• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4809 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر

آينده سياسي معاون رييس‌ جمهور امريكا و تاثيري كه انتخابات 2024 بر روابط ترامپ و معاونش خواهد داشت

سرآغاز جدايي

محمدحسين لطف‌الهي

 

براي مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا پيروزي در انتخابات سوم نوامبر آغاز مسيري بود كه پس از 4سال به او اجازه مي‌داد در قامت يك كانديداي رياست‌جمهوري ظاهر شود و نگراني خاصي پيرامون ديگر رقباي هم حزبي نداشته باشد؛ رويايي كه پس از اعلام نتايج انتخابات و شكست‌هاي پياپي تيم حقوقي كارزار جمهوري‌‌خواهان در بازگرداندن نتيجه جاي خود را به نوعي واقع‌بيني سياسي داده و احتمالا باعث خواهد شد مسير چهل‌ و‌پنجمين رييس‌جمهور امريكا براي هميشه از معاون اولش جدا شود. چند روز پس از روشن شدن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، مايك پنس يكي از دوستان نزديكش را به كاخ سفيد دعوت كرد تا در گفت‌وگويي 30 دقيقه‌اي با او درباره آينده سياسي‌ خود و آينده حزب جمهوري‌خواه مشورت كند. شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از اين دوست نزديك پنس نوشته است كه معاون اول رييس‌جمهور امريكا در اين ديدار در خصوص كم كردن اختلاف آرا با  كانديداي رقيب «ابراز خوش‌بيني» كرده اما اطميناني در چهره او پيرامون اثربخشي تلاش‌هاي حقوقي كارزارشان براي به چالش كشيدن نتايج انتخابات ديده نمي‌شد. به نوشته سي‌ان‌ان، فارغ از اينكه او چه نگاهي داشت و تا چه اندازه پيرامون تغيير نتيجه انتخابات نامطمئن مي‌نمود، پنس توانست تعادلي مناسب در رفتار خود ايجاد كند. او در معدود اظهارات عمومي خود تلاش مي‌كرد تا به‌ طور كامل از ادعاهاي رييس‌جمهور امريكا در خصوص وقوع تقلب گسترده در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كند و به هواداران حزب وعده مي‌داد تا آخرين لحظه براي «اطمينان يافتن از شمارش تمامي آراي قانوني»  بجنگد. با اين حال در طول مدتي كه از انتخابات گذشته، معاون اول رييس‌جمهور امريكا بر خلاف دونالد ترامپ كه بيشتر در پي توييت كردن از تقلب در انتخابات بود، وقت خود را به سفر به ايالت‌هاي مختلف اختصاص داد و طي اين مدت ضمن تاكيد بر نقش دولت در موفقيت شركت‌هاي دارويي در مسير دستيابي به واكسن كرونا كوشيد تا وظيفه  حزبي خود را نيز به خوبي ايفا كند. پنس در روزهاي اخير با سفر به جورجيا و برگزاري يك كارزار انتخاباتي به نفع كانديداهاي جمهوري‌خواه سنا در اين ايالت از هواداران حزب خواست تا فعالانه در انتخابات شركت كنند و نگذارند دموكرات‌ها به ‌طور كامل قدرت را در اختيار بگيرند. مايكل  وارن، تحليلگر سياسي درباره رفتار پنس در طول يك ماه و نيم پس از روشن شدن نتايج انتخابات مي‌نويسد كه او دقيقا همان كاري را كرد كه يك معاون اول بايد انجام مي‌داد: فعاليت به عنوان يك سرباز وفادار به رييس‌جمهور كه همواره تلاش مي‌كند از تبعات و حاشيه‌هاي اقدامات رييسش فاصله بگيرد و در امان بماند. 7 چهره جمهوري‌خواه نزديك به پنس گفته‌اند كه او طي اين مدت تلاش كرده با سرعت خيلي كمي از ترامپ فاصله بگيرد؛ موضوعي كه ناظران معتقدند صرفا به پايان وفاداري پنس به ترامپ مرتبط نيست بلكه به جاه‌طلبي‌هاي معاون اول رييس‌جمهور امريكا براي 2024 ارتباط دارد. اينديپندنت در ماه نوامبر گزارش داد كه معاون اول و نزديكان سياسي او تلاش زيادي كردند تا با حفظ رابطه خود با ترامپ كاري كنند كه پس از پيروزي احتمالي در انتخابات 2020 مايك پنس نقش جانشين دونالد ترامپ را پيدا كند و در 2024 بتواند به  راحتي كانديداي  اصلي جمهوري‌خواهان لقب گيرد  اما اين برنامه با شكست  در انتخابات تغيير كرد.

مشكلي  به  نام  ترامپ
در مسير روياي ورود دوباره به كاخ سفيد در 2024 مايك پنس با مشكلي بسيار جدي روبه‌رو است؛ دونالد ترامپ برنامه‌اي براي بيرون رفتن از سياست ندارد و بر اساس گزارش‌هاي متعدد واشنگتن‌پست، ديلي‌بيست و سي‌ان‌ان به احتمال زياد طرف چند ماه آينده كانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست‌ جمهوري آينده را اعلام خواهد كرد. دونالد ترامپ همچنين پس از پايان انتخابات به جمع‌آوري كمك‌هاي مالي ادامه داده و با بيش از 200 ميليون دلار حمايت مالي همچنين دارايي‌هاي شخصي‌اش، وضعيت بهتري نسبت به پنس دارد. يكي از نزديكان پنس گفته است كه معاون اول رييس‌جمهور امريكا مي‌داند كه اگر قرار باشد دونالد ترامپ بار ديگر پا به عرصه رقابت‌ها بگذارد، شانسي براي بازگشت دوباره به كاخ سفيد نخواهد داشت و از همين ‌رو تلاش دارد علاوه بر فاصله گرفتن از ترامپ راهي براي رقابت  در آينده پيدا كند.
مشاور پنس اين گفته‌ها را تكذيب كرده و به سي‌ان‌ان اعلام كرده كه «معاون اول همچنان به رييس‌جمهور وفادار است و همان ‌طور كه در طول 4 سال قبل تلاش كرده در مسير خواسته‌هاي او قدم بردارد، باز هم چنين خواهد كرد.» علاوه بر ترامپ، تعدادي ديگر از جمهوري‌خواهان نيز علاقه دارند تا در 2024 به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري كارزاري را آغاز كنند. از مايك پمپئو و نيكي هيلي كه در دولت ترامپ مشغول به كار بودند تا ديگراني نظير تام كاتن، ماركو روبيو و تد كروز كه در كنگره فعاليت‌هاي زيادي داشتند. اما نزديكان پنس معتقدند كه اگر او مصمم به حضور در 2024 باشد، مي‌تواند عملكرد بهتري از تمام اين نام‌ها به جا بگذارد. يكي از نزديكان معاون اول رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد:«خصوصيت ويژه پنس آن است كه مي‌تواند ترامپيسم را كه سياستي راي‌آور براي جمهوري‌خواهان بوده در قالبي مخصوص به خود عرضه كند و از آن پلي براي پيروزي بسازد».

دورنماي  فعاليت‌هاي  مالي
مايك پنس كه از سال 2001 تا 2013 عضو مجلس نمايندگان، از 2013 تا 2017 فرماندار اينديانا و از 2017 تا ژانويه 2021 معاون رييس‌جمهور امريكا بوده و حقوق دولتي دريافت مي‌كرده، مدت‌هاست كه كسب و كاري سودآور و غيردولتي ندارد و از همين‌ رو يكي از نگراني‌هايش اين است كه چگونه در سال‌هاي پيش ‌رو به كسب درآمد بپردازد. يكي از نزديكان پنس به سي‌ان‌ان گفته او قصد دارد مانند بسياري از روساي جمهوري و معاونان اول روساي جمهوري نوشتن يك كتاب را آغاز و با فروش كتابش درآمد كسب كند. او همچنين تصميم دارد با سفر به ايالت‌هاي مختلف امريكا و حضور در سخنراني‌هايي كه با اسپانسرينگ مالي گروه‌هاي نزديك به جمهوري خواهان برگزار مي‌شود، سرمايه خويش را افزايش دهد. يكي از جمهوري‌خواهان ارشد نيز كه روابط نزديكي را نيز با پنس دارد، درباره معاون اول رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد او براي اينكه بتواند در فضاي سياسي امريكا فعال‌تر باشد، تصميم دارد خانه خود را در اينديانا ترك كرده و در واشنگتن ساكن شود.


ترامپ   دچار افسردگي  شده  و وظايفش  را  ناديده  مي‌گيرد

نيويورك‌تايمز به نقل از مشاوران ترامپ گزارش داد در حالي كه رييس‌جمهور همچنان بعد از گذشت بيش از يك ماه از انتخابات ادعا مي‌كند اين انتخابات از او دزديده شده، دچار نوسان خلقي و افسردگي مقطعي شده است. به نوشته اين روزنامه او بحران سلامتي و اقتصادي ناشي از همه‌گيري كرونا در امريكا را ناديده مي‌گيرد و برنامه جلسات عمومي خود را كه ارتباطي با تلاش‌هاي‌شان براي تغيير نتيجه انتخابات امريكا ندارد، حذف مي‌كند. بنا بر اين گزارش، ترامپ در حالي در توييتر مشغول انتشار ادعاهايش درباره تقلب گسترده در انتخابات است كه همه‌گيري كرونا در حال تاخت و تاز در اين كشور است. چهارشنبه گذشته بالاترين ميزان فوتي اين بيماري با رقم دو هزار و ۸۰۴ نفر در يك شبانه‌روز به ثبت رسيد. اين رقم معادل تعداد امريكايي‌هايي است كه در حوادث ۱۱ سپتامبر جان خود را از دست دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون