• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4822 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي

گروه‌هاي مقاومت حملات راكتي عليه سفارت امريكا در عراق را محكوم كردند

شب پر اضطراب بغداد

محمدحسين لطف‌الهي

نيروهاي نظامي ايالات متحده كه به موجب مصوبه پارلمان عراق بايد هرچه زودتر خاك اين كشور را ترك كنند، هر بار كه با چالشي جديد در اين كشور رو به رو مي‌شوند، انگشت اتهام را به سوي ايران مي‌چرخانند و مدعي مي‌شوند كه گروه‌هاي شبه‌نظامي نزديك به ايران در پشت اين موضوعات قرار دارند؛ تاكتيكي تكراري كه بار ديگر از سوي وزير خارجه امريكا مورد استفاده قرار گرفت. يكشنبه شب براي اولين‌بار طي يك ماه گذشته، سفارت امريكا در بغداد هدف حملات راكتي قرار گرفت. خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از منابع امنيتي در عراق گزارش داد كه ۱۱ فروند راكت كاتيوشا به منطقه سبز بغداد اصابت كرده است و در پاسخ، سامانه‌هاي دفاعي C-RAM مستقر در سفارت امريكا فعال شدند. همزمان دو شبكه الميادين و الجزيره نيز با تاييد اين خبر اعلام كردند كه بالگردهاي ائتلاف بين‌المللي تحت فرماندهي امريكا بر فراز ساختمان سفارت امريكا در بغداد مشغول گشت‌زني هستند. به نوشته رسانه‌هاي عراقي اين حمله در ساعت 9 شب به وقت بغداد رخ داد و با وجود آسيب‌هايي كه بر تعدادي از اتومبيل‌ها و ساختمان‌هاي اطراف وارد آمد، هيچ خبري مبني بر وجود تلفات انساني گزارش نشد. ساعاتي بعد سفارت امريكا در بغداد در واكنش به حمله راكتي به مقر آن در منطقه «الخضراء» بغداد بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: «سفارت امريكا تاييد مي‌كند كه راكت‌هايي كه منطقه بين‌المللي را هدف گرفت، پاسخ سامانه‌هاي دفاع هوايي سفارتخانه را به همراه داشت.» بر اساس اين بيانيه، خسارات اندكي بر اثر اين حمله به مجتمع سفارتخانه وارد آمد اما تلفات جاني برجاي نگذاشت. سفارت امريكا گفت كه گزارش‌هايي دريافت كرده است كه حاكي از وارد آمدن خسارت به مناطق مسكوني در نزديكي سفارت امريكا و احتمالا جراحت برخي از غيرنظاميان بي‌گناه عراقي است. سفارت امريكا تاكيد كرد: «همانطور كه بارها گفتيم، اين دست حملات عليه تاسيسات ديپلماتيك نقض قانون بين‌المللي و تعرض مستقيم به حاكميت دولت عراق است.» سفارت امريكا از همه رهبران گروه‌هاي سياسي و دولتمردان اين كشور خواست براي ممانعت از وقوع چنين حملاتي گام‌هايي را به كار گيرند و مسوولان آن را مجازات كنند. استفان هيكي سفير لندن در بغداد هم در صفحه توييتر خود نوشت: «حملات راكتي عليه مكان‌هاي ديپلماتيك، فقط ساكنان بغداد را ترسانده، سرمايه‌گذاري مورد نياز در اقتصاد عراق را مرعوب كرده و ريسك درگيري گسترده‌تر را افزايش مي‌دهد.» وي همچنين ادعا كرد: «تا زماني كه گروه‌هاي مسلح به انجام چنين اقداماتي آن هم با معافيت از مجازات طبق قانون ادامه مي‌دهند، عراق هيچگاه يك كشور با ثبات و خوشبخت نخواهد شد.»

اتهام‌زني پمپئو
«مايك پمپئو» وزير امور خارجه ايالات متحده روز دوشنبه در پيامي كه در صفحه توييتر خود منتشر كرد به حمله راكتي شامگاه يكشنبه به منطقه «الخضراء» بغداد واكنش نشان داد. وزير امور خارجه ايالات متحده بار ديگر با تكرار اتهامات گذشته عليه جمهوري اسلامي ايران از مردم عراق خواست تا عوامل مرتبط با اين حمله را تحت پيگرد قانوني قرار دهند. پمپئو در اين پيام كه لحني تند داشت، نوشت: «شبه‌نظاميان تحت حمايت ايران بار ديگر آشكارا به بغداد حمله كردند و غيرنظاميان عراقي را زخمي كردند. مردم عراق حق دارند تا اين عاملان حمله را تحت پيگرد قرار دهند. اين مجرمان خشن و فاسد بايد اقدامات ثبات‌زداي خود را متوقف كنند». سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه ايران روز گذشته در پاسخ به ادعاي وزير خارجه امريكا درباره اصابت چندين راكت به منطقه سبز بغداد گفت: اماكن ديپلماتيك ايران در عراق بارها مورد حمله واقع شده است. ما سياست يكساني داشتيم كه حمله به اماكن ديپلماتيك و مسكوني مردود است و قابل قبول نيست. ولي نوع اين حمله و زمان آن و بيانيه‌اي كه وزير خارجه امريكا صادر كرده نشان مي‌دهد زمان آن خيلي مشكوك است و انگار بيانيه‌اي را از قبل آماده كرده بودند كه منتشر كنند. قويا اظهارات وزير خارجه امريكا را محكوم مي‌كنم. وزير خارجه‌اي كه شناخته شده دروغ مي‌گويد و چه در اين مقام و چه در زماني كه رييس سيا بود. وي افزود: دولت عراق حتما با جديت براساس وظيفه‌اي كه دارد مسببان و عاملان را پيدا خواهد كرد. به رژيم امريكا هشدار مي‌دهم به دنبال آتش‌افروزي و متشنج كردن اوضاع در اين روزها نباشد.
گروه‌هاي مقاومت حمله را محكوم كردند
ادعاهاي پمپئو درباره نسبت دادن اين حملات به گروه‌هاي مقاومت و زخمي شدن غيرنظاميان عراقي در شرايطي مطرح شده است كه پايگاه خبري صابرين‌نيوز اعلام كرد كه اين شليك‌هاي پدافند سفارت امريكا بوده كه به ساختمان‌هاي مجتمع مسكوني القادسيه در منطقه الخضراء آسيب‌هايي را وارد كرده و منجر به وحشت اهالي منطقه الكراده، القادسيه و الجادريه شده است. همچنين گروه‌هاي مقاومت در بيانيه‌هايي رسمي نشان دادند كه موافق اين حمله نبودند.حزب‌الله عراق و جنبش عصائب اهل الحق مخالفت خود را با حمله راكتي شب گذشته به منطقه الخضراء اعلام كردند. به گزارش الميادين، گردان‌هاي حزب‌الله عراق اعلام كرد كه حملات پراكنده به پادگان نظامي در سفارت را كه باعث تهديد جان غيرنظاميان شده است، محكوم مي‌كند. گردان‌هاي حزب‌الله تاكيد كرد كه حمله به سفارت امريكا در عراق در اين زمان يك رفتار غير ضابطه‌مند است و طرف‌هاي ذي‌ربط بايد عاملان آن را بازداشت كنند. در همين حال، قيس الخزعلي، دبيركل جنبش عصائب اهل الحق عراق نيز گفت كه مقاومت عراق سفارت امريكا در بغداد را هدف قرار نداده است. الخزعلي در توييتي نوشت، تصميم هيات هماهنگي مقاومت عراق از همان ابتدا مبني بر هدف قرار ندادن سفارت امريكا بود. وي اظهار كرد: اما هدف قرار دادن پايگاه‌هاي اشغالگران امريكايي يك حق تضمين شده بر اساس شريعت آسماني و قوانين زمين است. زمان پاسخ هنوز فرا نرسيده و اين زمان هم دور نيست. «سيد عمار الحكيم» رهبر جريان حكمت ملي عراق در توييتر نوشت: «ما بارها تاكيد كرده‌ايم كه هدف قرار دادن نمايندگي‌هاي ديپلماتيك، اعتبار عراق را در معرض سوال و بدبيني در برابر افكار عمومي جهان قرار خواهد داد؛ كما اينكه جان ساكنان و شهروندان مناطق پيرامون آنجا را به خطر مي‌اندازد.» رهبر جريان حكمت ملي عراق تاكيد كرد: «چنين رفتارهاي شخصي تقبيح است و نمي‌توان اجازه داد كه چنين اتفاقاتي به گام‌هاي كشور در مسير دستيابي به امنيت و ثبات ضربه بزند.»«هادي العامري» رييس ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد «ما به‌شدت حمله به هيات‌هاي ديپلماتيك و تيراندازي‌هايي را كه با آن همراه شد و موجب وحشت شهروندان در بغداد شد محكوم مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون