• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

پديده جديد كشتي ايران در گفت ‌وگو با «اعتماد»:

من سرباز تيم ملي هستم

علي ولي‌اللهي

همان‌ طور كه در شماره‌هاي چند روز قبلي «اعتماد» خوانديد،كشتي ايران اين روزها صاحب يك چهره جديد شده است؛ «رحمان عموزاد خليلي» كه بعد از دو طلاي نوجوانان جهان و آن نمايش غرورانگيز مقابل حريف امريكايي توجه كادر فني را به خود جلب كرد و يك‌راست به تيم ملي بزرگسالان رسيد. رحمان در اين مدت به باشگاه دانشگاه آزاد هم اضافه شد و همراه اين تيم به دور نيمه نهايي ليگ برتر هم راه يافت. او كه تازه ۱۸ ساله شده با يك تصميم جالب و البته غيرقابل پيش‌بيني به عنوان يكي از دو نماينده كشورمان در رقابت‌هاي جام جهاني كشتي صربستان به بلگراد اعزام شد. نماينده ديگر اميرحسين يزداني بود كه به دليل كرونا از رفتن به مسابقات بازماند. همين باعث شد رحمان در نخستين تجربه بزرگسالانش آن هم در سن بسيار پايين تنها با يك مربي يعني عباس حاج‌كناري راهي رقابت‌هاي جهاني شود. با اين حال اين كشتي‌گير به هيچ‌وجه تحت تاثير جو مسابقات جهاني قرار نگرفت و با نمايش‌هايي چشم‌نواز به مدال برنز رسيد. او هنگام برگشت به زادگاهش با استقبال مردم روبه‌رو شد و حالا يكي از اميدهاي كشتي ايران به حساب مي‌آيد. خودش مي‌گويد هدفش مدال طلاي المپيك است و در اين راه مثل يك سرباز هر كاري لازم باشد انجام خواهد داد.

از مسابقات صربستان بگو. سطح رقابت‌ها چطور بود؟

جا دارد ابتدا تشكر كنم از كادرفني كه به من اعتماد كردند و من هم توانستم مقام سومي رقابت‌هاي جهاني را كسب كنم. در مورد مسابقات بايد بگويم كه در سطح بالايي برگزار شد و اكثر قهرمانان جهان و المپيك حضور داشتند. من هم توانستم با مبارزه‌هايي كه كردم به مدال برنز دست پيدا كنم.

حريفانت را يكي پس از ديگري با امتيازهاي عالي شكست دادي اما مقابل حريف روس غافلگير شدي.

حريف اولم از تركيه بود و مدال برنز اميدهاي جهان را داشت كه توانستم10 بر صفر شكستش بدهم. اين برد با آناليزي كه با عباس آقاي حاج كناري و آقاي غلام محمدي از كشتي اين حريف كرديم به دست آمد. آقاي غلام محمدي با اينكه همراه ما نبود اما مدام با من در تماس بود و وضعيت مرا پيگيري مي‌كرد. دركشتي دوم حريف ايتاليايي‌ام كه روسي‌الاصل بود را هم توانستم 11 بر صفر شكست دهم. حريف سومم كشتي‌گير مطرحي نبود و راحت توانستم ۹بر صفر شكستش بدهم. در نيمه‌نهايي مقابل كشتي‌گير روس قرار گرفتم كه دو بار پياپي قهرمان جهان شده بود. در تايم اول من دو بر يك عقب بودم. در تايم دوم يك لحظه غافلگير شدم و نتوانستم برنده شوم.

اگر آن اتفاق نمي‌افتاد مي‌توانستي حريفت را شكست دهي؟

اگر آن اتفاق پيش نمي‌افتاد مي‌توانستم برنده شوم. حريفم هم از نظر بدني كم آورده بود و هم از نظر روحي رواني. او در مسابقه‌هاي قبلي‌اش به راحتي برنده شده بود اما مقابل من آن جور كه دلش مي‌خواست نتوانست كشتي بگيرد. او كاملا خسته شده بود و در تايم دوم داشت كم مي‌آورد. وقتي مرا برد خيلي خوشحال شد.

چه شد كه به عنوان تك نماينده ايران راهي رقابت‌ها شدي؟

من سال قبل نوجوانان طلا گرفته بودم و مسابقات ليگ هم كشتي‌هاي خوبي گرفتم. در انتخابي تيم ملي هم خوب كشتي گرفتم. اينها باعث شد كادر فني به من اعتماد كند. فكر مي‌كنم در مسابقات صربستان هم عملكرد خوبي داشتم.

اما در كشتي آخر خيلي حرفه‌اي و با دقت كشتي گرفتي كه دوباره غافلگير نشوي.

عباس آقاي حاج‌كناري كنارم بود و نكات لازم را به من گوشزد مي‌كرد.كادرفني قبل از شروع مسابقه شكل كشتي‌گير حريف بلاروس را برايم تشريح كرده بود. دو مبارزه آخر او را هم ديدم و وقتي رفتم روي تشك كامل مي‌دانستم چه كار مي‌خواهد بكند و او را كامل تحت‌نظر داشتم. درنهايت هم توانستم او را شكست دهم.

آنجا احساس تنهايي نمي‌كردي؟ همه كشورها با نفرات زياد بودند و تو فقط با يك مربي.

تنها بودم ولي به خودم روحيه مي‌دادم. مربي هم همراهم بود و هوايم را داشت. خدا را شكر توانستم با شرايط خوبي كار را دنبال كنم.

تو يكي از كم‌ سن و سال‌ترين مدال‌آوران كشتي ايران در رده سني بزرگسالان هستي. چه حسي داري؟

حس خيلي خوبي دارم كه توانستم با اين سن كم مدال بگيرم. در اين مدت كرونايي من يك روز هم تمريناتم را تعطيل نكردم و هر روز كار كردم چون هدف اصلي من كسب مدال المپيك است و اميدوارم يك روز بتوانم در المپيك طلا بگيرم. اين هدفي است كه از آن دست برنمي‌دارم.

براي المپيك پيش رو برنامه‌اي داري؟ فكر مي‌كني بتواني كسب سهميه كني؟

بله صددرصد. مسابقات انتخابي زيادي پيش‌روي‌مان است؛ هم آسيايي و هم ساير مسابقات. با اين حال همه ‌چيز درنهايت به نظر كادر فني برمي‌گردد. من دراختيار كادر فني هستم. من يك سربازم.

فكر مي‌كني در همين وزن بماني يا بروي وزن بالاتر؟

تا پايان المپيك پيش رو ۵۷ مي‌مانم و بعد از المپيك مي‌روم ۶۱ و بعدش هم ۶۵.

در ليگ هم همراه با تيم دانشگاه آزاد كشتي‌هاي خوبي گرفتي ولي به دليل رقابت‌هاي جهاني از حضور در نيمه‌نهايي و رقابت رده‌بندي بازماندي. از رقابت‌هاي ليگ بگو.

مسابقات ليگ در شرايط خوبي برگزار شد. اين مسابقات كمك كرد كه تجربه من بيشتر شود. من در وضعيتي هستم كه هر چه ميدان بيشتر ببينم بهتر است. مسابقات ليگ هم به همه كشتي‌گيران از لحاظ مالي و بدني كمك زيادي به ورزشكاران مي‌كند.

فكر مي‌كني اگر با تيم بودي مي‌توانستيد به فينال برسيد؟

خب من تنها يك كشتي‌گير در يك وزن هستم و نمي‌توانستم نتيجه كلي را تغيير دهم.تيم ايران مال هم تيم قدرتمندي است. تيم ما تيم جواني بود و با اين وجود توانستيم مقام چهارمي را درنهايت كسب كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون