• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4814 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ آذر

خبر

رايزني‌هاي عراقچي در كابل

«سيد عباس عراقچي» معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز شنبه در كابل با مشاور امنيت ملي و معاون سياسي وزارت امور خارجه افغانستان به‌طور جداگانه ديدار و ضمن تاكيد بر حمايت ايران از دولت و ملت افغانستان ابراز اميدواري كرد كه سند جامع همكاري‌هاي دو كشور به زودي امضا شود. به گزارش ايرنا از پايگاه خبري شوراي امنيت ملي افغانستان، عراقچي و «حمدالله محب» درباره مسائل دوجانبه از جمله در خصوص امور امنيتي گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. معاون سياسي وزير امور خارجه ايران در اين ديدار بر حمايت تهران از دولت و ملت افغانستان در مذاكرات صلح بين افغان‌ها و قانون اساسي اين كشور تاكيد كرد. عراقچي پيش از اين ديدار با «ميرويس ناب» معاون سياسي وزارت امور خارجه افغانستان ديدار و رايزني كرد. معاون وزير خارجه افغانستان در اين ديدار از « ميزباني طولاني و مستمر مهاجرين افغان در ايران و حمايت ايران از مذاكرات صلح افغانستان» قدرداني كرد و افتتاح راه آهن خواف- هرات با مشاركت روساي جمهوري افغانستان و ايران را به دولت‌ها و ملت‌هاي دو كشور تبريك گفت و آن را يك گام مهم و اساسي در راستاي تقويت و گسترش روابط ميان كابل و تهران دانست. عراقچي هم با ابراز قدرداني از پذيرايي گرم و صميمانه وزارت امور خارجه افغانستان در جريان سفرش به كابل، ضمن اشاره به مسائل مربوط به سند جامع همكاري‌هاي دوجانبه، با محكوم كردن حملات راكتي امروز كه باعث شهادت و زخمي شدن تعدادي از شهروندان افغانستان شد، ابراز اميدواري كرد كه سند جامع همكاري‌هاي بلندمدت ميان دو كشور به زودي نهايي و آماده امضا شود.

الجزاير: اسراييل تا پشت مرزهاي كشور رسيده است

نخست‌وزير الجزاير هشدار داد اسراييل تا پشت مرزهاي اين كشور رسيده است. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه «الخبر الجزايريه»، «عبدالعزيز جراد»، نخست‌وزير الجزاير تاكيد كرد كه كشورش از چند جهت مورد هدف قرار گرفته و خطر قريب‌الوقع در منطقه و عدم ثبات در همسايگي الجزاير را تهديد مي‌كند. جراد خواستار اتحاد براي مقابله با تهديدها شد. وي گفت: «يك اراده حقيقي براي رسيدن رژيم صهيونيستي به مرزهاي ما در چارچوب توطئه‌هاي خارجي براي هدف قرار دادن الجزاير وجود دارد.» نخست‌وزير الجزاير بر لزوم تلاش‌هاي فشرده همه مردم اين كشور براي حل مشكلات داخلي تاكيد كرد.

واكنش سعد حريري به حكم دادگاه ترور پدرش

دادگاه بين‌المللي ويژه ترور «رفيق الحريري» نخست‌وزير اسبق لبنان جمعه «سليم عياش» از اعضاي حزب‌الله را به پنج بار حبس ابد محكوم كرد. به گزارش فارس، «سعد الحريري» پسر رفيق‌الحريري و نيز رييس «تيار المستقبل» (جريان المستقبل) در واكنش به اين موضوع در توييتر نوشت، عدالت بين‌المللي حكم خود را در مساله ترور رفيق الحريري و همراهان وي اعلام كرد و مجازات صادر شده درباره سليم عياش بايد اجرايي شود. وي در ادامه از مقامات قضايي و امنيتي لبنان خواست به وظيفه خود در اين خصوص عمل كنند. بر اساس گزارش «النشره»، «بهاء الحريري» برادر بزرگ‌تر سعد نيز خواستار بازداشت سليم عياش و اجراي عدالت درباره وي شد. رفيق الحريري در ۱۴ فوريه ۲۰۰۵ طي يك انفجار در مسير كاروانش در بيروت ترور شد. در آگوست گذشته، دادگاه ويژه رسيدگي به پرونده ترور رفيق الحريري ادعا كرد كه چهار تن از اعضاي حزب‌الله در اين ترور نقشي نداشته‌اند. اين دادگاه اعلام كرد كه «مصطفي بدرالدين»، «حسن حبيب مرعي»، «حسين عُنيسي» و «صبرا» مبرا از هرگونه اتهام‌هاي مطرح شده در پرونده حريري هستند چرا كه ادله لازم بر اتهام اين چهار نفر وجود ندارد و به‌زودي يادداشتي در ارتباط با تبرئه اين چهار تن صادر خواهد كرد.

برگزاري رزمايش تركيه در قطر

وزارت دفاع تركيه روز شنبه از برگزاري تمرينات نظامي مشترك ميان نيروهاي نظامي اين كشور با قطر در دوحه خبر داد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، وزارت دفاع تركيه در صفحه توييتر خود با اعلام اين خبر تصاويري از برگزاري اين تمرينات نظامي را منتشر كرد. وزارت دفاع تركيه در اين‌باره نوشت، نيروهاي تركيه كه در فرماندهي مشترك نيروهاي قطر و تركيه مشغول هستند، به همراه نيروهاي قطري روز شنبه در دوحه تمرينات نظامي برگزار كردند و در آن از مهمات نظامي از جمله گلوله‌هاي توپخانه‌اي نيز استفاده كردند. به دنبال بروز بحران در ميان برخي كشورهاي حوزه خليج فارس در راس آن عربستان با قطر از سال ۲۰۱۷، روابط نظامي ميان تركيه و قطر تقويت شد و توافق همكاري نظامي ميان دوطرف بعد از تصويب در پارلمان تركيه و تاييد رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري اين كشور به مرحله اجرا درآمد.

پرواز بمب‌افكن‌هاي امريكايي بر فراز مرز سوريه و عراق

يك منبع امنيتي عراق از پرواز چند بمب‌افكن غول پيكر B-52 امريكا بر فراز مناطق مرزي عراق و سوريه خبر داد. يك منبع امنيتي عراق امروز شنبه گفت كه اطلاعات دريافتي حاكي از پرواز چند بمب‌افكن B-52 امريكا در آسمان مناطق مرزي عراق و سوريه است. طبق گزارش وبگاه «المعلومه»، اين منبع با اشاره به ثبت پروازهاي غيرعادي بر فراز مناطق مختلف سوريه، گفت كه بمب‌افكن‌هاي B-52در مناطقي از مرز عراق و سوريه به پرواز درآمده‌اند كه هنوز علت و انگيزه‌هاي حقيقي آن مشخص نيست. پيش‌تر مقامات نظامي امريكا از انتقال بمب‌افكن‌هاي امريكايي به غرب آسيا خبر داده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون