• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

آنتوني جاشوا حريف بلغاري‌اش را ناك‌اوت كرد

مجبورم قهرمان باشم

بهرام سرگوسرايي

آنتوني جاشوا شنبه شب در راند نهم كوبرات پولف را ناك‌اوت كرد و توانست عناوين قهرماني سنگين وزن بوكس جهان را حفظ كند. بوكس در سنگين‌ وزن مي‌تواند يكي از مهم‌ترين و غيرقابل پيش‌بيني‌ترين عرصه‌هاي ورزش باشد. همان ‌طور كه ۱۸ ماه پيش جاشوا مقابل ضربه اندي روييز تجربه كرد و مبارزه را باخت. جاشوا اما در ومبلي هيچ فرصتي به مشت‌زن بلغاري ۳۹ ساله نداد و او را ناك‌اوت كرد. 

در لحظات پاياني مبارزه جاشوا بود كه سر پولف را با چند آپركات پياپي مورد هدف  قرار داد و او را روي طناب انداخت. در حالي كه سر حريف بين زمين و آسمان بود، جاشوا با يك ضربه مهلك كار را تمام كرد تا مبارزه با شكلي نمايشي و دراماتيك به پايان برسد. در همان لحظاتي كه مبارز قديمي انگار ديگر چيزي نمي‌فهميد . 
اين پايان‌بندي در تضاد با شروع رقابت بود. ابتدا دو حريف بيشتر سعي كردند با احتياط كار كنند و مبارزه حالتي تمريني داشت. در اين بين جاشوا چند حمله داشت اما حريفش خيلي محتاط‌‌تر رفتار كرد. در دور دوم جاشوا جسورانه‌تر مبارزه كرد و توانست با مشت تعادل حريفش را به هم بزند. با اين حال راند دوم هم خيلي شبيه راند اول بود. در راند سوم به يك باره همه‌ چيز عوض شد و جاشوا با يك ضربه دست راست پولف را شوكه كرد. قهرمان بلغارستاني به ‌شدت صدمه ديد كه باعث شد فريادش به آسمان برود.  در راند پنجم دوباره ضربه دست راست جاشوا حريف را به لرزه  درآورد. با اين حال  مشت‌زن بلغاري با شجاعت به رقابتش ادامه داد و بهترين نمايش خود را تا بدان جاي مسابقه نشان داد اما جاشوا زير ضربات رگباري حريف به خوبي دفاع كرد و دوام آورد. هنگامي كه زنگ پايان راند به صدا درآمد، جاشوا با لبخند براي استراحت به گوشه رينگ رفت. رقيب سرسخت او سعي داشت با مشت‌هايي كه به سر جاشوا مي‌زد او را گيج كند اما اين اتفاق نيفتاد. در راند هفتم پولف مجبور شد همه مقاومت و تلاش خود را به كار گيرد. جاشوا با ضربات متوالي او را تحت فشار گذاشته بود اما پولف نتوانست چندان مقابله كند.  جاشوا به تدريج كنترل تمام مبارزه را به دست گرفت و همين روند را به راند هشتم نيز منتقل كرد. او تنها ‌بايد از ضربه‌هاي وحشيانه پولف خودش را نجات مي‌داد. اتفاقي كه در نهايت رخ داد و جاشوا به عنوان قهرمان جهان توانست مبارزه را با قدرت و تسلط كامل در راند نهم به پايان برساند. 
جاشوا بعد از پيروزي مقابل حريف بلغار گفت:«از سال ۲۰۱۳ كه وارد اين بازي شدم براي همه كمربندها زحمت كشيدم. انگار كه با يك اجبار سر وكار داشته باشم. در واقع دلم مي‌خواهد چالش‌هاي من مربوط به حريفان نباشد بلكه دوست دارم با كمربندها رقابت كنم و ميراثم كمربندهايي باشد كه به دست مي‌آورم. اگر تايسون فيوري در اين مسير باشد، بگذاريد تايسون فيوري باشد.» پيروزي قاطع جاشوا علاوه بر اينكه براي خودش مهم بود يك برش تاريخي كوچك در دنياي بوكس ايجاد كرد. شكست دادن پولف در نخستين مبارزه‌اي رقم خورد كه تماشاچيان هم مي‌توانستند حضور داشته باشند. اين نخستين رقابت سنگين ‌وزن جهان بود كه صدها هوادار تحت تدابير بهداشتي توانستند وارد حباب ايمني شوند و در انگليس يك رقابت را از نزديك ببينند. علاوه بر هواداران كه سالن را روي سرشان گذاشته بودند، فلويد مي‌ودر ديگر سورپرايز بين حاميان جاشوا بود. هواداران جاشوا به‌ شدت او را تشويق مي‌كردند اما باز هم فاصله‌اي كه بين آنها گذاشته شده بود، اجازه نمي‌داد يادمان برود كه هنوز زير سايه سنگين شيوع ويروس كرونا هستيم. 
پيروزي جاشوا به اين معناست كه او به زودي سال آينده در يك رقابت قهرماني سنگين وزن جهان مقابل فيوري قرار خواهد گرفت. ادي هرن مفسر ورزشي پيش‌بيني كرده كه جنگ بين جاشوا كه صاحب كمربندهاي IBF، WBA و WBO است با فيوري كه صاحب كمربند WBC است، مي‌تواند بيشتر از ۲۰۰ ميليون پوند درآمد داشته باشد. برنده اين رقابت مي‌تواند هر 4 كمربند  قهرماني  جهان در رشته سنگين وزن بوكس را به دست آورد. اين البته تنها يكي از دو مبارزه‌اي است كه قبلا بر سر انجامش توافق شده است و يك مبارزه ديگر هم بعد از آن خواهد آمد.
به عنوان يك وقفه كوتاه شنبه شب تمام صحبت‌هاي داغ و كري‌خواني‌ها ميان جاشوا و فيوري كنار گذاشته شد چون اين پولف بود كه از طناب‌ها بالا رفت و قصد داشت حريفش را با يك نمايش قبل از مبارزه تحت تاثير قرار بدهد. اما جاشوا 6 ماه گذشته را به سختي تمرين كرده و به خوبي براي مبارزه با پولف آماده شده بود. پولفي كه داراي ضرباتي سنگين و متناوب بود. جاشوا در واقع اصلا نمي‌خواست با از دست دادن كمربندهايش دوباره در يك دور باطل بيفتد، مثل اتفاقي كه مقابل رويز رخ داده بود. 
گستاخي پولف هنگام وزن‌كشي، درست موقعي كه قول داد جاشوا را «نابود» مي‌كند، مبارز اهل واتفورد را بيشتر جري كرد تا با يك برد مقتدرانه از رينگ خارج شود. اما بيشتر از همه اينها جاشوا براي رسيدن به فرصتي مي‌جنگيد كه به سختي براي خودش دست و پا كرده بود. آن هم مبارزه مقابل فيوري است كه هم پول بسيار بزرگي براي او به ارمغان خواهد آورد و هم شهرت او را در رشته بوكس به طرز قابل توجهي افزايش خواهد داد و به سطحي جديد خواهد رساند. در واقع فيوري از محبوبيت بيشتري نسبت به جاشوا در ايالات متحده كه علاقه‌مندان بيشتري به بوكس دارد، برخوردار است و جاشوا در بريتانيا محبوب‌تر است. جاشوا بعد از برد از رينگ خارج شد و به سمت مي‌ودر رفت و در حالي كه هزار هوادار او را تشويق مي‌كردند چند بار دوستانه به پشت يكي از بزرگ‌ترين بوكسورهاي نسل اخير ضربه زد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون