• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4825 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ دي

رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه واكسن كرونا حتما تامين مي‌شود و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد

دوگانه سياسي واكسن؛ بخريم يا بسازيم؟

برخي كشورها اولين مرحله از تزريق واكسن كوويد۱۹را آغاز كرده، برخي ديگر محموله‌هاي واكسن خريداري شده را به‌زودي تحويل خواهند گرفت و بعضي هم دست‌كم يكي از چند واكسن‌ موجود در بازار را براي شهروندان‌شان خريداري كرده‌اند. در ايران اما تا همين چند روز پيش مشخص نبود آيا قرار است واكسني خريداري شود و اگر تصميمي براي خريد واكسن اتخاذ شده، چطور و چگونه؟ همين هم باعث شد در فضاي مجازي با پويش «#واكسن_بخريم» بازتاب پيدا كرد. برخي كاربران فضاي مجازي با يادآوري روزها و شرايط دشوار اقتصادي ناشي از شيوع اين بيماري فراگير و خستگي كادر درمان و هزار و يك تاثير ناخوشايند شيوع كرونا از مقامات مسوول خواستند كه نسبت به خريداري واكسن اقدام كنند. همزمان گروهي نيز براي مقابله درخواستي را با هشتگ «واكسن بسازيم» در فضاي مجازي و رسانه‌اي مطرح كردند. 
و اينهازمينه‌ساز ايجاد دو‌گانه‌اي ديگر در فضاي سياسي و اجتماعي ايران شد. گروه اول طولاني شدن زمان درگيري با اين همه‌گيري جهاني را دليل دشوارتر شدن شرايط اقتصادي، آن‌ هم اقتصاد تحت تحريم عنوان مي‌كردند، از خستگي و فرسودگي كادر درمان مي‌گفتند و از تبعات رواني قرنطينه‌ها و محدوديت‌ها و همه آنچه در اين قريب به يك‌سال از دست داده ‌بودند و از مراجع تصميم‌گير خواستند كه با انتظار براي توليد واكسن داخلي از تسريع روند پايان ايام كرونا جلوگيري نكنند و همزمان نسبت به عملكرد مسوولاني كه مانع از پيوستن ايران به «گروه اقدام ويژه مالي» شدند، انتقاد كردند. ديگر سوي ماجرا نيز جرياني قرار داشت كه در فضاي مجازي و رسانه‌اي با تشكيك در كارايي واكسن وارداتي و اصرار بر غيرقابل اعتماد بودن آن و البته تاكيد بر توان ملي درخواست داشت به‌ جاي خريد واكسن، بر توليد آن تكيه شود. در خلال طرح اين ادله برخي كاربران ناشناس نيز به طرح ادعاهايي يا ادعاهاي غيرواقعي اين‌چنيني روي آوردند تا بحث تزريق واكسن را هم بحثي سياسي كنند. علاوه بر كاربران مجازي و فعالان رسانه‌اي و مجازي نزديك به اين جريان فكري، سردار نقدي، معاون هماهنگ‌كننده سپاه پاسداران نيز اذعان كرد كه در واكسيناسيون وارداتي شركت نخواهند كرد و به كاركنان سپاه و بسيج توصيه كرد كه تزريق واكسن‌هاي خارجي كرونا را به‌ دليل مكانيسم عمل خاص آن انجام ندهند.  

خريد و توليد؛ هر دو  در اولويت
عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي كه ميانه آذرماه گذشته و در يك پست اينستاگرامي اعلام كرده ‌بود تلاش ايران براي انتقال ارز مورد نياز خريد واكسن كرونا با موانعي روبه‌رو شده كه حاصل تحريم‌هاست، پنجشنبه گذشته در پست اينستاگرامي تازه‌اي نوشت كه مشكل خريد واكسن كرونا حل شده و خبر داد كه در اسرع وقت خريد و انتقال واكسن انجام مي‌شود. پس از آن نيز روحاني در نشست  اعضاي ستاد مديريت ملي كرونا  تاكيد كرد كه «وزارت بهداشت تمام تلاش خود را براي تامين واكسن - چه از داخل و چه از خارج- به ‌كار گرفته و مردم مطمئن باشند همان‌طور كه اجازه نداديم تحريم‌هاي تحميلي، روند مقابله با كرونا در كشور را با مشكل مواجه كند و حتي از بسياري از كشورهايي كه در تحريم اقتصادي نيز نيستند، موفق‌تر عمل كرديم، واكسن نيز با وجود شرايط تحريمي و اشكال‌تراشي امريكا حتما تامين و در اختيار مردم گذاشته خواهد ‌شد.» روحاني اعلام كرد كه بنا بر اولويت‌بندي وزارت بهداشت سالمندان، كادر درمان و مبتلايان به بيماري‌هاي صعب‌العلاج ابتدا واكسن را دريافت مي‌كنند و اين روند تا زمان واكسيناسيون كامل كشور ادامه خواهد داشت. همچنين با همكاري وزارت كشور زيرساخت‌هاي هوايي لازم براي «تامين زنجيره سرد انتقال واكسن» نيز فراهم شده است. در اين جلسه روساي كميته‌هاي ستاد و رييس‌جمهوري گزارش‌هاي خود را در مورد روند توليد واكسن در داخل و خريد آن از خارج ارايه كردند و همزمان كميته تبليغات نيز در اين عرصه، گزارشي را در خصوص فعاليت برخي رسانه‌هاي خارج از كشور ارايه كرد و مدعي شد كه به راه افتادن برخي پويش‌ها در مورد واكسيناسيون هدفمند و هدايت ‌شده بوده است. همتي، رييس كل بانك مركزي همان روز در گفت‌وگويي با بخش خبري ۲۱ صداوسيما هم اعلام كرد كه «براي خريد ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دز واكسن كرونا، ۲۰۰ ميليون يورو تخصيص يافته است». او توضيح داد كه با دريافت مجوز سازمان بهداشت جهاني از اوفك و پس از ۱۰ روز تلاش در نهايت معادل ۱۸۰ ميليون يورو از طريق يك بانك امريكايي و كره‌اي به يك بانك در سوييس ارسال شده است.   با اين حال هنوز مقامات ايراني جزيياتي از زمان مشخص واردات واكسن كوويد۱۹ و زمان‌بندي استفاده از آن ارايه نكرده‌اند به همين دليل برخي ناظران معتقدند كه شايد روند خريد و انتقال واكسن كرونا نيز مشابه واكسن آنفلوآنزا باشد كه خريد آن نهايي و در مورد آن اطلاع‌رساني شد اما در نهايت محقق نشد. در اين حال همچنان تقابل دو نگاه خريد واكسن يا ساخت آن در فضاي عمومي و مجازي به چشم مي‌خورد و به نظر مي‌رسد اگرچه همه جاي دنيا گروه قليلي شائبه‌هاي غيرعلمي در مورد هر نوع واكسيناسيون مطرح مي‌كنند، در ايران اين دوگانگي همچون بسياري از دوگانگي‌ها شكافي عميق ايجاد كرده و در شرف تبديل شدن به موضوعي سياسي و نه صرفا علمي و پزشكي است. 

 


توافق  هسته‌اي،  به نفع همه  مردم  جهان

حسن روحاني، رييس‌جمهوري با حضور  در مراسم بهره‌برداري از 5 طرح پتروشيمي در استان‌هاي ايلام، همدان و آذربايجان غربي گفت كه توليد محصولات پتروشيمي از 50 ميليون تن به 100 ميليون تن و ارزش 11 ميليارد دلار به 25 ميليارد دلار رسيده. او همچنين از كاهش فروش نفت به ‌دليل اعمال تحريم‌ها گفت، تحريم‌هاي امريكا را غيرانساني توصيف و تاكيد كرد كه «توافق هسته‌اي به نفع همه مردم جهان است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون