• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4825 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ دي

جمهوري‌خواهان طرح دموكرات‌ها را رد كردند؛ ترامپ گلف‌بازي كرد

بن‌بست بودجه در كنگره

محمدحسين لطف‌الهي

 

سرنوشت بسته احياي اقتصادي 900 ميليارد دلاري كنگره پس از انتقاد رييس‌جمهور امريكا از كم بودن مبلغ پرداختي به شهروندان و تلاش ناكام دموكرات‌ها براي سه برابر كردن اين مبلغ، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و اگر در ابتداي هفته آينده دو حزب نتوانند در اين خصوص به توافق برسند، تبعات اقتصادي بدي گريبانگير ايالات متحده خواهد شد.
دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا روز سه‌شنبه اعلام كرد كه مبلغ 600 دلار كه براي هر شهروند در نظر گرفته شده بسيار كم و ناكافي است، اگر اين مبلغ دست‌كم به 2000 دلار افزايش نيابد بسته احياي اقتصادي را وتو خواهد كرد. او بدون هيچ توضيح بيشتري پيرامون اين موضوع روز چهارشنبه عازم كمپ مار لائه‌گو در فلوريدا شد و اين ترديد به وجود آمد كه آيا ترامپ واقعا خواهان وتو كردن بودجه‌اي است كه شامل كمك‌هايي براي احياي اقتصادي در شرايط شيوع پاندمي كرونا و بودجه‌اي براي جلوگيري از تعطيلي دولت پس از روز دوشنبه است يا نه.  اين اظهارنظر با استقبال فوري بسياري از دموكرات‌ها روبه‌رو شد و آنها كه طي اين مدت اصرار زيادي به افزايش مبلغ پرداختي داشتند، تلاش كردند تا به بهانه تامين نظر رييس‌جمهور طرحي جديد ارايه كرده و مبلغ پرداختي به هر شهروند را به 2000 دلار افزايش دهند. همه‌ چيز در اين زمينه بسيار سريع پيش رفت؛ روز پنجشنبه طرح دموكرات‌ها به كنگره ارسال شد و در نهايت با مخالفت شديد جمهوري‌خواهان به تصويب نرسيد تا دوباره ترديدهايي پيرامون آينده اين بسته احياي اقتصادي ايجاد شود. پس از تصويب اولين بسته احياي اقتصادي در ماه مارس و پرداخت 1200 دلار به شهروندان امريكايي، مذاكرات وزارت خزانه‌داري دولت ترامپ و كنگره پيرامون دومين بسته احياي اقتصادي به بن‌بست رسيد و طي اين مدت هيچ كمكي به شهروندان و كسب و كارها پرداخت نشد. اكنون در حالي كه رهبران كنگره بسته 5600 صفحه‌اي را كه شامل بودجه براي باز نگه داشتن دولت و كمك‌هاي كرونايي است، امضا كرده و به كاخ سفيد فرستاده‌اند تا دونالد ترامپ امضا كند، مشخص نيست رييس‌جمهور امريكا چه اقدامي انجام خواهد داد. اگر دونالد ترامپ هيچ كاري نكند، بسته تنها تا سوم ژانويه معتبر خواهد بود و اگر رييس‌جمهور آن را وتو كند، از هم‌اكنون كنگره بايد به دنبال ايجاد تغييراتي در آن باشد.
روي بلانت، سناتور جمهوري‌خواه ايالت ميزوري در اين باره مي‌گويد: «رييس‌جمهور بايد اين بسته را تاييد كند؛ چراكه اثرات منفي تاييد نشدن اين بسته بسيار بيشتر از تاييد شدن آن است. من واقعا اميدوارم رييس‌جمهور درست فكر كند.» ران ويدن، سناتور دموكرات ايالت اورگان نيز رفتار ترامپ را «شرم‌آور» توصيف مي‌كند. به گفته او بسياري از شهروندان امريكايي روي اين پول حساب باز كرده‌اند و اينكه رييس‌جمهور به جاي تلاش براي حل مشكل به زمين گلف مي‌رود و بازي مي‌كند رفتاري اسفناك و شرم‌آور است.

دوشنبه؛ راي‌گيري مجدد
بسته مشوق مالي كنگره بخشي از بودجه 1.4 تريليون دلاري است كه منابع بودجه دولت فدرال را تا سپتامبر ۲۰۲۱ تامين مي‌كند. اين طرح پس از رايزني‌هاي طولاني رهبران دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه در كنگره نهايي شده است. استني هوير، رهبر اكثريت دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان امريكا، در راستاي اين اظهارات دونالد ترامپ كوشيد روز پنجشنبه در نشست كوتاه اين مجلس پرداخت دو هزار دلار به هر نفر را به تصويب برساند، اما كوين مك‌كارتي، رهبر جمهوري‌خواهان در اين مجلس حاضر به همراهي با او نشد. آسوشيتدپرس مي‌گويد: در رويدادي نادر دونالد ترامپ و دموكرات‌ها در كنگره بر سر موضعي توافق دارند كه جمهوري‌خواهان با آن مخالف هستند. نانسي پلوسي، رييس دموكرات مجلس نمايندگان، گفته است كه براي افزايش پول نقد پرداختي به مردم تلاش خواهد كرد. در همين زمينه، قرار است مجلس نمايندگان روز دوشنبه براي طرح پرداخت دو هزار دلار به هر نفر راي‌گيري شفاهي انجام دهد.
در صورتي كه دونالد ترامپ اين طرح را رد كند، احتمال دارد دولت فدرال تعطيل شود. استني هوير گفته است ما اجازه نمي‌دهيم كه دولت فدرال تعطيل شود و مطالبه مردم امريكا را رها نمي‌كنيم. او افزوده است: مذاكرات بين رييس مجلس نمايندگان و استيون منوچين، نماينده دونالد ترامپ ادامه دارد. بخشي از اين بسته حمايت مالي، علاوه بر كمك به مراكز تجاري، شامل كمك‌هزينه بيكاري و كمك مالي مستقيم به خانواده‌هاي كم‌درآمد است كه مبالغ آن به فرمانداري‌ها و شهرداري‌ها ارسال خواهد شد.

شكاف عميق ميان ترامپ و جمهوري‌خواهان
بسياري از جمهوري‌خواهان معتقدند اعمال نظر ترامپ روي مصوبه در دقيقه 90 ناشي از نگراني او براي مردم نيست، بلكه رييس‌جمهور امريكا مي‌خواهد با اين وسيله از هم‌حزبي‌هايش كه پيروزي جو بايدن را به رسميت شناختند و در كنار ترامپ نايستادند، انتقام بگيرد. آنتوني گونزالس، عضو با سابقه حزب جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان در اين باره مي‌گويد: «جمهوري‌خواهان براي چهار سال در كنار ترامپ ايستادند و به حمايت از او پرداختند. حالا او فكر مي‌كند با نوشتن در توييتر و نابود كردن بسته‌اي اقتصادي كه نمايندگان خود رييس‌جمهور برايش مذاكره كردند، مي‌تواند جبران شكستش در انتخابات شود.» به گفته اين عضو مجلس نمايندگان از اوهايو، رييس‌جمهور امريكا بر اين باور است كه مي‌تواند با اقدامات اينچنيني طرفداران بيشتري براي خود در اين «بازي انتخاباتي» دست و پا كند. 
نگاهي مشابه در ميان دموكرات‌ها نيز وجود دارد؛ آنها هم بر اين باورند كه ترامپ نگراني خاصي در خصوص وضعيت زندگي مردم ندارد. دبي دينگل، عضو مجلس نمايندگان از ميشيگان تاكيد دارد: «ترامپ كوچك‌ترين توجهي به مردم ندارد، او اين رفتارها را نشان نمي‌دهد كه در نهايت بهبودي در وضعيت زندگي مردم اتفاق بيفتد، بلكه اين كار را مي‌كند تا در كانون توجهات قرار گيرد و براي خود طرفدار دست و پا كند.»

اختلاف بر سر كمك‌هاي خارجي
يكي ديگر از موارد اختلاف ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها بحث كمك‌هاي اقتصادي به دولت‌هاي خارجي است. ترامپ معتقد است نبايد كمكي به ديگر كشورها اعطا شود و اين پول‌ها بايد به شهروندان امريكايي اختصاص يابد. در همين زمينه نمايندگان جمهوري‌خواه براي جلب رضايت او، طرحي را در راستاي كاهش كمك‌هاي خارجي در مجلس نمايندگان ارايه كردند كه اين طرح از سوي دموكرات‌ها رد شد. 
راب ويتمن، عضو مجلس نمايندگان از ويرجينيا به نمايندگي از جمهوري‌خواهان كوشيد تا طرحي در خصوص بازبيني در كمك‌هايي كه در حوزه سياست خارجي اعطا مي‌شود، تهيه كند و 128 جمهوري‌خواه ديگر نيز از طرح او حمايت كردند اما در نهايت نه نانسي پلوسي راضي شد در اين زمينه گفت‌وگو داشته باشد و نه ديگر دموكرات‌ها نرمشي در اين زمينه نشان دادند.
كوين مك كارتي رهبر اكثريت جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان در اين خصوص معتقد است كه دموكرات‌ها دوگانه رفتار مي‌كنند. به گفته او زماني كه بحث به ارتقاي پرداخت از 600 دلار به 2000 دلار مي‌رسد، دموكرات‌ها از لزوم جلب نظر رييس‌جمهور براي تصويب شدن بسته مي‌گويند و زماني كه بحث كاهش كمك‌هاي خارجي به ميان مي‌آيد، آنها اهميتي براي نظر رييس‌جمهور قائل نيستند.


ترامپ: جمهوري‌خواهان مرا تنها گذاشتند؛ هيچ ‌وقت فراموش نمي‌كنم

رييس‌جمهور امريكا مدعي شده اعضاي حزب جمهوري‌خواه او را در كارزار تلاش براي تغيير نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري تنها گذاشته‌اند و او هيچ‌ وقت اين مساله را فراموش نخواهد كرد. رييس‌جمهور امريكا در چند توييت بامداد جمعه ضمن ادامه ادعاهاي خود درباره انتخابات رياست‌جمهوري از جمهوري‌خواهان به دليل اينكه او را تنها گذاشته‌اند، گلايه كرد. ترامپ در توييتر نوشت: «در جلسه‌اي امروز در فلوريدا همه مي‌پرسيدند چرا جمهوري‌خواهان بر سر اين واقعيت كه دموكرات‌ها انتخابات تقلبي را به سرقت بردند، مبارزه نمي‌كنند؟ آنها مي‌گفتند خصوصا چرا اين اتفاق در سنا نمي‌افتد كه شما به ۸ سناتور براي رقابت‌هاي انتخاباتي كمك كردي. چقدر زود يادشان رفت!» وي در پيامي ديگر نوشت: «من حداقل ۸ سناتور جمهوري‌خواه از جمله ميچ (مك‌كانل، رهبر جمهوري‌خواهان سنا) را نجات دادم و مانع باخت‌شان در انتخابات تقلبي اخير شدم. الان آنها تقريبا همه‌شان پا پس كشيده‌اند و دارند مبارزه من را با دشمني شرور و حقه‌باز يعني دموكرات‌هاي چپ‌گراي افراطي تماشا مي‌كنند. هيچ‌وقت فراموش نمي‌كنم!» «ميچ مك‌كانل» رهبر اكثريت جمهوري‌خواه مجلس سنا روز ۲۵ آذرماه پيروزي «جو بايدن» را در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تبريك گفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون