• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

خبر بين‌الملل

احتمال فروش «اف-۳۵» به امارات تا قبل از پايان دولت ترامپ

يك رسانه امريكايي فعال در زمينه اخبار نظامي و دفاعي از احتمال نهايي شدن فروش جنگنده‌هاي اف-35 به امارات تا قبل از پايان دولت دونالد ترامپ خبر داد. وبگاه «ديفنس‌وان» كه يك رسانه امريكايي فعال در زمينه اخبار نظامي و دفاعي است، گزارشي درباره احتمال نهايي شدن فروش جنگنده‌هاي اف-35 به امارات در زمان باقيمانده از دولت كنوني دونالد ترامپ خبر داد. در اين گزارش به نقل از يك مقام ارشد دفاعي امريكا آمده است كه احتمال نهايي شدن موافقت واشنگتن با فروش جنگنده‌هاي اف-35 به امارات تا پيش از خروج دونالد ترامپ از رياست‌جمهوري وجود دارد. «هيدي گرنت»، مسوول «آژانس همكاري امنيتي دفاعي امريكا» در پاسخ به سوالي درباره احتمال نهايي شدن توافق فروش اف-35 به امارات در مدت زمان باقيمانده از دولت كنوني امريكا گفت:«پرسيديد كه آيا ممكن است؟ بله قطعا چنين چيزي ممكن است.» اين آژانس، يك نهاد وابسته به پنتاگون و مسوول امور مربوط به فروش تسليحات و ارايه كمك‌هاي نظامي امريكا به ديگر كشورهاست. ديفنس وان خبر داد، قرار است طي هفته آينده كنگره امريكا درباره تاييد فروش تسليحاتي به ميزان 23 ميليارد دلار به امارات شامل 40 جنگنده اف-35 راي‌گيري كند اما اين قرارداد در كنگره مخالفاني دارد.

«هلگا اشميد» رييس سازمان امنيت و همكاري‌ اروپا شد

«هلگا اشميد»، ديپلمات ارشد اروپايي به عنوان رييس سازمان امنيت و همكاري‌ اروپا (OSCE) منصوب شد. اين ديپلمات آلماني كه از سال ۲۰۱۶ دبيركل سرويس اقدامات خارجي اتحاديه اروپا بوده به دليل مهارت‌هاي ديپلماتيك خود به خصوص مذاكرات منتهي به امضاي توافق برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تقدير قرار گرفته است. «جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي از اشميد به دليل دستاورهايش تشكر كرد و افزود كه «استفانو سانينو» ديپلمات ارشد ايتاليايي را به عنوان جانشين او و دبيركل سرويس اقدامات خارجي اين اتحاديه منصوب كرده است. سانينو از ماه فوريه به عنوان معاون اشميد در امور اقتصادي و جهاني فعال بوده و پيش‌تر به عنوان سفير ايتاليا در اسپانيا و نماينده دايم ايتاليا در اتحاديه اروپا خدمت كرده است. سازمان امنيت و همكاري اروپا با بيش از ۳ هزار كارمند وظايف گسترده‌اي دارد و مقر آن در شهر وين است.كنترل تسليحات، مبارزه با تروريسم، مسائل حقوق بشري و فعاليت‌هاي زيست محيطي جزو فعاليت‌هاي اين سازمان تعريف شده است.

نمايندگان روسيه بر انتخابات پارلماني ونزوئلا نظارت مي‌كنند

روساي كميته امور خارجي «شوراي فدراسيون» (مجلس عليا) و مجلس دوماي روسيه روز شنبه اعلام كردند، نمايندگاني براي نظارت بر انتخابات پارلماني ونزوئلا اعزام مي‌شوند. به نوشته خبرگزاري «تاس»، «كنستانتين كساچف» رييس كميته امور خارجي شوراي فدراسيون روسيه گفت: سه سناتور اين مجلس به رياست او براي نظارت بر انتخابات ونزوئلا كه روز(يكشنبه) برگزار ‌شد به اين كشور سفر كردند. از سوي ديگر «لئونيد اسلاتسكي» رييس كميته امور خارجي مجلس دوما نيز گفت نمايندگاني را به همين منظور به ونزوئلا اعزام مي‌كند. «خوان گوايدو» رهبر مخالفان ونزوئلا كه با حمايت امريكا و متحدانش خود را رييس دولت موقت ونزوئلا خوانده و بيش از هر چيز در تلاش است تا با متهم كردن دولت قانوني اين كشور در خصوص برگزاري انتخابات از اعتبار آن بكاهد.

امريكا در حال رايزني براي بستن پرونده مدير «هواوي» در كانادا

در حالي كه بازداشت «منگ وانژو» مدير ارشد هواوي و دختر بنيانگذار اين شركت چيني در كانادا به درخواست امريكا همچنان يكي از موضوعات تنش‌زا در روابط سه كشور است، رسانه‌ها از تلاش واشنگتن براي توافق با وكلاي اين تبعه چيني به منظور بستن پرونده او خبر دادند. روزنامه «گاردين» به نقل از رويترز گزارش داد، دادستان‌هاي امريكايي در حال صحبت با وكلاي «منگ وانژو» مدير ارشد مالي «هواوي» كه در كانادا به اتهام نقض تحريم‌هاي ايران در بازداشت به سر مي‌برد، هستند تا اتهام‌هاي مجرمانه اين پرونده عليه او برطرف شود. اين روزنامه نوشت:«اين موضوع نشان‌دهنده يك سيگنال احتمالي(واشنگتن) براي پايان دادن به اين پرونده كه سبب خدشه وارد شدن به روابط ايالات متحده، چين و كانادا شده، است».

ماكرون احتمالا تا قبل از سال جديد ميلادي به لبنان مي‌رود

يك روزنامه لبناني روز شنبه زمان احتمالي دومين سفر رييس‌جمهوري فرانسه به بيروت را اعلام كرد. به گزارش ايسنا، روزنامه الجمهوريه لبنان به نقل از منابع ديپلمات فرانسه گزارش داد كه احتمالا سفر امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه به لبنان قبل از سال نوي ميلادي انجام مي‌شود. اين منابع گفتند كه ماكرون تغييراتي را در برنامه سفر خود اعمال كرده است چراكه قرار بود اين سفر فقط محدود به بازديد از يگان فرانسوي شود اما مقرر شد كه و او ديدارهايي نيز با مسوولان لبناني داشته باشد همچنين بازديد او از منطقه انفجار بيروت بعيد نيست. اظهارات ماكرون در كنفرانس كمك به لبنان درباره اعمال فشار بر مسوولان لبناني جهت تسريع در تشكيل دولت و تدوين نقشه راهي بر اساس ابتكار عمل فرانسه به اين معني نيست كه رهبران لبناني تشكيل دولت را به بعد از سفر موكول كنند بلكه برعكس او بر نياز مبرم و تشكيل هر چه سريع‌تر دولت تاكيد كرده است تا اين سفر براي تبريك به دولت جديد باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون