است. نيويورك تايمز اين نوع نگارش را «تلاشي براي رفع اتهام از ترامپ» خوانده و نوشته است كه رييس‌جمهور امريكا مايل نيست كه ممانعت از انتقال مسالمت‌آميز قدرت به صورت حقوقي به پاي او نوشته شود. ساعاتي بعد دونالد ترامپ در توييتر تصريح كرد كه شكست را نپذيرفته اما به دلايلي از جمله مصالح عمومي دستور آغاز فرآيند انتقال قدرت را صادر كرده است. رييس‌جمهور امريكا نوشت: «مي‌خواهم از اميلي مورفي، رييس اداره خدمات عمومي به خاطر فداكاري سرسختانه و وفاداري‌اش به كشورمان تشكر كنم. او مورد آزار، تهديد و سوءاستفاده قرار گرفته است و من نمي‌خواهم شاهد وقوع اين اتفاقات براي او، خانواده‌اش و كاركنان اداره خدمات عمومي باشم. پرونده ما با قدرت ادامه دارد و ما اين مبارزه خوب را ادامه مي‌دهيم و معتقدم كه پيروز مي‌شويم. با وجود اين، من در راستاي منافع كشورم، توصيه كرده‌ام كه اميلي و تيم او كارهاي لازم در خصوص پروتكل‌هاي اوليه را انجام دهند و به تيم خودم هم گفته‌ام همين كار را انجام دهند.» اين اولين‌بار از زمان اعلام نتايج انتخابات سوم نوامبر بود كه رييس‌جمهور امريكا گامي در راستاي انتقال آرام قدرت برداشت و بر اساس قانون به افراد و سازمان‌هاي تحت امر خود دستور داد تا در اين زمينه با تيم انتقالي جو بايدن همكاري كنند. اميلي مورفي گفته است اين تصميم را روز دوشنبه اتخاذ كرده و پديد آمدن برخي مشكلات در پي تأخير در انتقال قدرت از جمله دلايل اين تصميم‌گيري بود. در واكنش به نامه اداره خدمات عمومي، يوهانس آبراهام مدير اجرايي تيم انتقالي اعلام كرد كه اين تصميم «گامي ضروري براي پايان دادن به چالش‌هايي بود كه امنيت امريكا و شهروندانش را تهديد مي‌كرد». در بيانيه آّبراهام تصريح شده است كه «جو بايدن طي روزهاي آينده با مقامات فدرال دولت ترامپ ديدار خواهد كرد تا با آنها پيرامون انتقال قدرت، مقابله با ويروس كرونا و دسترسي فوري به اطلاعات محرمانه امنيت ملي گفت‌وگو كند».
يكي از اولين وزارتخانه‌هايي كه فرآيند انتقال قدرت را كليد زد، وزارت دفاع بود. وزارت دفاع امريكا بعد از اعلام اينكه اداره خدمات عمومي امريكا به جو بايدن اطلاع داده كه آماده پيشبرد روند انتقال قدرت است، آغاز رويه‌هاي انتقال قدرت در اين وزارتخانه را تاييد كرد. پنتاگون دوشنبه به وقت امريكا اعلام كرد: «امروز عصر وزارت دفاع با تيم بايدن- هريس و مسوول تعيين شده آنها براي تيم بررسي وزارت دفاع تماس گرفت و بر اساس تشخيص سازمان خدمات عمومي امريكا ما بلافاصله اجراي طرح خود را براي ارايه پشتيباني مطابق با اساسنامه، سياست وزارت دفاع و يادداشت توافق بين كاخ سفيد و تيم بايدن-هريس، آغاز مي‌كنيم.» بنابر اعلام اين وزارتخانه، كارگروه انتقال وزارت دفاع امريكا همه تماس‌هاي اين وزارتخانه با تيم بايدن- هريس را برنامه‌ريزي و هماهنگ خواهد كرد. پنتاگون افزود: «وزارت دفاع آمادگي دارد خدمات و حمايت پسا انتخاباتي را به شكلي حرفه‌اي، منظم و كارآمد كه متناسب با انتظارات عمومي از وزارتخانه و تعهد ما به امنيت ملي باشد، فراهم كند.»
جمهوري‌خواهان محلي و مساله دموكراسي
تصميم آغاز روند انتقال قدرت از سوي دولت ترامپ در حالي اتخاذ شد كه يكشنبه شب به وقت محلي تعداد زيادي از اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه از جمله برخي اعضاي مجلس نمايندگان طي نامه‌اي خطاب به اميلي مورفي خواستار اين موضوع شدند و تأكيد كردند كه تأخير در انتقال قدرت «تهديدي براي امنيت ملي امريكا» به حساب مي‌آيد. اين جمهوري‌خواهان ضمن ابراز نگراني از رفتارهاي رييس‌جمهور تصريح كردند كه تداوم شرايط موجود به توانايي دولت آينده براي مقابله با پاندمي كرونا و تبعات اقتصادي ناشي از شيوع بيماري كوويد 19 آسيب مي‌رساند و به همين دليل ضروري است كه هر چه زودتر شرايط براي مستقر شدن دولت جديد فراهم شود.نيويوركر معتقد است مقامات محلي حزب جمهوري‌خواه در مجبور كردن حزب به پذيرش نتايج انتخابات نقش موثري داشتند. به نوشته نيويوركر مقامات محلي حزب كه اغلب دست‌اندركار برگزاري انتخابات بودند و به خوبي مي‌دانستند كه تقلبي رخ نداده در حالي تلاش كردند كه نتيجه انتخابات تأييد شود كه مقامات ارشد حزب در فاكس نيوز به دفاع از تئوري‌هاي ترامپ مي‌پرداختند و حاضر نبودند تا به كانديداي پيروز تبريك بگويند. اين نشريه تأكيد كرده در دهه‌هاي گذشته نشانه‌هاي بسياري از عدم پايبندي به دموكراسي در سران ارشد حزب ديده شده كه از جمله آنها مي‌توان به «تحت فشار قرار دادن رأي‌دهندگان از طريق نيروهاي پليس» اشاره كرد اما بدنه سنتي و محلي حزب تلاش دارد همچنان به مسائلي نظير دموكراسي پايبند بماند.همزمان با شدت گرفتن فشارهاي برخي هم حزبي‌هاي جمهوري‌خواه دونالد ترامپ درباره پذيرش شكست در انتخابات رياست‌جمهوري، نتيجه نظرسنجي دانشگاه هاروارد از تاكيد اكثريت راي‌دهندگان براي اذعان او به پيروزي جو بايدن حكايت دارد. مركز مطالعات سياسي امريكا در دانشگاه هاروارد كه نظرسنجي‌هاي ماهيانه انجام مي‌دهد، نتيجه يك نظرسنجي تازه از راي‌دهندگان امريكايي درباره بحران پس از انتخابات رياست‌جمهوري و بلاتكليفي در خصوص برنده اين انتخابات منتشر كرد. بنا بر گزارش پايگاه خبري هيل، طبق نتيجه اين نظرسنجي، اكثريت راي‌دهندگان امريكايي اعلام كردند كه از نظر آنها انتخابات اخير رياست‌جمهوري منصفانه برگزار شد و دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا بايد شكست در برابر جو بايدن را بپذيرد. بر اين اساس نزديك به دو سوم شركت‌كنندگان در نظرسنجي دانشگاه هاروارد اعلام كردند، انتخابات رياست‌جمهوري، منصفانه برگزار و جو بايدن پيروز شد و ۵۸ درصد هم گفتند، زمان آن فرا رسيده كه ترامپ به شكست در انتخابات اذعان كند.
ناكامي حقوقي
رسانه‌هاي امريكايي دو عامل ديگر را نيز در راستاي اتخاذ تصميم آغاز انتقال قدرت از سوي دولت ترامپ موثر مي‌دانند. صبح دوشنبه دادگاه عالي پنسيلوانيا دستور رد درخواست تيم حقوقي دونالد ترامپ را صادر كرد تا هيچ اميدي براي تغيير نتايج اين ايالت به نفع كانديداي شكست خورده باقي نماند. تيم حقوقي رييس‌جمهور امريكا درخواست داشت كه حدود 8 هزار رأي در فيلادلفيا كه بنابر ادعاي آنها امضا يا تاريخ روي برگه رأي مخدوش بود باطل شود اما دادگاه اين ادعا را معتبر ندانست و به دليل نبود شواهد و مدارك كافي درخواست تيم ترامپ رد شد. در ميشيگان نيز از ميان 4 مقام ارشدي كه بايد نتايج انتخابات را تأييد مي‌كردند (2 جمهوري‌خواه و 2 دموكرات)، 3 نفر رأي به تأييد نتايج انتخابات دادند و يك نفر نيز حاضر نشد نظر خود را اعلام كند تا در پايان نتايج اين ايالت به صورت رسمي تأييد و نهايي شود. اين اتفاق تير خلاصي به تلاش‌هاي حقوقي كارزار ترامپ بود كه سعي داشت نتايج را به نفع رييس‌جمهور امريكا بازگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون