• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

امتحانات حضوري يا غيرحضوري؟!

محمد داوري

وزير آموزش و پرورش گفته امتحانات حضوري برگزار خواهد شد البته مشروط كرده به اجازه ستاد ملي مبارزه با كرونا اما معلوم نيست كه آيا منظورش همان ستادي است كه در اوج وضعيت قرمز مصوبه‌اي براي عدم حضور دانش آموزان و معلمان نداشت يا يك ستاد ديگر منظور است ؟
نمي‌دانم چرا آقاي حاجي ميرزايي دوباره با اين حرف‌شان در ميان ميليون‌ها دانش‌آموز و ده‌ها ميليون والدين آنها نگراني و تنش ايجاد كردند و اصلا چرا بايد الان اين حرف را بزنند؟! خوب مگر خود ايشان عضو ستاد كرونا نيست؟! اول بروند آنجا بحث و تبادل نظر داشته باشند و نظرات كارشناسان را بررسي كنند و بعد گزارش‌ها و نظرات مديران مدارس و معلمان را هم بگيرند و در نهايت خروجي بررسي كارشناسانه و تصميم نهايي را اعلام كنند.
خيلي عجيب به نظر مي‌رسد كه حتي مديران ارشد هم دچار روزمرّگي شدند و بعيد است از آقاي حاجي ميرزايي كه دبيري هيات دولت را برعهده داشتند اينگونه عمل كنند. من توصيف ايشان را در مديريت خوب جلسات بسيار شنيده‌ام و در برخورد فردي هم كه با ايشان داشتم برداشت مثبتي داشتم اما به نظر مي‌رسد ايشان هم متاثر ار جو پرالتهاب كرونايي به اين مساله توجه ندارند كه ميليون‌ها دانش‌آموز و والدين آنها و معلم و مربي مخاطب سخنان او هستند و هر سخن او بيشي از نيمي از جامعه را متاثر مي‌كند آن هم در اين شرايطي كه خانواده‌ها به‌شدت تحت فشار چند‌جانبه هستند و آموزش آنلاين و مجازي امسال بر مسائل و مشكلات آنها افزوده است. من پيشنهاد مي‌كنم ايشان براي خود يك سخنگو انتخاب كنند و خودشان به مديريت اين مجموعه بپردازند.
گذشته از اين مساله امتحانات در وزارت آموزش و پرورش يك متولي ويژه‌اي دارد و مركز سنجش آموزش و پرورش بايد در اين شرايط كرونايي دستورالعمل متناسبي را ارسال كند و جزييات را در اختيار مدارس بگذارد. تجربه امتحانات خردادماه و تجربه اخير مدارس در امتحانات ميان‌ترم خيلي روشن است و مي‌شود به اتكاي اين تجربه امتحانات متناسب با شرايط آموزش مجازي را برگزار كرد و دليلي ندارد اينقدر به دانش آموزان و والدين آنها استرس وارد شود.
 اگر به مدارس اعتماد شود و يك نظارت كلي صورت گيرد جاي نگراني چنداني نيست ضمن اينكه بسياري از مدارس با استفاده از سيستم‌هاي مختلف تا كنون آزمون‌هاي مرتب و حتي استانداردتر از آزمون‌هاي شرايط عادي برگزار كردند و سامانه‌هايي كه با صدور كارنامه براي دانش‌آموزان كمك بسيار موثري را در اين زمينه داشته‌اند حالا هم كه در شبكه شاد امكان برگزاري آزمون وجود دارد چندان جاي نگراني نيست فقط بايد توجه داشت كه در مدارسي كه آموزش با كيفيتي ارايه نشده است آزمون‌هاي بدون تناسب با آن، نگراني و اعتراضات فراواني را به ‌دنبال خواهد داشت لذا براي اين دسته از مدارس هم بايد چاره‌اي انديشيد.
 به ‌طور كلي بيش از 100 هزار مدرسه را نمي‌شود با يك نسخه و يك دستور اداره كرد و مديريت غيرمتمركز و مشاركتي و مدرسه محوري در اين شرايط بيشتر جوابگو است. نيروهاي ستادي و اداري نقش حمايتي خود را بيشتر كنند و كمتر دستور بدهند و نسخه بپيچند چرا كه تجربه نشان داده است بسياري از اين دستورها و نسخه‌ها كار را بدتر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون