• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

ازدواج ۷۰۰۰ كودك ايراني و لايحه‌اي كه خاك مي‌خورد

بر اساس آمار منتشر شده «گزارش وضعيت اجتماعي و فرهنگي ايران» توسط مركز آمار ايران، در بهار سال جاري بالغ بر 7هزار ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و يك ازدواج دختر بچه كمتر از ۱۰ سال به ثبت رسيده، اين در حالي است كه «لايحه منع ازدواج كودكان زير ۱۳ سال» چند سالي است كه از سوي معاونت امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري به كميسيون لوايح دولت ارايه شد و همچنان در انتظار تصويب است.
به گزارش ايسنا، اسفند سال ۹۷ بود كه معاونت امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري لايحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زير ۱۳ سال را به دولت ارسال كرد. لايحه‌اي كه هدفش مبارزه با كودك‌همسري و سوءاستفاده از كودكان در پوشش ازدواج بود، اما همچنان بعد از گذشت حدود دو سال در انتظار رسيدن به صحن مجلس است. اگرچه آمار منتشر شده از ازدواج دختران كمتر از ۱۴ سال در بهار ۹۹ نسبت به سه سال گذشته كاهش داشته، اما همين آمار نيز قابل تامل است، چراكه طبق نظر كارشناسان، دختر ۱۴ ساله‌اي كه از منظر قانون براي انجام امور رسمي و اداري نيازمند اعلام نظر ولي قهري خود است و نمي‌تواند در انتخابات شركت كند يا گواهينامه رانندگي بگيرد، چگونه مي‌تواند يك زندگي را اداره كند و وارد زندگي مشترك شود؟ مطابق با آمار ديگري كه از سوي همين مركز منتشر شده است، تعداد ۳۴۶ نوزاد در بهار سال جاري متولد شده‌اند كه مادران آنها كمتر از ۱۵ سال داشته‌اند و اين در حالي است كه بايد پرسيد كودك ۱۵ ساله چگونه مي‌تواند براي كودك ديگر مادري كند؟ همچنين به دليل سن كم اين دختران مشكلات جسماني و رواني حاصل از بارداري و زايمان نيز مي‌تواند براي آنها ايجاد ‌شود. اين آمار براي دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نيز بالغ بر 16هزار ولادت بوده است.
مطابق با ماده ۱۰۴۱ قانون مدني ازدواج دختر زير ۱۳ سال منوط به كسب اجازه از دادگاه و تعيين مصلحت كودك توسط دادگاه است، اما ضعف‌ موجود در اين قانون سبب شده تا همچنان برخي والدين بي‌توجه به دنياي كودكانه دختران، آنها را به ازدواج در‌آورند. ازدواجي كه بعضا با نيت سودجويي آغاز و به خريد و فروش دختران ختم مي‌شود.
از سوي ديگر نبود دستورالعمل‌هاي مناسب در جهت گرفتن وام ازدواج سبب شده است تا بسياري از افراد ازدواج‌هاي صوري را دستاويز كسب وام كنند و بر آمار كودك‌همسري بيفزايند.
آمار منتشره مركز آمار ايران بيانگر تعداد ازدواج‌هاي ثبت شده است، از اين‌رو بيشتر بودن آمار ازدواج دختران زير ۱۴ سال به دليل عدم ثبت قانوني بسياري از ازدواج‌ها دور از انتظار نيست. آمار منتشر شده اهميت تصويب لايحه منع ازدواج كودكان زير ۱۳ سال در جهت جلوگيري از كودك‌همسري را مجددا يادآور مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون