• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

خبر

ترامپ در ارتباط با بمب‌گذاري‌هاي 1998 به سودان مصونيت داد

«دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا روز دوشنبه لايحه‌‎اي را امضا كرد كه به سودان در مقابل پرونده‌هاي قضايي آينده از سوي خانواده‌هاي قربانيان بمب‌گذاري‌هاي سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌هاي امريكا در آفريقاي شرقي مصونيت قضايي مي‌دهد و در عين حال به گزارش «آكسيوس» امكان اعطاي كمك مالي و وام به سودان به مبلغ حدود يك ميليارد دلار را فراهم مي‌كند. به نوشته اين پايگاه خبري امريكايي، اين لايحه مصونيتي در مقابل دادخواست‌ خانواده‌هاي قربانيان ۱۱ سپتامبر براي سودان فراهم نمي‌كند. اين اقدام به عنوان بخش مهمي از توافق دولت ترامپ با مقامات سودان در ازاي عادي‌سازي روابط اين كشور آفريقايي با رژيم صهيونيستي صورت گرفته است. در هفته‌هاي اخير مذاكرات فشرده سياسي در واشنگتن بر سر اين لايحه در جريان بوده است. دولت سودان خواستار مصونيت قانوني كامل است اما گروهي از دموكرات‌ها از جمله «چاك شومر» رهبر اقليت‌ دموكرات سنا و سناتور «رابرت منندز» با اعطاي مصونيت به سودان در خصوص پرونده‌هاي قضايي آينده مرتبط با حوادث ۱۱سپتامبر مخالفت كردند. پيش‌تر و در پي سازش خارطوم با تل‌آويو، امريكا سودان را از فهرست كشورهاي حامي تروريسم خارج كرد.

مسكو: پاسخ متناسبي به تحريم‌هاي اروپا خواهيم داد

وزارت امور خارجه روسيه روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي ضمن غيرقابل قبول خواندن تحريم‌هاي اروپا عليه روسيه در رابطه با پرونده «الكسي ناوالني» هشدار داد كه پاسخ متناسبي به اين تحريم‌ها خواهند داد. بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «تاس» وزارت خارجه روسيه در بيانيه خود ضمن هشدار به كشورهاي اروپايي اعلام كرد:«در رابطه با تحريم‌هاي ضدروسي اتحاديه اروپا در خصوص وضعيت الكسي ناوالني، روسيه تصميم گرفته بر اساس اصل تقابل ليست نمايندگاني از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه اجازه ورود به قلمرو فدراسيون را ندارند، بسط دهد.» اين بيانيه در خصوص ليست مذكور توضيح داده است:«اين ليست شامل آنهايي مي‌شود كه در واحد ديپلماتيك در تشديد فعاليت‌ تحريم‌هاي ضدروسي در اتحاديه اروپا نقش دارند.» اين واكنش در شرايطي مطرح شده است كه پيش از اين وزارت خارجه روسيه امروز، سفراي چند كشور اروپايي را در ارتباط با تحريم‌هاي ضدروسي اتحاديه اروپا در خصوص پرونده مسموميت ادعايي مخالف روسيه احضار كرد. خبرگزاري روسي ريانووستي گزارش كرد كه سفراي كشورهاي آلمان، فرانسه و سوئد در ساختمان وزارت خارجه روسيه حاضر شدند. پنجشنبه ۲۴ مهر ماه اتحاديه اروپا و انگليس، عضو جدا شده آن 6 مقام روس را در ارتباط با مسمويت ادعايي «الكسي ناوالني» مخالف روسيه مورد تحريم قرار دادند.

مخالفت آلمان با تحريم تسليحاتي تركيه در اتحاديه اروپا

وزير خارجه آلمان با رد درخواست يونان براي اعمال تحريم تسليحاتي اتحاديه اروپا عليه تركيه، ابراز اميدواري كرد كه بتوانند تنش‌ها در شرق درياي مديترانه را از طريق ديپلماسي حل كنند. با وجود فشار يونان به اتحاديه اروپا براي تحريم تسليحاتي تركيه به دليل فعاليت‌هاي تنش‌زاي اين كشور در شرق مديترانه، آلمان با اين درخواست مخالفت كرد. «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاري آلمان(دي‌پي‌اِي) گفت برلين مخالف اعمال محدوديت تسليحاتي بر تركيه است زيرا اين كار را از نظر استراتژيك نادرست مي‌داند. به نوشته خبرگزاري «آناتولي» به نقل از اين مصاحبه، ماس در اين باره توضيح داد كه تحريم تسليحاتي يك عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) آسان نيست زيرا تركيه حتي در زماني كه نتوانسته بود از امريكا سامانه موشكي بخرد، آن را از روسيه تهيه كرد.

وزير خارجه عمان به كويت و رياض رفت

درحالي كه قرار است پنجم ژانويه نشست سران شوراي همكاري خليج فارس در رياض برگزار شود، وزير خارجه عمان به عربستان و كويت سفر و با مقامات اين كشورها ديدار كرد. به گزارش الخليج آنلاين، بدر بن حمد البوسعيدي، وزير خارجه عمان شامگاه دوشنبه به عربستان و كويت سفر كرد و در اين سفر با مقامات دو كشور درباره مسائل منطقه و بين‌المللي بحث و تبادل نظر كرد. اين سفر در حالي صورت مي‌گيرد كه دو هفته ديگر نشست سران شوراي همكاري خليج فارس در رياض برگزار مي‌شود. بدر بن حمد البوسعيدي در رياض با فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان ديدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كرد. دو طرف بر لزوم تقويت روابط دوجانبه ميان دو كشور و ادامه همكاري و هماهنگي در زمينه‌هاي مختلف تاكيد كردند. البوسعيدي در ديدار با احمد ناصر المحمد الصباح، وزير خارجه كويت نيز درباره راه‌هاي تقويت روابط برادرانه و ارتقاي روابط در زمينه‌هاي مختلف بحث و گفت‌وگو كرد. دو طرف بر اهميت و نقش شوراي همكاري خليج فارس در حمايت از تلاش‌ها براي حفظ امنيت و ثبات در منطقه تاكيد كردند. دو وزير با برگزاري دور آتي كميته مشترك عمان - كويت در 3 ماهه اول سال ۲۰۲۱ در مسقط توافق كردند. قرار است نشست آتي سران شوراي همكاري خليج فارس پنجم ژانويه در رياض برگزار شود. به گفته منابع با توجه به پيشرفتي كه در حل بحران ميان قطر و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس حاصل شده احتمالا در اين نشست توافق نهايي براي پايان بحران صورت گيرد. ژوئن ۲۰۱۷ عربستان، مصر، بحرين و امارات روابط خود را با قطر قطع و اين كشور را تحريم كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون