• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

روايت نخستين استعفاي واقعي در شورا

روز يكشنبه بود كه در جريان بررسي يك طرح مشخص شد حجت نظري سخنگوي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران دو هفته‌اي است كه استعفانامه خود را به هيات رييسه ارايه كرده است. نظري از سكوت دو هفته‌اي رييس شوراي شهر تهران گلايه كرد. او در جلسه روز گذشته شوراي شهر هم حاضر نبود و درهاي اتاقش در شورا هم قفل بود، به نظر مي‌رسد اين استعفا بر خلاف استعفاهاي گذشته شوراي شهر تهران جدي است. او نخستين عضو شوراي شهر است كه تنها در رسانه‌ها خبر استعفايش را اعلام نكرده و آن را به صورت مكتوب به هيات‌رييسه ارايه كرده است. گفته مي‌شد امروز در صحن اين استعفا مطرح شود اما محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران در حاشيه شوراي شهر تهران درباره استعفاي حجت نظري گفت: ايشان دو هفته پيش نامه‌اي دادند كه بوي استعفا مي‌داد. اما اين نامه به صورت رسمي ثبت نشده است. اين نامه يك‌شبه استعفا است كه آن را در هيات‌رييسه مطرح كرديم و با آن مخالفت شد. سپس نامه به آقاي اميني داده شد تا با آقاي نظري صحبت و ايشان را قانع كنند و دست از استعفا بردارند. هنوز آقاي اميني گزارش را به هيات‌رييسه ارايه ندادند. او ادامه داد: احتمالا گزارش آقاي اميني يكشنبه هفته آينده در هيات‌رييسه مطرح و درباره آن تصميم‌گيري مي‌شود. فكر مي‌كنم بعد از اينكه اين نامه ارايه شد، آقاي نظري بحث سمن‌ها را پيگيري كردند و سوءتفاهماتي پيش آمد و باعث شد دوباره ناراحت شوند و خواستند مجددا مطرح شود. اما هيات رييسه درباره اين موضوع مخالفت كرده و منتظر اظهارنظر آقاي اميني هستيم.

چرا نظري استعفا كرد؟

هاشمي درباره خبرهاي غيررسمي استعفاي سخنگوي شورا كه چند هفته پيش دو جلسه‌اي در صحن حاضر نشد و گفته مي‌شد از رييس شوراي شهر بابت بي‌توجهي به دستورالعمل ورود خبرنگاران به صحن دلخور است هم توضيح داد. هفته پيش محمد سالاري به كنايه گفته بود: «اولا شما كه در جلسات حضور پيدا نمي‌كنيد، دايم هم مي‌خواهيد استعفا دهيد و تاكنون ده بار از سخنگويي استعفا داده‌ايد. هر بار كسي به رويه شما اعتراض مي‌كند شما استعفا مي‌دهيد ده بار از هيات‌رييسه استعفا داديد، شما در جلسات كميسيون شركت نمي‌كنيد.» هاشمي در واكنش به اينكه برخي از اعضا استعفاي ده باره آقاي اعطا را مطرح كردند، آيا از سمت سخنگو نيز استعفايي ثبت شده است يا خير، گفت: نه ثبت نشده است، گاهي پيش مي‌آيد كه وقتي افراد عصباني مي‌شوند از لغاتي استفاده مي‌كنند كه بوي استعفا مي‌دهد و اينها جدي گرفته نمي‌شود و تا خيلي جدي گرفته شود وقت مي‌برد. براساس آنچه حجت نظري در صحن شوراي شهر تهران مطرح كرد گلايه او از موانع خود ساخته‌اي است كه برخي از اعضاي شورا بر سر راه يكديگر ايجاد مي‌كنند. صف‌بندي‌هايي كه در جريان راي‌گيري‌هاي كميسيون اجتماعي مشخص مي‌شود. او سال گذشته نيز به مناسبت آغاز سومين سال شروع به كار شوراي شهر پنجم به دستاوردهاي مديريت شهري جديد در حوزه‌هاي مختف، آنچه مديريت شهري نتوانسته به آن عمل كند، نارضايتي مردم و… پرداخته و در پايان گفت: اميدوارم انگيزه و دليلي براي ادامه راه بيابم تا بتوانم براي شهر و كشوري كه به آن عشق مي‌ورزم، مفيد باشم.

استعفاي‌هاي رسانه‌اي

پيش از اين بهاره آروين متني گلايه‌آميز در كانال تلگرامي‌اش منتشر كرد كه برخي آن را به عنوان استعفا تفسير كردند. او در آن متن نوشته بود: بر اين باور بودم و هستم كه شفاف بودن و شفاف عمل كردن، يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي كاهش فساد است. اما دريغ كه امروز در ساختاري غرق در فساد سيستماتيك، با منظره‌اي تكان‌دهنده از دروغ و پنهان‌كاري و مسووليت‌ناپذيري روبرو شده‌ايم كه با ساز و كار موجود، هيچ اميدي به اصلاحش نداريم. به سهم خودم شرمنده شما هستم كه مي‌بينم نمي‌توانم براي بهبود روز و حال جمعي‌مان كاري از پيش ببرم. پس از اين متن ناهيد خداكرمي هم اعلام كرد كه قصد استعفا دارد و سرانجام اين دو استعفا هم ختم به خير شد و محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران پس از مدتي به خبرنگاران گفت: نظر جمع بر اين بود كه نبايد اعضا در اين شرايط حساس اين‌گونه عمل مي‌كردند اما بايد بدانيم كه روحيه افراد با يكديگر فرق دارد. بحث سنگيني در اين زمينه مطرح شد. اعضا شرايط حساس كشور را تبيين و تاكيد كردند كه در اين وضعيت، رفتارهايي مانند استعفا درست نيست. خانم‌ها آروين و خداكرمي نيز توضيحاتي درباره درخواست خود دادند اما سرانجام نظر اعضا را پذيرفتند و از پيگيري موضوع استعفا انصراف دادند.

پرونده املاك نجومي بسته شد

اما در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران يك تذكر ديگر هم مطرح شد كه نشان مي‌داد پرونده املاك نجومي بسته شده است. محمود ميرلوحي در اين جلسه گفت: ‌من احساس نگراني مي‌كنم و سه پرونده را اينجا مطرح مي‌كنم كه شهرداري در پيگيري اين سه پرونده تعلل دارد. يكي پرونده املاك نجومي است كه با كمال تاسف در دوره فعلي شورا اين پرونده منع تعقيب خورده است و بازرسي كل كشور با اينكه 10 روز وقت داشته اما 22 روز بعد اعتراض كرده و دادگاه هم به واسطه فوت وقت ابراز داشته پرونده قابل رسيدگي نيست و اين باعث تاسف است. ميرلوحي درباره پرونده رسا تجارت گفت: قرار شد شكايتي روي پرونده گذاشته شود. از دي‌ماه سال گذشته قرار بود اين شكايت مطرح شود اما نتيجه‌اي را مشاهده نمي‌كنيم. عضو شوراي شهر تهران افزود: در تلفيق بودجه 93 هم حراست و بازرسي شهرداري بايد 23 مورد را بررسي مي‌كردند اما هنوز نتيجه‌اي را شاهد نيستيم و متاسفانه مي‌بينيم در بخش اقتصادي تغييراتي صورت مي‌گيرد كه همين مختصر افراد موثر را هم تغيير مي‌دهند. او خطاب به حناچي شهردار تهران گفت: اين روند، روند صحيحي نيست، آن هم با توجه به حساسيت افكار عمومي نسبت به اين موارد، سه سال و نيم از دوره شورا گذشت اما متاسفانه با اين پرونده‌ها برخورد نمي‌شود و من انتظار حمايت از افراد سالم و صادقي را دارم كه در اين پرونده‌ها فعاليت مي‌كنند اما روند برعكس اين است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون