• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

با فيناليست شرقي ليگ قهرمانان آسيا آشنا شويد

پرسپوليس بايد به شكار ببر برود

سامان سعادت

 

يكشنبه ظهر در بازي نهايي منطقه شرق ليگ قهرمانان آسيا اولسان هيوندا از كره جنوبي ۲ بر ۱ ويسل كوبه ژاپن را شكست داد و حريف پرسپوليس در فينال ليگ قهرمانان آسيا شد. اولسان در حالي پيروز اين بازي لقب گرفت كه ابتدا با يك گل از حريف عقب افتاده بود اما با گل‌هاي دقايق ۸۱ و ۱۱۷ كامبك زد و به ديدار نهايي اي‌سي‌ال ۲۰۲۰ رسيد. 
اولسان تيم سابقه‌داري در فوتبال نيست. اين تيم در سال ۱۹۸۳ و همزمان با تاسيس ليگ سراسري كره جنوبي موسوم به كي‌ليگ تاسيس شد.كمپاني هيوندايي به نوعي مالكيت تيم را برعهده دارد. اين تيم در ۶ سال اول تاسيس با نام Hyundai Horang-i در رقابت‌ها حاضر مي‌شد ولي بعد از آن نام منطقه‌اي كه تيم در آن قرار داشت يعني اولسان به اسم تيم اضافه شد. نماد ببر در لوگوي اين باشگاه ذهنيت آنها را تعريف مي‌كند. 
اين تيم كره‌اي به نسبت سابقه كمش در فوتبال افتخارات قابل توجهي كسب كرده. مهم‌ترين افتخار اولسان قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ است. در آن سال تيم كره‌اي به شكل وحشتناكي همه تيم‌هاي آسيا را از دم تيغ گذراند و به عنوان قهرماني رسيد. از جمله بردهاي جالب اين تيم مي‌توان به پيروزي ۵ بر صفر مقابل الهلال در يك چهارم، برد ۵ بر يك مقابل بنيادكار در نيمه نهايي و برد سه هيچ در فينال مقابل الاهلي اشاره كرد. اولسان تاكنون دو بار هم قهرماني كي‌ليگ را در سال‌هاي ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ به دست آورده. اين تيم در فصل اخير ليگ كره بعد از جومبوك موتورز عنوان نايب قهرماني ليگ را به دست آورد. اولسان در مجموع ۹ بار نايب ‌قهرمان ليگ كره شده كه در نوع خودش يك ركورد به حساب مي‌آيد. 
اين تيم كره‌اي رقابت‌هاي ليگ قهرمانان امسال را با حضور در گروه F رقابت‌ها و هم گروهي با تيم‌هاي اف‌‌سي توكيو، شانگهاي شينهوا و پرث گلوري استراليا آغاز كرد و موفق شد با ۱۶ امتياز، ۱۴گل زده و ۵ گل خورده به عنوان صدرنشين به دور بعد راه پيدا كند. اولسان در دور يك هشتم سه هيچ ملبورن ويكتوري ديگر نماينده استراليا را شكست داد و در يك چهارم با دو گل مقابل اف‌سي پكن به برتري دست يافت. تيم متعلق به كمپاني هيوندايي در نيمه نهايي نيز ويسل كوبه از ژاپن را دو بر يك مغلوب كرد و راهي فينال شد. 
فيناليست شرقي ليگ قهرمانان از ۴ بازيكن خارجي در تركيب تيمش بهره مي‌برد. جيسون داويدسون استراليايي و ديو بولتيوس هلندي در خط دفاع به همراه بيورن يانسون و جونيور نگرائو در خط حمله. نگرائوي برزيلي به نوعي بهترين بازيكن اولسان به حساب مي‌آيد كه در نيمه نهايي مقابل ويسل نيز با تيزهوشي در دقيقه ۱۱۷ يك پنالتي از حريف گرفت و خودش آن را به تور دروازه حريف چسباند. نگرائو در فصل اخير كي ليگ با آمار فوق‌العاده ۲۶ گل كفش طلاي اين رقابت‌ها را براي نخستين بار به دست آورد. اين مهاجم ۳۳ ساله در سال ۲۰۱۶ در حالي كه عضو تيم موانگتونگ يونايتد تايلند بود و به صورت قرضي در تيم دئگوي كره توپ مي‌زد، راهي اولسان شد. او تاكنون در ۱۲۴ بازي براي اولسان ۸۲ بار موفق به گلزني شده است. جونيور در ليگ قهرمانان اين فصل نيز ۵ بار براي تيمش گلزني كرده است. البته ديگر مهاجم اولسان يعني بيورن يانسون نيز بازيكن گلزن و خطرناكي است. او نيز در فصل جاري اي‌سي‌ال ۵ بار براي تيمش موفق به گلزني شده است. ديگر بازيكن تاثيرگذار تيم كره‌اي يون بيت گارام است كه نقش هافبك طراح را براي اين تيم بازي مي‌كند. اين هافبك كره‌اي كه در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۱ با گلزني به تيم ايران باعث حذف شاگردان افشين قطبي شد در اين فصل ليگ قهرمانان ۴ گل و دو پاس گل به ثبت رسانده است. 
سرمربيگري تيم اولسان برعهده كيم دو هون است. اين مربي ۵۰ ساله از سال ۲۰۱۷ هدايت تيم را برعهده گرفته. او سابقه نشستن روي نيمكت تيم‌هاي پايه كره را در كارنامه‌اش دارد. او قبل از اضافه شدن به كادر تيم اولسان يك فصل هدايت تيم اينچئون يونايتد را برعهده داشت. او در مجموع ۱۹۲ باري كه روي نيمكت اولسان نشسته متوسط امتياز ۱.۸۹ را به ثبت رسانده. كيم تا به حال به عنوان مربي فقط يك جام اف‌اي كاپ كره را در سال ۲۰۱۷ برنده شده و فينال ليگ قهرمانان آسيا بزرگ‌ترين فرصت براي او به حساب مي‌آيد كه بتواند يك جام قابل توجه به كارنامه‌اش اضافه كند. او يك بار به عنوان بازيكن در سال ۲۰۰۴ و در حالي كه پيراهن تيم سئونگنام را بر تن داشت توانسته بود به فينال ليگ قهرمانان برسد. در آن فينال تيم كره‌اي در حالي كه بازي رفت را در خانه الاتحاد ۳ بر يك برنده شده بود و همه منتظر قهرماني اين تيم بودند در بازي برگشت با نتيجه عجيب ۵ بر صفر در خانه شكست خورد و به مقام نايب‌قهرماني رسيد. با اين وجود كيم دو هون كه در بازي رفت فينال موفق به گلزني شده بود با ۹ گل كفش طلاي رقابت‌ها را به دست آورد.
كيم معمولا از سيستم پايه ۱-۵-۴ استفاده مي‌كند و در آن از جونيور به عنوان مهاجم نوك بهره مي‌برد. اين تيم هم در خط حمله بسيار زهردار به نظر مي‌رسد و هم از خط دفاعي مستحكمي برخوردار است. آمار گل خورده اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا مشابه پرسپوليس است كه هر دو تنها ۶ گل دريافت كرده‌اند. با اين حال پرسپوليس تا رسيدن به فينال ۱۲ بار موفق به گلزني شد ولي اين عدد براي تيم كره‌اي ۲۱ است. مقايسه آماري دو تيم نشان مي‌دهد تيم اولسان با اختلافي نسبتا جزيي وضعيت بهتري دارد. آنها ميانگين خلق موقعيت و شوت به دروازه بيشتري از پرسپوليس دارند. تيم كره‌اي در هر بازي ۲.۳ شانس گل ايجاد كرده و ۱۰.۹ شوت به سمت دروازه رقبا زده است. اين اعداد براي شاگردان يحيي گل‌محمدي به ترتيب ۱.۷ و ۸.۱ است. همچنين در ميزان مالكيت توپ و درصد پاس صحيح نيز اولسان با اعداد ۵۸.۳ درصد و ۸۴.۷ درصد عملكرد بهتري داشته. اين آمار براي پرسپوليس به ترتيب ۵۶.۲ درصد و ۸۳.۶ درصد است. واضح است كه اختلاف معناداري ميان دو تيم از لحاظ كيفيت به چشم نمي‌خورد و همين نشان مي‌دهد بازي دو تيم رقابتي بسيار پاياپاي خواهد بود. 
اما همان‌ طوركه در ايران رقباي پرسپوليس مخصوصا استقلالي‌ها از همين حالا هواداري از تيم اولسان را آغاز كرده‌اند، در كره جنوبي طرفداران تيم پوهانگ استيلرز و چومبوك موتورز كه به نوعي رقيب سنتي اولسان هستند به هواداري پرسپوليس روي آورده‌اند. در كره 3 تيم پوهانگ استيلرز با 3 قهرماني و 2 تيم سئونگنام و چونبوك موتورز با ۲ قهرماني ليگ قهرمانان پرافتخارترين تيم‌هاي اين كشور در ليگ قهرمانان به حساب مي‌آيند و اگر اولسان بتواند در فينال مقابل پرسپوليس موفق شود به نوعي وارد ليست پرافتخارترين تيم‌هاي كره جنوبي مي‌شود. 
با اين حال به نظر نمي‌رسد نزاع بين هواداران تيم‌هاي كره‌اي به اندازه سرخابي‌هاي داغ تهران باشد چراكه تعداد طرفداران اين تيم‌ها با تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال اصلا قابل مقايسه نيست. براي اينكه متوجه اين تفاوت بشويم،كافي است به تعداد دنبال‌كنندگان تيم‌هاي كره‌اي در اينستاگرام سر بزنيم. اين 4 تيم روي هم حدود ۱۰۰ هزار دنبال‌كننده دارند در حالي كه هر كدام از تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال به تنهايي چند ميليون دنبال‌كننده در فضاي مجازي و ده‌ها ميليون هوادار در ايران و ساير نقاط دنيا دارند. 
تيم‌هاي پرسپوليس ايران و اولسان هيونداي كره جنوبي شنبه هفته آينده در ورزشگاه الجنوب دوحه به مصاف هم خواهند رفت. نشست خبري اين بازي جمعه 28 آذر انجام مي‌شود و به‌ترتيب ابتدا يحيي گل‌محمدي و يكي از بازيكنان پرسپوليس به سوالات خبرنگاران پاسخ مي‌دهند سپس كيم‌دون هون سرمربي اولسان و يكي از بازيكنان اين تيم كره‌اي نشست خبري خود را برگزار مي‌كنند.


همان‌ طوركه در ايران رقباي پرسپوليس مخصوصا استقلالي‌ها از همين حالا هواداري از تيم اولسان را آغاز كرده‌اند در كره جنوبي طرفداران تيم پوهانگ استيلرز و چومبوك موتورز كه به نوعي رقيب سنتي اولسان هستند به هواداري پرسپوليس روي آورده‌اند. با اين حال به نظر نمي‌رسد نزاع بين هواداران تيم‌هاي كره‌اي به اندازه سرخابي‌هاي داغ تهران باشد چراكه تعداد طرفداران اين تيم‌ها با تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال اصلا قابل مقايسه نيست.تعداد دنبال‌كنندگان 4 تيم برتر كره در فضاي مجازي روي هم صد هزار نفر است در حالي كه اين اعداد براي سرخابي‌هاي تهران ميليوني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون