• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4817 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ آذر

افزايش ۱۴درصدي توهم‌زايي «گل» و ۲۴ درصدي «حشيش»

در حالي كه بنابر آمارها ۱۹۲ ميليون نفر در جهان ماري‌جوانا و مشتقات آن را مصرف مي‌كنند، چندي پيش كميسيون مواد سازمان بهداشت جهاني كانابيس و مشتقات آن را از گروه مواد پرخطر حذف كرد، اين درحالي است كه معاون پژوهشي موسسه كادراس با تاكيد بر اينكه معناي اين مصوبه قانوني‌سازي كانابيس نيست، مي‌گويد: اگرچه اين مصوبه به معناي قانوني‌سازي اين ماده و پذيرش مصرف تفنني آن توسط سازمان ملل نيست، اما مي‌تواند آثار مخربي بر فرآيند مقابله موثر با اين مواد در سراسر جهان بگذارد لذا در اين راستا سازمان ملل،كشورها و دولت‌ها بايد براي جلوگيري از سوء برداشت‌هاي اشتباه از اين مصوبه، شفاف‌سازي كنند. منصور براتي، معاون پژوهشي موسسه كادراس در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد:كميسيون مواد سازمان بهداشت جهاني دوم دسامبر در يك راي‌گيري، كانابيس و مشتقات آن را از گروه مواد پرخطر حذف كرد اين درحالي بود كه از سال ۱۹۶۱ تاكنون اين مواد در دسته خطرناك‌ترين مواد نظير هرويين، كوكايين و مت‌ آمفتامين قرار داشتند، اما راي مثبت ۲۷ عضو اين كميسيون با وجود ۲۵ راي منفي باعث دو اتفاق جديد شد؛ اول آنكه ماري‌جوانا از زمره مواد پرخطر حذف شد در ثاني به‌كارگيري آن در حوزه پزشكي به رسميت شناخته شد. البته براتي معتقد است كه اين مصوبه را نبايد به معني تغيير كلي رويكرد سازمان ملل به مصرف ماري‌جوانا و حشيش و به رسميت شناختن «مصرف تفنني قانوني» آن تلقي كرد كه در سال‌هاي اخير از سوي برخي كشورها و نيز برخي ايالات امريكا به انجام رسيده است، با اين وجود به دليل شيوع بالاي مصرف كانابيس و مشتقات آن در جهان كه پرمصرف‌ترين ماده غيرقانوني در سراسر جهان به حساب مي‎آيد، چنين تصميمي مي‌تواند بر روند مقابله موثر با ماري‌جوانا تاثيرات سوء داشته باشد. به گفته او، در حال حاضر ۱۹۲ ميليون نفر در جهان ماري‌جوانا و مشتقات آن را مصرف مي‌كنند.

 

اما كانابيس چيست و مصرف آن چه عوارضي دارد؟

معاون پژوهشي موسسه كادراس به تشريح عوارض مصرف ماري‌جوانا پرداخت و افزود: ماري‌جوانا يا كانابيس ماده محركي است كه عمدتا براي مصرف غيرقانوني به دو صورت «گل» و «حشيش» درمي‌آيد. ماده اصلي موجود در ماري‌‎جوانا كه خاصيت محرك دارد، «تتراهيدروكانابينول» نام دارد و در صورت مصرف به فرد احساس سرخوشي مي‌دهد، اما در عين حال پيامدهاي منفي بسيار زيادي دارد. در واقع THC اعصاب دريافت‌كننده كانبينوئيدي را در مغز انسان تحريك مي‌كند. احساس سرخوشي ناشي از مصرف THC تنها چند ساعت در ذهن انسان باقي ‌مي‌ماند اما اين ماده آثار مخرب زيادي از خود در بدن فرد برجاي مي‌گذارد كه حتي تا ۴ هفته پس از مصرف نيز به قوت خود باقي است. براتي تصريح كرد: طبق گفته موسسه ملي سوءمصرف مواد امريكا، ميزان THC (واحد توهم‌زايي) موجود در ماري‌جوانا در دهه‌هاي اخير افزايش يافته و به ۹.۶درصد رسيده است. به عنوان مثال غلظت THC گل از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷، ۱۴درصد رشد كرده است، اين امر در درجه اول ناشي از افزايش نوع‌هاي قدرتمندتر گل نظير «سينسِميلا» است. اما غلظت THC حشيش از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۴درصد افزايش را از سر گذرانده است.

 

مقايسه مضرات مصرف چاي با گل و حشيش

براي كم‌ ضرر نشان دادن مصرف كانابيس

معاون پژوهشي موسسه كادراس معتقد است كه برخي از گروه‌هاي سازمان يافته مواد كه در زمينه توليد و ترانزيت كانابيس فعاليت دارند، در سال‌هاي اخير سعي كرده‌اند اين باور غلط را در جوامع مختلف بشري ترويج كنند كه ضرر مصرف كانابيس به دليل ريشه گياهي بسيار كم است و حتي براي به كرسي نشاندن ادعاي خود از مقايسه آن با زيان‌هاي ناشي از سيگار يا مصرف زياد چاي بهره‌برداري مي‌كنند. حتي برخي مدعي‌اند كه كانابيس اعتيادآور نيست، اما بايد گفت كه اين برداشت كاملا نادرست است و افرادي كه اقدام به مصرف مداوم كانابيس چه در قالب حشيش و چه در قالب گل مي‌كنند، در صورت قطع مصرف دچار «نشانه‌هاي محروميت از مصرف» مي‌شوند. او از جمله مهم‌ترين پيامدهاي منفي مصرف كانابيس را اضطراب، اختلال در يادگيري، تضعيف حافظه و روان‌پريشي عنوان كرد.

 

سوءبرداشت كارتل‌هاي مواد مخدر

از قانوني شدن مصرف كانابيس

به گزارش ايسنا، با وجود اين اظهارات اما سوالي كه ذهن‌ها را به خود مشغول مي‌كند اين است كه با وجود عوارض و خطرات قابل توجه كانابيس‌ها و اينكه تاكنون اين مواد در گروه پرخطرترين مواد دسته‌بندي مي‌شدند، پس مصوبه كميسيون مواد مخدر جهت حذف كانابيس و مشتقات آن از گروه مواد پرخطر چه معنايي دارد؟ براتي در اين باره اين‌طور توضيح داد: اگرچه مصوبه اخير كميسيون موادمخدر سازمان بهداشت جهاني به معناي قانوني‌سازي اين ماده و پذيرش مصرف تفنني آن توسط سازمان ملل نيست، اما مي‌تواند آثار مخربي بر فرآيند مقابله موثر با اين مواد در سراسر جهان بگذارد. استدلال كشورهاي موافق با اين طرح عبارت از اين بوده كه اولا باتوجه به آثار شديدا مخرب‌تر موادي مانند مت‌آمفتامين (شيشه) و رشد شتابناك مصرف آن در جهان، بهتر است «شديدترين سطح از مبارزه با مواد» صرفا به آن دسته از مواد كه خطرات بيشتري دارند محدود شود. از سوي ديگر نيز اين طرح بر استفاده گسترده‌تر از كانابيس در مصارف پزشكي تاكيد مي‌كند. او ادامه داد: بدين ترتيب در گام نخست لازم است با اين سوءبرداشت كه «سازمان ملل كانابيس را قانوني كرده است» مقابله شود و اين تبيين صورت گيرد كه مصوبه اخير مطلقا به معني پذيرش قانوني‌سازي كانابيس نيست. بي‌ترديد كارتل‌هاي مخدري فعال در زمينه توليد و قاچاق حشيش و گل، با توسل به اين سوءبرداشت سعي در گسترش دادن بازارهاي خود خواهند كرد، از اين رو به نظر مي‌رسد در نخستين گام بايد سطح آگاهي عمومي در اين رابطه توسط رسانه‌ها افزايش يابد تا از گرفتار شدن افراد در برداشت‌هاي نادرست جلوگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون