• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4813 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ آذر

نماينده كاراته كشورمان در المپيك توكيو در گفت‌وگو با «اعتماد»:

براي موفقيت كافي است «بهمن عسگري» باشم

بدم نمي‌آيد بازيگري را تجربه كنم

علي ولي‌اللهي

 

در ادامه گفت‌وگوهاي سريالي روزنامه اعتماد با ورزشكاران المپيكي كشورمان اين بار به سراغ «بهمن عسگري» رفتيم. بهمن عسگري يكي از اميدهاي كسب مدال و آن هم خوشرنگ‌ترينش در المپيك توكيو است. كاراته‌كايي كه مي‌گويد اگر در توكيو خود هميشگي‌اش باشد، مي‌تواند به موفقيت برسد. مصاحبه با بهمن عسگري موارد زيادي را در‌بر گرفت، چرا‌كه زندگي‌اش مخصوصا در چند ماه گذشته خيلي ماجراجويانه بوده. از كسب سهميه المپيك و ساخته شدن فيلم مستند زندگي‌اش تا تجربه مبتلا شدن به كرونا و در‌نهايت انتشار خبر حذف كاراته از رقابت‌هاي المپيك بعدي كه خبر تلخي براي جامعه اين رشته ورزشي به حساب مي‌آيد. با تمام اين شلوغي ظاهري، بهمن به صورت كاملا مشخص روي يك هدف تمركز كرده و آن‌هم قهرماني المپيك است. تنها دغدغه او همان دغدغه هميشگي ورزشكاراني است كه قرار است سال آينده نماينده ورزش كشورمان در آوردگاه المپيك باشند، يعني حمايت بيشتر از سوي مديران ورزش و رفع شدن مشكلات ورزشكاران.

 

متاسفانه كاراته از المپيك ۲۰۲۴ حذف شده. فكر مي‌كنيد اين حذف صرفا ورزشي است يا به ساير مسائل هم مربوط مي‌شود؟

اگر منظورتان قضاياي پشت پرده است من چيزي نمي‌دانم از اين داستان‌ها. اينكه اين قضيه براي چه بوده يا به چه شكلي بوده معلوم نيست، چون مي‌افتد توي كار سياست و چيزهايي شبيه به اين سخت مي‌شود در موردش حرف زد. تنها يك چيز واضح است و آن اينكه با حذف كاراته اين رشته ضربه مي‌خورد، ورزشكار ضربه مي‌خورد و خيلي چيزها خراب مي‌شود. حالا من نمي‌دانم سياست پشت پرده چه بوده كه كاراته حذف شده. فقط اميدوارم كه براي دوره بعدي يعني المپيك ۲۰۲۸ كاراته حضور داشته باشد. كاراته يك رشته پرطرفداري است. جمعيت زيادي به اين رشته مشغولند. ورزشكاران حرفه‌اي زيادي دارد. مبارزه‌ها و مسابقاتش پر از جذابيت است و خيلي از جوان‌ها را به خودش مشغول كرده. خيلي از ورزشكاران زحمات زيادي كشيدند تا به سطح مسابقات المپيك برسند و اين‌گونه تصميمات آنها را نااميد مي‌كند. اميدوارم همه عزيزان تلاش كنند. اميدوارم آنهايي كه در راس كار هستند چه داخلي چه بين‌المللي تلاش كنند و كاراته را برگردانند. كاراته‌اي كه خودتان مي‌دانيد چه جامعه بزرگي را در بر مي‌گيرد. كاراته خانواده عظيمي دارد. برگشتنش به المپيك مي‌تواند به كاروان ورزشي كشور عزيزمان ايران هم كمك زيادي كند.

اينكه در تنها دوره‌اي كه كاراته در المپيك حضور دارد شما توانستيد سهميه بگيريد نوعي خوش‌شانسي محسوب مي‌شود؟

خوش‌شانس كه نمي‌توان گفت. بهتر است بگويم من مسير آينده‌ام را بر اين تفكر بنا كردم كه زندگي ادامه دارد و هميشه در جريان است. هميشه هم اين جمله را گفتم. من هيچ وقت به بودن يا نبودن كاراته در المپيك بسنده نكردم و اميدوارم كه جوان‌هاي ديگر هم چيزي كه من دارم را داشته باشند. زندگي در حال جريان است و چه المپيك باشد چه نباشد بايد تلاش كنيم به ساير اهداف‌مان برسيم. هدف بعضي‌ها مسابقات جهاني است، بعضي‌ها قهرماني آسيا و بعضي ديگر بازي‌هاي آسيايي. خيلي از مسابقات ديگر هم وجود دارد. المپيك جوانان را داريم كه سن بعضي از دوستان براي حضور در آن تورنمنت مناسب است. مسابقات دانشجويان و كشورهاي اسلامي هم هست. يا حتي ديگران كه اهداف ديگري دارند بايد تلاش كنند به اهداف‌شان برسند. ما هم تلاش مي‌كنيم كه در المپيك‌هاي بعدي كاراته را برگردانيم. اگر موفق شديم كه چه بهتر و براي آن رقابت‌ها تلاش مي‌كنيم و اگر نبود هم براي ساير رقابت‌ها هدف‌گذاري مي‌كنيم.

تمرينات‌تان از شانزدهم آذر شروع شده. در مورد اين دوره بگوييد.

اول هر اردو از همه بچه‌ها تست كرونا گرفته شد و خدا را شكر در اين دو اردويي كه برگزار شده تست همه بچه‌ها منفي بوده و اميدوارم در آينده هم اين تست‌ها همه منفي بماند تا بتوانيم پر قدرت تمرينات‌مان را ادامه بدهيم و روز به روز بهتر شويم. هفته گذشته دوره دوم اردوها‌ در جزيره كيش آغاز شده و همه چيز خدا را شكر مرتب است. بچه‌ها دارند تلاش مي‌كنند تا پيشرفت كنيم و به آمادگي ايده‌آل برسيم و براي مسابقات خودمان را آماده كنيم.

من در تمام گفت‌وگوهايم با ورزشكاران المپيكي اين سوال را مطرح كردم كه آيا در سالي كه بيماري كرونا را داريم و وضعيت اقتصادي سخت شده همه امكانات براي موفقيت شما به‌طور كامل فراهم است يا خير؟ مي‌خواهم شما هم در اين مورد توضيح بدهيد.

مطمئنا شيوع كرونا براي همه ورزشكاران دنيا شرايط يكساني به وجود آورده. حريفان خودم را مي‌گويم. اينكه ويروس كرونا فقط براي ايران نبوده و نيست و براي همه كشورها وجود دارد. شرايط ويروس يكسان بوده و شايد تنها سطح انتقال و تعداد مريض‌ها در كشور ما كمي بيشتر باشد. پس حالا كه اين شرايط براي همه يكسان است باقيش برمي‌گردد به ديدگاه خودمان. اينكه چطور شرايط را مديريت كنيم و مسوولان ورزش قهرمان‌شان را حمايت كنند. براي من خدا را شكر در شهرستان قزوين شرايط خوبي مهيا شده بود. مسوولين خوبي كه در استان هستند نظير مديركل اداره ورزش استان آقاي علايي هميشه از من حمايت كردند. در شرايط شيوع بيماري ايشان سالن‌ها را براي من هماهنگ مي‌كرد و ترتيبي مي‌داد كه بتوانم تنها بروم تمرين كنم تا خداي نكرده اتفاقي برايم نيفتد. خدا را شكر در استان قزوين براي من وضعيت خوب بوده. اميدوارم در راس اينها هم كه كميته ملي المپيك و وزارت ورزش هستند همچنان همان ديدگاه سابق نسبت به رشته كاراته وجود داشته باشد. نگاهي از نوع اينكه كاراته رشته‌اي است كه المپيكي شده بوده. طوري نشود حالا كه در المپيك بعدي كاراته نيست نگاه‌شان تغيير كند و امكانات كم بشود و پاداش‌ها كاهش يابد. چون ما اميدواريم كه براي المپيك‌هاي بعدي كاراته برگردد چون اين رشته لايق حضور در المپيك هست. اميدوارم همان‌طور كه امسال از كاراته حمايت شد سال‌هاي بعد هم بشود و مسوولان مطمئن باشند اين توجه جاي دوري نمي‌رود و نتايج مثبتش برمي‌گردد به كشور خودمان. ما در ايران آن‌قدر ورزشكار با استعداد داريم كه مي‌توانند به مدال‌آوري ورزش ايران در مسابقات مختلف كمك كنند.

از لحاظ مالي چطور؟ خيلي از ورزشكاران متاسفانه از اين بابت در تنگنا هستند.

حقيقتش حقوق‌هاي ما كم است. اميدوارم كه حقوق ما بيشتر شود. گفته بودند اگر كسب سهميه كنيد حقوق‌تان بيشتر مي‌شود ولي اين اتفاق هنوز نيفتاده است. اميدوارم بودجه خوبي براي اين مساله درنظر گرفته شود تا هم براي بچه‌هايي كه كسب سهميه كردند و الان دارند تمرين مي‌كنند و هم براي بچه‌هايي كه كنار ما هستند و در تمرينات كمك‌مان مي‌كنند شرايط بهتر شود و حقوق افزايش پيدا كند. بالاخره ما آن‌چنان كاري نداريم و دايم متمركز روي تمرينات و اردوها هستيم. در اين شرايط از خانواده هم دور هستيم و آنها هم انتظار دارند. اميدوارم اين محقق شود و حقوق بچه‌ها افزايش پيدا كند تا دغدغه بچه‌ها برطرف شود و بتوانيم با تمركز بيشتر تمرين كنيم و پا بگذاريم در مسابقات.

شما علاوه بر حريفان مجبور شديد با بيماري كرونا هم مبارزه كنيد. از دوران بيماري و شرايط پس از آن بگوييد.

من مريض شدم ولي نوع بيماريم خفيف بود. خدا را شكر اوايلش متوجه شدم يعني روز دوم فهميدم‌. همان شب به بيمارستان منتقل شدم. حين بستري داروهايي كه به من دادند و تجهيزاتي كه برايم آماده كردند شرايط را برايم بهتر كرد. جا دارد همين‌جا از همه افراد كادر درمان تشكر كنم كه در اين مدت با دل و جان دارند كار مي‌كنند تا مردم عزيزمان سلامت باشند. اميدواريم از آن طرف مردم عزيز هم قدردان اين عزيزان باشند كه با همه وجود و جان‌شان كار مي‌كنند. زندگي‌شان را گذاشتند وسط تا ما سلامت باشيم. در كنار اين قدرداني مراقب خودمان هم باشيم. در مورد خودم بايد بگويم با توجه به تمام پروتكل‌هاي بهداشتي كه رعايت مي‌كردم باز هم مبتلا شدم و مريضي را تجربه كردم. با اين همه خدا را شكر كه مريضي از سر من گذشت. ۲۰ روز قرنطينه بودم و تمام تلاشم را كردم كه زودتر برگردم. در آن ۲۰ روز حسابي به خودم رسيدم و خدا را شكر امروز سرحال و قبراق هستم. ولي اميدوارم بلا از همه عزيزان دور باشد و تن‌شان سلامت بماند و هرگز اين ويروس را تجربه نكنند.

گويا مستندي ساخته شده به اسم «صعود بهمن» به كارگرداني حسين رحمتي. چطور شد كه چنين تصميمي اتخاذ شد؟

آقاي رحمتي كارگردان خيلي خوبي هستند و مستندهاي ديگري از اين دست ساختند. ايشان خيلي وقت بود كه پيگير اين داستان بودند. فكر كنم يك سال و نيم تا دو سال پيگير بودند كه بتوانند مستند زندگي من را بسازند. منتها چون من درگير مسابقات بودم و فوكوسم روي كسب سهميه المپيك بود و بايد مسابقات زيادي شركت مي‌كردم فدراسيون و مسوولان تيم ملي اجازه ندادند آن موقع گروه فيلم‌سازي بيايد. بعد از تمام شدن درگيري‌ام با مسابقات زمان خوبي فراهم شد كه اين دوستان بيايند و كار را شروع كنيم. بهتر هم شد چون من الان كسب سهميه كردم و زمانم بيشتر است. فدراسيون كاراته و اداره كل ورزش استان قزوين و هيات كاراته استان كمك كردند و جا دارد از همه اين عزيزان هم تشكر كنم. با همكاري اين سه اداره استارت فيلمبرداري زده شد. تقريبا دو ماه و نيم تا سه ماه طول كشيد كار به انجام برسد. مطمئنم مستند خيلي خوبي براي جوان‌ترها و بزرگ‌ترهايي كه اين برنامه را مي‌بينند خواهد شد. اميدوارم من هم توانسته باشم الگوي خوبي براي اين عزيزان باشم و قدمي هرچند كوچك ولي تاثيرگذار در زندگي و شغل و حرفه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنند برداشته باشم.

برخي ورزشكاران نخبه رشته‌هاي رزمي جذب دنياي سينما مي‌شوند. آيا به شما هم چنين پيشنهادي شده؟

قبل از پاسخ به سوال شما اجازه بدهيد فلش‌بك بزنم و چيزي را بگويم. بچه‌هاي رزمي و مخصوصا كاراته هميشه مظلوم واقع شده‌اند. كاراته يك عالمه قهرمان جهان دارد. ۶ سال است كه به صورت متوالي قهرمان مسابقات جهاني مي‌شويم. هر دو سال يك بار. ما در دنيا هت‌تريك كرديم ولي در ايران ديده نشديم. اين كار يعني ساختن مستند انجام شد تا قهرمانان ورزشي بيشتر ديده شوند. از بهمن عسگري شروع شده ولي مطمئنا اين روند ادامه پيدا خواهد كرد و قهرمانان ديگر هم همين مسير را خواهند پيمود. براي قهرمان‌هاي خانم، سجاد گنج‌زاده، ذبيح‌الله پورشيب استارت كار زده شده و اميدوارم اين برنامه ادامه‌دار باشد و فيلم بقيه قهرمان‌ها هم ساخته شود. در آن موردي كه شما گفتيد هم يكي، دو نفر قبلا به من پيشنهاد داده بودند ولي چون تمركزم روي مسابقات بود نتوانستم. اينها كار اكشن بيشتر مي‌خواهند و چون بدن ورزشكاران آماده است مي‌توانند انجام دهند. منتها كار اكشن خطرهاي خاص خودش را هم دارد و ممكن است آسيب‌ديدگي پيش بيايد. علاوه بر اين بايد اصول آن حرفه را هم بلد باشي. همه اينها را كه در‌نظر گرفتم به آنها گفتم كه فعلا نمي‌توانم و بماند براي بعد، چون هدفم چيز ديگري است و صلاح نمي‌دانم اين كار را انجام دهم.

در‌نهايت آيا علاقه داريد به عنوان بازيگر وارد سينما شويد؟

(مي‌خندد) راستش زياد فكر نكردم به اينكه در سينما باشم ولي بدم هم نمي‌آيد. تنوعي مي‌شود و احتمالا فضاي خوبي به وجود خواهد آمد. اما زياد در موردش فكر نكردم چون تمركز من فعلا روي مسابقات و آينده ورزشي‌ام است.

برخي از رزمي‌كاران نيز جذب مسابقات هنرهاي رزمي تركيبي مثل MMA مي‌شوند. آيا شما چنين قصدي داريد؟

واقعيتش نه. مقطعي بود كه «كاراته كامبت» به ما پيشنهاد داد مبارزه كنيم. فقط به من نه، به همه قهرمانان كاراته ايران پيشنهاد دادند. ولي خب فدراسيون جهاني كاراته مخالفت كرد و گفت كساني كه قهرمان هستند نبايد در اين مسابقات شركت كنند. چون مسابقات ما كنترلي است و آن مسابقات غير‌كنترلي. به خاطر همين موضوع مستقيما ايميل زدند و اسم آوردند كه اين ورزشكاران نبايد شركت كنند. به همين دليل ديگر حضور در آن مسابقات از ذهن‌مان بيرون رفت. در كل ولي خودم رقابت‌هاي هنرهاي رزمي تركيبي را دنبال مي‌كنم. يكي از قهرمانان محبوب من هم آقاي كانر مك‌گرگور است. مبارزه‌هاي ايشان را خيلي دنبال مي‌كنم. البته الان بازنشسته شده ولي واقعا قهرمان فوق‌العاده‌اي در رشته خودش بود.

يعني احتمال دارد شما را در آن مسابقات ببينيم؟

نه من نمي‌روم. (مي‌خندد)

حتي وقتي از ورزش قهرماني بازنشسته شديد؟

موقع بازنشستگي كه ديگر پير شديم و به درد اين رشته نمي‌خوريم. ولي مسابقاتش را كامل دنبال مي‌كنم اما اينكه خودم بخواهم شركت كنم نه. فعلا دوست دارم حالا حالاها در كاراته ادامه دهم و قهرمان شوم.

جامعه ورزش با توجه به توانايي‌هاي شما انتظار طلاي المپيك دارند. شما خودتان چنين انتظاري از خودتان داريد؟

مردم عزيزمان و ديگر عزيزان هميشه لطف دارند و انرژي‌هاي مثبت‌شان را به من انتقال مي‌دهند. هميشه به من كلي اميد و انرژي و روحيه مي‌دهند. ولي براي خودم اين واقعيت وجود دارد كه نمي‌خواهم بار روي دوشم را سنگين كنم. قهرمان‌هايي بودند كه با آنها حرف زدم و آن صحبت‌ها براي من بهمن عسگري تجربه خيلي خوبي شده و فهميدم نبايد بار اضافي بر خودم تحميل كنم. من فقط از خودم يك انتظار دارم و آن اينكه خود واقعي‌ام باشم. يعني همان بهمن عسگري باشم كه هميشه مسابقه داده. مطمئنا اگر خود بهمن عسگري باشم كه هميشه رقابت كردم آن نتيجه دلچسب و مورد انتظار كسب مي‌شود. همه تلاشم اين است در المپيك خود هميشگي‌ام باشد. فكر مي‌كنم فراتر از آن نيازي نيست چون بعضي وقت‌ها فراتر از خود واقعي بودن خوب نيست. آن جو و برانگيختگي بيش از حد ممكن است باعث شود از آن طرف بيفتم. من دوست دارم نرمال باشم. همان بهمن عسگري موفق باشم. همان كسي كه در بازي‌هاي آسيايي و مسابقات جهاني ساير رقابت‌ها حضور داشته. مطمئنا اگر اين اتفاق بيفتد مي‌توانم در المپيك هم موفق باشم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون