• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4813 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ آذر

گزارش CNN از بيماران‌كرونايي كه قرباني تحريم‌هاي امريكا مي‌شوند

شبكه خبري سي‌ان‌ان (CNN) در گزارشي از يك مركز درماني در ايران به مشكلاتي كه تحريم‌هاي امريكا در مديريت و درمان بيماري كوويد 19 براي بيماران و پزشكان به دنبال داشته، اشاره كرده است.
در متن اين گزارش آمده است: در هيچ كجاي ديگري از جهان، كشورها با هيولاي ويروس كرونا در كنار تحريم‌هاي بي‌رحمانه كه رييس‌جمهوري ايالات متحده - دونالد ترامپ - اعمال كرده دست به گريبان نيستند.
جنازه يك زن جوان كه دقايقي پيش فوت كرده تنها نشانه‌اي است كه به محض ورود به بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان شهداي تجريش، به چشم مي‌آيد. بدن اين زن جوان در يك بسته پلاستيكي سياه پوشانده شده است.
در اين بخش، پنج بيمار با كمك تجهيزاتي كه از پس اين ماه‌هاي طاقت فرسا، كه بيش از 750 نفر در اين بخش درگذشته‌اند، به دشواري زنده نگه داشته شده‌اند. دكتر عليرضا فاطمي مي‌گويد: «آزاردهنده‌ترين مساله براي يك دكتر اين است كه بداند  داروهايي (به وفور) در بخش‌هاي ديگري از جهان در دسترس  است اما اينجا  نه.»
اين همان واقعيتي است كه موجب تفاوت كروناويروس در ايران مي‌شود: هيچ كجاي ديگري از جهان با هيولاي ويروس به همراه مصيبت تحريم‌هاي «فشارحداكثري» ترامپ دست به گريبان نيست، چيزي كه به اذعان مقام‌هاي رسمي و پزشكان ايران، رويارويي با كوويد19 را با مشكلاتي همراه كرده است.
خليف فراهاني، آموزگار بازنشسته به سختي مي‌تواند سخن بگويد اما هيجاناتش بر تنگي نفس ناشي از تاثير ويروس بر شش‌هايش، غلبه مي‌كند. وي مي‌گويد: «تحريم‌هاي امريكا، بيرحمانه است.» وي در پياده‌روي در يك پارك به اين ويروس آلوده شده اما مي‌گويد «تازه  الان حالش بهتر  است».
لوله‌اي كه در بيني او قرار دارد، همانند بيشتر تجهيزات اين بخش، كمي فرسوده است: اين تجهيزات به زحمت نگهداري شده‌اند اما چاره ديگري هم نيست چرا كه دسترسي كشور به دارو و تجهيزاتي كه در هنگامه همه‌گيري در ديگر نقاط جهان در دسترس است، با اختلال روبه‌رو  شده  است.
پزشكان مي‌گويند كه در اينجا، آمار قربانيان روزانه متفاوت است: مرگ دو نفر، يعني روز خوبي است، چهار نفر، ميانگين است و در بدترين روزها، 9 نفر جان مي‌دهند. ايران در هفته گذشته، دو آمار شوم را تجربه كرد: شنبه گذشته، شمار جانباختگان از ابتداي همه‌گيري تا كنون، به 50  هزار نفر و مبتلايان به يك ميليون  نفر  رسيد.
ميترا آقارضي، يك پرستار ديگر مي‌گويد: «استرس، بخشي جدايي ناشدني از كار پرستاري است اما همه‌گيري چيز ديگري است، با استرسي 10 برابر بزرگ‌تر. ما هميشه نگرانيم كه ممكن است خودمان مبتلاي به اين ويروس شويم و آن را به دوستان و خانواده‌مان منتقل كنيم. اين باري است سنگين  بر دوش  ما.»
در ادامه اين گزارش آمده است: هرچند تحريم‌هاي اعمال شده دسترسي به مواد غذايي و امكانات دارويي و درماني را مستثني كرده، گزارش‌هاي حقوق بشري از ايران بارها تاكيد كرده كه تاثير تحريم‌ها بر دسترسي به داروهاي پايه و تجهيزات درماني، از جمله دستگاه‌هاي كمك تنفسي و تجهيزات حفاظتي كادر درمان را دشوار كرده  است.
صنم وكيلي، يك كارشناس ايراني در انديشكده بريتانيايي چتم هاوس، اوايل امسال به سي‌ان‌ان گفت: «ايران تحت تاثير تحريم‌هايي است كه اين كشور را از دسترسي به ذخاير ارزي خارجي‌اش براي خريد تجهيزات  ضروري پزشكي، ماسك و هرچيزي كه براي مراقبت از جمعيت كشور مورد نياز است، باز مي‌دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون