• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4809 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر

با رونمايي از اولين كرونايي‌هاي ليگ جنجال شروع شد

قانون واضح است و نيازي به تفسير ندارد

بهرام سرگوسرايي

 

اوايل بازگشايي ليگ نوزدهم بعد از شيوع ويروس كرونا بود كه كرونايي شدن بازيكنان چند تيم از جمله استقلال خبرساز شد. هر لحظه كه به تعداد كرونايي‌هاي استقلال افزوده مي‌شد اخبار مبني بر لغو بازي اين تيم با پارس جنوبي جم در اهواز بيشتر به گوش مي‌رسيد. كم‌كم آنچنان هياهويي به راه افتاد كه ديگر نمي‌شد صداي هيچ كس را شنيد. استقلال بازيكنان را به قرنطينه مي‌فرستاد، پارس جنوبي جم بيانيه صادر مي‌كرد، سازمان ليگ مي‌گفت طبق قانون رفتار خواهد شد و حتي رييس بيمارستان مسيح دانشوري به ميان آمد. خلاصه آن‌قدر شلوغ شد كه آخرش هم نفهميديم چه شد! استقلال در آخرين لحظات از رفتن به جم سر باز زد و بازي‌اش لغو و به زمان ديگري موكول شد. پارسي‌ها معترض شدند كه در اين زمينه قانون رعايت نشده. قانون فصل در آن زمان مي‌گفت هر تيمي كه كرونايي‌هايش به 25درصد برسد بازي‌اش لغو مي‌شود. پارسي‌ها معتقد بودند استقلال با كرونانمايي هم نتوانسته حد نصابش را به عدد مندرج در دستورالعمل‌هاي بهداشتي برساند و به دليل غيبت غيرقانوني در بازي بايد سه بر صفر بازنده شود. اين اتفاق البته نيفتاد. مشابه اين اتفاق براي تيم‌هاي نساجي و فولاد هم رخ داد. بعد از همه اين جنجال‌ها كم‌كم سازمان ليگ و تيم‌ها بر اوضاع مسلط شدند و ليگ به اتمام رسيد. 
با آغاز ليگ بيستم دستورالعمل لغو بازي تغيير كرد و سخت‌گيرانه‌تر شد. طبق اعلام سازمان ليگ بازي يك تيم فقط در صورتي لغو مي‌شود كه يك تيم نتواند 11 بازيكن و 5 ذخيره در ليستش جا بدهد. قانوني واضح و غيرقابل تفسير كه در اكثر نقاط دنيا استفاده مي‌شود. با وجود اين قانون صريح اما با رونمايي از اولين كرونايي‌ها در بين بازيكنان ليگ برتر كه امري قابل پيش‌بيني به نظر مي‌رسيد، دوباره همه آن جنجال‌ها و لغو شدن‌ها و نشدن‌ها و اثبات كرونايي بودن از نو شروع شد. چند روز پيش مديران تيم ذوب‌آهن اعلام كردند 5 بازيكن و يك عضو كادر فني تيم به كرونا مبتلا شده و روز شنبه (يك روز قبل از بازي با شهرخودرو) اعلام كردند اين عدد به يازده رسيده است. طبق شنيده‌ها از باشگاه ذوب‌آهن، اين تيم اردويش را تعطيل كرد و خبر همه جا پخش شد كه بازي دو تيم لغو شده. گرچه مديرعامل اين تيم اعلام كرد براي احتياط بازيكنان سالم و كادرفني در اردو ماندند.  عصر روز شنبه محمد نوازي، مربي تيم شهرخودرو در كنفرانس خبري پيش از بازي حاضر شد و گفت اميدوار است در اين زمينه طبق قانون عمل شود. نوازي گفت: «قوانيني را فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ گذاشته‌اند. در ليگ قهرمانان هم الهلال نتوانست به خاطر كرونايي‌هاي زياد در بازي آخرش بازي كند. قوانين براي همه يكسان است و در ابتداي فصل اين اتفاقات براي ما رخ داد. اگر بازي‌ها بخواهد پشت سر هم به دليل اين اتفاقات كنسل شود، اتفاق جالبي نيست. هم مربي ذوب‌آهن و هم رحمتي اولين تجربه خود را در ليگ برتر پشت سر مي‌گذارند و اگر بازي‌ برگزار شود، بازي خوبي خواهد بود. در حيطه من نيست درخصوص قوانين نظر دهم اما قانون براي همه يكسان است. فوتبال است و مشخص نيست چه كسي به بازي برسد يا خير. فدراسيون بايد در خصوص اين قانون جلسه بگذارد و تصميم نهايي بگيرد. اميدوارم قانون براي همه درست اجرا شود تا تيم‌هاي مختلف از جمله تيم ما كه خصوصي هستند، ضرر نكنند.» او در ادامه افزود: «من هم در رسانه‌ها ديدم كه اين بازي لغو شده اما به ما اطلاعي داده نشده است. اگر كسي قرار است بازي را لغو كند، آن سازمان ليگ است و باشگاه‌ها نمي‌توانند سر خود اين كار را انجام دهند. تا ساعاتي ديگر جلسه هماهنگي قبل از بازي است و نماينده فدراسيون در اين خصوص اظهارنظر خواهد كرد. فكر مي‌كنم با وجود كرونايي‌هاي ذوب‌آهن، اين تيم بتواند ليست يازده نفره به همراه بازيكنان ذخيره خود را پر كند.»
در سمت مقابل همان روز شنبه علي شجاعي سرپرست ذوب‌آهن با به ميان كشيدن دو قطبي قديمي «جان يا سه امتياز» درباره وضعيت كرونايي‌هاي تيمش اظهار كرد: «پنج بازيكن به تعداد كرونايي‌هاي ما اضافه شد. صبح تست داديم و متوجه اين مساله شديم. ما سر خود نمي‌گوييم و اين جواب آزمايش است كه نشان مي‌دهد اين تعداد از بازيكنان ما به كرونا مبتلا شده‌اند. بقيه بازيكناني كه با اين تعداد بازيكن هم بودند مشكوك به كرونا هستند.» او درباره احتمال ابتداي بازيكنان شهرخودرو در صورت برگزاري بازي گفت: «آنها دنبال اين هستند كه بيايند و فقط سه امتياز بگيرند و بروند. به اين فكر نمي‌كنند كه سلامت بازيكنان خودشان در خطر است. ديروز هم با مسوولان شهرخودرو صحبت كرديم و گفتيم احتمال دارد سلامتي تيم شما هم به خطر بيفتد، چراكه تعداد ديگري از بازيكنان ما هم مشكوك هستند. اين چه قانوني است كه مي‌گويند يازده به اضافه پنج؟ ما براي سلامتي تيم حريف و تيم خودمان اين حرف را بزنيم. اميدوارم بازي لغو شود.»
رحمان رضايي، سرمربي ذوب‌آهن نيز در گفت‌وگويي راديويي گفت: «وضعيت ما جالب نيست. قانوني از ايفمارك گذاشته‌اند كه اگر 5+11 بازيكن مشكلي نداشته باشند، بازي‌ها برگزار مي‌شود. در اين موضوع بايد اصلاحي صورت بگيرد و بايد حساب كنند اگر 50درصد از يك تيم مبتلا باشند، تكليف چيست. مبتلايان ما از 50درصد گذشته است.»
درنهايت حوالي غروب روز شنبه خبر لغو بازي تكذيب شد. تيموري، نماينده سازمان ليگ فدراسيون فوتبال، اعلام كرد «باتوجه به استعلامات گرفته شده از سازمان ليگ اين مسابقه كه از هفته پنجم رقابت‌هاي ليگ برتر راس ساعت مقرر در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار خواهد شد. تنها مرجع لغو مسابقات سازمان ليگ است و بازي نيز براساس برنامه‌ريزي انجام شده برگزار خواهد شد و باشگاه ذوب‌آهن نيز بايد تمامي شرايط را براي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و جلوگيري از انتقال ويروس كرونا فراهم كند و بازيكنان و اعضاي دو تيم نيز بايد شرايط بهداشتي را به كلي رعايت كنند.»
به اين ترتيب تنها بعد از گذشت چهار هفته از شروع ليگ و با بروز اولين بحران‌ها در مورد بيماري كرونا همه‌چيز شيفت پيدا كرد به چند ماه گذشته. نكته عجيب ماجرا اينجاست كه اصلا مهم نيست قوانين چه مي‌گويد يا پاي كدام تيم در ميان است. تيم‌ها در بزنگاه‌هاي مختلف تفسير خودشان را ارايه مي‌دهند. مشخص نيست مديران ذوب‌آهن كه مي‌دانستند قانون امسال ليگ چه بوده چرا همان اول فصل معترض نشدند؟ آنها به جاي اين مصاحبه‌ها و اظهارنظرها و تلاش براي تغيير قوانين فقط بايد پاسخ يك سوال را مي‌دادند. آيا مي‌توانند يازده به اضافه پنج بازيكن در ليست داشته باشند يا خير؟ سازمان ليگ هم از سمت مقابل مثل هميشه با عدم موضع‌گيري به‌موقع راه را براي ورود حواشي باز مي‌گذارد. درحالي كه زمزمه لغو ديدار از صبح روز شنبه به گوش مي‌رسيد، مسوول برگزاري مسابقه حوالي غروب اين خبر را تكذيب كرد. 
صبح روز يكشنبه (روز بازي) باشگاه ذوب‌آهن اعلام كرد 7 عضو ديگر تيم به كرونا مبتلا شدند و به اين ترتيب تعداد مبتلايان ذوبي‌ها به عدد 18 رسيد و دقايقي بعد اين عدد تا ۲۰ بالا رفت تا دوباره خبر لغو بازي اين تيم مقابل شهرخودرو قوت بگيرد. درنهايت با رسيدن به ساعت ۱۵ تيم ذوب آهن با يازده بازيكن اصلي و چهار ذخيره در زمين حاضر و بازي طبق برنامه انجام گرفت. 
نكته‌اي كه بايد در اين ميان به آن توجه داشت اين است كه مساله بيماري كرونا و ابتلاي بازيكنان فقط مختص ايران نيست. در ليگ قهرمانان آسيا تيم الهلال با اين مشكل مواجه شد و كلا از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. در آغاز سري آ ايتاليا تيم ناپولي به دليل ابتلاي چند بازيكنش به كرونا از سفر به تورين و بازي مقابل يوونتوس امتناع كرد و به اين دليل كه حضور نيافتنش براساس قوانين امسال ليگ ايتاليا نبود، سه هيچ بازنده شد. در سال منتهي به جام جهاني هستيم و بازي‌هاي ليگ شكلي بسيار فشرده به خود گرفته است. تيم‌ها بايد بسيار مراقب باشند كه دچار ابتلاي چند نفري نشوند و اگر چنين اتفاقي رخ داد بنابر قانون رفتار كنند و از هياهوي بي‌جا بپرهيزند. 


به اين ترتيب تنها بعد از گذشت چهار هفته از شروع ليگ و با بروز اولين بحران‌ها در مورد بيماري كرونا همه ‌چيز شيفت پيدا كرد به چند ماه گذشته. نكته عجيب ماجرا اينجاست كه اصلا مهم نيست قوانين چه مي‌گويد يا پاي كدام تيم در ميان است. تيم‌ها در بزنگاه‌هاي مختلف تفسير خودشان را ارايه مي‌دهند. مشخص نيست مديران ذوب‌آهن كه مي‌دانستند قانون امسال ليگ چه بوده چرا همان اول فصل معترض نشدند؟ آنها به جاي اين مصاحبه‌ها و اظهارنظرها و تلاش براي تغيير قوانين فقط بايد پاسخ يك سوال را مي‌دادند. آيا مي‌توانند يازده به اضافه پنج بازيكن در ليست داشته باشند يا خير؟ سازمان ليگ هم از سمت مقابل مثل هميشه با عدم موضع‌گيري به‌موقع راه را براي ورود حواشي باز مي‌گذارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون