• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

نگاهي به تئاتر استان‌ها در هفته‌اي كه گذشت

ادامه حيات در وضعيت قرمز

گروه هنر و ادبيات

ايران تئاتر در گزارشي نگاهي داشته به وضعيت هنرهاي نمايشي در ديگر استان‌ها. در هفته‌اي كه گذشت بيشتر شهرهاي كشور در وضعيت قرمز كرونايي قرار داشتند اما تئاتر حيات خود را ادامه داد. جشنواره‌هاي استاني خوني تازه به رگ‌هاي تئاتر كشور تزريق كردند و تمامي استان‌ها رنگ و بوي تئاتر گرفته‌اند و در حال تدارك مقدمات برگزاري جشنواره‌هاي‌شان هستند. هفته گذشته رونمايي پوستر جشنواره تئاتر استاني آذربايجان غربي، دلگرمي اهالي تئاتر از برگزاري جشنواره استاني كرمانشاه، حمايت از طرح «توليد آثار نمايشي براي عرضه در فضاي مجازي» در فارس، تمديد مهلت ارسال آثار به جشنواره ملي تئاتر پسامهر شيراز، رونمايي از پوستر سي و دومين جشنواره تئاتر استاني بوشهر، حضور هشت نمايش در جشنواره تئاتر استان همدان، اعلام آخرين فرصت ارسال آثار به جشنواره تئاتر يزد، معرفي داوران بخش نمايشنامه‌نويسي جشنواره تئاتر استان تهران، انتصاب مدير اجرايي جشنواره استان كرمانشاه، معرفي آثار راه‌يافته به سي‌ودومين جشنواره تئاتر استاني بوشهر، معرفي هيات انتخاب جشنواره تئاتر استان كرمانشاه، پرداخت نخستين رپرتوار مجازي تئاتر به مرور تئاتر بندر گناوه، افتتاح كتابخانه تخصصي تئاتر يزد، درگذشت حجت‌الله نجف‌‌پور پيشكسوت تئاتر اصفهان، تجليل از گروه اجرايي نمايش «افلاكيان خاكي» در اردبيل، معرفي آثار راه‌يافته به جشنواره تئاتر استان تهران، انتشار فراخوان بيست و سومين جشنواره ملي تئاتر فتح خرمشهر، انتشار فراخوان جشنواره استاني «مال، شانو، پي كه نين» كردستان، بخشي از اخبار مهم استاني را به خود اختصاص دادند. بي‌شك مطلبي كه پيش روي شما است تمامي اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمي‌گيرد بلكه تنها نگاهي به بخشي از رويدادهاي مهم است.

رونمايي پوستر جشنواره تئاتر آذربايجان غربي

پوستر جشنواره سي‌ودوم استان آذربايجان غربي با حضور مدير كل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، دبير و اعضاي دبير خانه جشنواره آيين رونمايي از پوستر سي‌ودومين جشنواره تئاتر استان آذربايجان غربي برگزار شد. اين جشنواره از تاريخ 22 لغايت 25 آذر ماه 1399 با رعايت شديد پروتكل‌هاي بهداشتي در شهرستان اروميه برگزار خواهد شد.

دلگرمي از برگزاري جشنواره استاني كرمانشاه

كارشناس تئاتر حوزه هنري استان كرمانشاه با اشاره به تعطيلي چندماهه تئاتر و برگزاري جشنواره با شرايط خاص گفت: بي‌شك برگزاري جشنواره با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي مي‌تواند براي اكثر هنرمندان هنرهاي نمايشي كه حدود يك‌ساله دچار ركود توليد و اجرا و متاسفانه از نظر معيشتي دچار مشكل شده‌اند اميدبخش و دلگرم‌كننده باشد تا ضمن ايجاد تجربه‌اي جديد بتواند محكي خوب براي آنان باشد تا در شرايط مشابه در آينده تهديدها را به فرصت تبديل كنند. برگزاري جشنواره در اين شرايط كرونايي به شكل مرسوم هر ساله نه تنها امكان‌پذير نبوده، بلكه پس از كارشناسي و رايزني‌هاي زياد در مركز بين متوليان تئاتر و بهداشت و رسيدن به گزينه‌هاي ايمن و پس از آزمون و خطا در ماه‌هاي گذشته الگويي تعريف شده براي ساير نقاط كشور به وجود آورد كه هر استاني بتواند براساس شرايط اقليمي و اجتماعي خود ضمن حفظ ماهيت جشنواره با تغييراتي آن را به مرحله اجرا برساند. با تغييرات و ايمن‌سازي انجام فعاليت نمايشي همچون بسياري از فعاليت‌هاي ديگر در جامعه بي‌خطر و قابل كنترل است.

حمايت از نمايش‌هاي آنلاين در فارس

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس: با توجه به وضعيت ناشي از شيوع ويروس كرونا و در قالب طرح «حمايت از توليد آثار نمايشي براي عرضه در فضاي مجازي» تعدادي نمايش را براي بازتوليد و يك اجرا جهت ضبط حرفه‌اي و پخش از بسترهاي ارايه آثار در فضاي مجازي مورد حمايت قرار مي‌دهيم. در گام نخست اين طرح، شامل تعدادي از آثاري خواهد بود كه در بهمن و اسفند ۹۸ و فروردين، مهر و آبان ۹۹ بر اساس مستندات در تهران و استان‌ها آماده اجرا بودند و به خاطر تعطيلي فعاليت‌ها از روند توليد و اجرا باز ماندند. سهرابي با اشاره به شرايط و اولويت‌ها بيان كرد: اين حمايت مربوط به آثاري است كه فرآيند توليد آنها در بهمن، اسفند ۹۸ و فروردين، مهر، آبان ۹۹ انجام شده اما اجرا نشده‌اند و امكان بازتوليد آنها در يك بازه زماني حداكثر ۱۵ روزه براي يك اجرا و ضبط تصويري قابل انجام باشد و آثار به لحاظ طراحي توليد و اجرا، امكان رعايت بيشترين حد از پروتكل‌هاي بهداشتي در فرآيند تمرين و اجرا را داشته باشند و همچنين اولويت انتخاب با آثاري است كه متن آنها ايراني باشد.

تمديد مهلت جشنواره ملي پسامهر شيراز

فرصت شركت در جشنواره سراسري تئاتر پسامهر كه به دليل شرايط ويروس كرونا مجازي برگزار مي‌شود تا ۱۰ دي تمديد شد. اين جشنواره به دليل شرايط امروز جامعه هنري كه شيوع ويروس كرونا محدوديت‌هاي فراواني ايجاد كرده سعي بر آن دارد كه جشنواره بيستم خود را به صورت مجازي و از طريق تلويزيون اينترنتي پخش و برگزار كند. موضوع جشنواره آزاد است و براي سهولت در توليد آثار در اين شرايط كرونايي، جشنواره پسامهر امسال به شكل «مونولوگ» و با ياد بازيگر «فرهاد تنها» برگزار مي‌شود.

رونمايي از پوستر جشنواره تئاتر استاني بوشهر

مجيد ميرزايي، گرافيست، طراح و كارگردان تئاتر اين پوستر را با ايده دنياي ويروس زده امروز و كاركرد ماسك در همه كشورهاي جهان طراحي كرده است. جشنواره سي و دوم به‌صورت غيرمتمركز برگزار خواهد شد و هيات داوران به اين شهرها سفر خواهند كرد. اين آثار در اين مرحله براساس شرايط موجود با كمترين تعداد تماشاگر يعني 10 نفر اجرا مي‌شوند. سي‌ودومين جشنواره تئاتر استاني بوشهر 15 الي 18 آذرماه جاري با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي برگزار مي‌شود.

حضور 8 نمايش در جشنواره تئاتر همدان

هيات انتخاب هفت نمايش را براي اجرا در بخش رقابتي سي و دومين جشنواره تئاتر استان همدان و يك نمايش را در بخش خارج از مسابقه معرفي كردند. هيات انتخاب و داوري اين دوره از جشنواره متشكل از عباس شيخ بابايي، محمدجواد كبودرآهنگي، محمد قاسمي، كيانوش بهروزپور و حسين صفي، ۷ نمايش را براي اجرا در بخش رقابتي و يك نمايش را در بخش خارج از مسابقه معرفي كرده است. آيين پاياني جشنواره و معرفي برگزيدگان هم روز ۲۰ آذر ماه از طريق اينستاگرام به صورت زنده پخش خواهد شد. سي و دومين جشنواره تئاتر استان همدان از 16 الي 20 آذرماه به صورت مجازي برگزار خواهد شد.

آخرين فرصت ارسال آثار به جشنواره تئاتر يزد

گروه‌هاي نمايشي تا ۱۵ آذرماه ۹۹ مهلت دارند آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. جشنواره بيست و نهم از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد و با همكاري اداره كل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره كل ورزش و جوانان استان، سازمان فرهنگي اجتماعي ورزشي شهرداري يزد و انجمن هنرهاي نمايشي استان، در راستاي پشتيباني از توليد و اجراي عمومي آثار نمايشي برگزار مي‌شود. اين جشنواره به دليل شيوع ويروس كرونا و شرايط موجود در جامعه به صورت آنلاين برگزار خواهد شد كه كانال‌هاي ارتباطي متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.

معرفي داوران بخش نمايشنامه‌نويسي

جشنواره تئاتر استان تهران

با انتخاب ستاد برگزاري بيست و پنجمين جشنواره تئاتر استان تهران، داوران بخش نمايشنامه‌نويسي اين جشنواره معرفي شدند. بر همين اساس دكتر اردشير صالح‌پور، ابراهيم گله‌دارزاده و مهرداد كوروش‌نيا داوري بخش نمايشنامه‌نويسي بيست‌وپنجمين جشنواره تئاتر استان تهران را بر عهده خواهند داشت. بخش نمايشنامه‌نويسي به جهت اهميت نمايشنامه‌نويسي و همچنين شناسايي استعدادهاي بومي اين بخش براي نخستين بار در جشنواره به اجرا در مي‌آيد. بيست و پنجمين جشنواره تئاتر استان تهران توسط انجمن هنرهاي نمايشي استان تهران با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران از ۲۲ لغايت ۲۶ آذر ماه به ميزباني پرديس تئاتر تهران برگزار مي‌شود.

معرفي آثار راه‌ يافته به جشنواره تئاتر بوشهر

سي و دومين جشنواره تئاتر استاني بوشهر از پانزدهم تا هجدهم آذرماه جاري به صورت غيرمتمركز برگزار مي‌شود. هنرمندان استان بوشهر در گرماي طاقت‌فرساي تابستان و شرايط سختي كه كرونا بر مناطق جنوبي كشور تحميل كرد، براي روشن‌نگه ‌داشتن چراغ تئاتر ديار خود فداكارانه از جان مايه گذاشتند. سي و دومين جشنواره استاني تئاتر بوشهر در حالي وارد آخرين مرحله خود مي‌شود كه ايثار هنرمندانش را پشتوانه قرار داده و همچنان مي‌درخشد. هنرمنداني كه همگي شايسته تقديرند، هنر مي‌شناسند و عاشقانه به پاي آن موي سپيد مي‌كنند. از ميان 18 اثر رسيده به دبيرخانه اين جشنواره، 2 اثر انصراف داده و 16 اثر مورد بازبيني هيات انتخاب قرار گرفت و در نهايت 6 اثر وارد مرحله نهايي شدند. اين 6 اثر از شهرستان‌هاي دير، كنگان و برازجان و بوشهر هستند. گروه‌هاي نمايشي نيز در شهرهاي خود و با حضور محدود تماشاگران (براساس ظرفيت سالن‌ يا پلاتو) و نيز با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي اجرا خواهند داشت.

نخستين رپرتوار مجازي تئاتر در بندر گناوه

در اين رويداد مجازي 5 نمايش از گروه تئاتر «ايليا» از گناوه مورد بررسي قرار مي‌گيرند. اين نمايش‌ها عبارتند از: «راز بُري» به نويسندگي و كارگرداني مهدي تنگستاني، «ماهي‌هاي نُه‌ماهه»و «افسانه‌هاي نيمه افليج از يك كشتي سوخته» به كارگرداني مهدي تنگستاني و «بوسه‌اي براي ورونيكا» به نويسندگي مهدي تنگستاني و «كاش ميشد منم بيام» به كارگرداني صادق نيك‌پرست و مهران حيدري‌زاده كه در آپارات بارگذاري شده‌اند. در نخستين شب اجراي اين رويداد تئاتري، گفت‌وگويي با رضا بهارلو با موضوع ميزانسن انجام شد.

افتتاح كتابخانه تخصصي تئاتر يزد

آيين بازگشايي رسمي كتابخانه تخصصي تئاتر يزد با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن هنرهاي نمايشي و موسسه فرهنگي و هنري پاژايوان كوير و با حضور مجيد جواديان‌زاده مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد به صورت مجازي برگزار شد. بيش از دو هزار عنوان كتاب نفيس در كتابخانه تخصصي تئاتر استان است و اين اداره كل با اهداي بيش از ۷۰۰ عنوان كتاب نفيس و موسسه پاژايوان با اهداي ۳۵۰ عنوان كتاب تخصصي مجموعه بسيار خوبي از منابع ارزشمند هنر تئاتر را براي استفاده هنرمندان اين رشته گرد هم آوردند. با رايزني‌هايي كه انجام شده است در حال ارايه نرم‌افزارهايي به شكل سيستماتيك هستند و به تدريج نيز منابع به‌روز و معتبري به مجموعه كتابخانه تخصصي تئاتر استان يزد اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون