• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4825 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ دي

رييس سازمان تاكسيراني تهران:

مرگ كرونايي در تاكسيرانان حاشيه‌ شهر بيشتر بود

نورا حسيني

 

 

تاكسي‌ مي‌تواند يكي از كانون‌هاي شيوع ويروس كرونا باشد، چراكه مشخص نيست مسافري كه در كنارمان نشسته، يك ناقل خاموش هست يا نه...

از همان روزهاي نخست برخي تاكسي‌ها از پوشش‌هاي پلاستيكي استفاده كردند كه فضاي بين راننده و مسافر را از هم جدا كنند و در صندلي عقب نيز تنها دو مسافر سوار مي‌شدند. از ميان ۲۳ هزار تهراني كه تا به حال جان خود را به دليل كرونا از دست داده‌اند، رانندگان تاكسي هم به دليل شغلي كه اين روزها يكي از پرخطرترين شغل‌هاست، سهمي از اين مرگ و ميرها داشته‌اند.

«محمد روشني»، رييس سازمان تاكسيراني تهران مي‌گويد: از ابتداي شيوع اين ويروس تا به حال 514 نفر از رانندگان تاكسي مبتلا به كرونا شده‌اند كه از اين تعداد 86 نفر فوت كرده‌اند. او در گفت‌وگو با «اعتماد» از اقداماتي كه از اسفند 98 تا به امروز براي بزرگ‌ترين ناوگان تاكسيراني دنيا انجام شده مي‌گويد.

 

از اسفند ماه كه تهران درگير كرونا شده، تاكسيراني چه اقدامي در حوزه پيشگيري و حفاظت از جان تاكسيرانان و مسافران كرده است؟

از سوم اسفند سال گذشته كه ستادهاي مبارزه با كرونا در اين سازمان شكل گرفت، وضعيت اين ناوگان به طور دايم رصد و آسيب‌هاي احتمالي در اين حوزه پيش‌بيني شد. تلاش ما بر اين بود تا تصميماتي براي ايمن‌سازي اين ناوگان انجام شود و در گام نخست شدت وضعيت بحراني از طريق جمع‌آوري و آناليز داده‌هاي معتبر پايش شد و دستورالعمل‌هاي استاندارد از جمله نظافت فردي سازماني محيطي بر اساس دستورالعمل‌هاي سازمان جهاني تهيه و تدوين شد. در ادامه اولويت‌هاي اجرايي تعيين و به صورت لحظه‌اي ابلاغيه‌هاي نهادهاي بالادستي در اين حوزه پايش و به‌روزرساني ‌شد. همچنين تلاش شد از تجارب ساير كشورها براي مقابله با بيماري كرونا در حوزه تاكسيراني بهره ببريم. در اين مدت پنل درخواست خدمات اداري غيرحضوري و اپليكيشن پيشخوان تاكسي براي تاكسيرانان راه‌اندازي شد. همچنين پروانه‌هاي تاكسيراني منقضي شده، تمديد شد و در سطح پايانه‌ها و ايستگاه‌ها، آموزش‌ها و اطلاع‌رساني‌هاي لازم با حضور نماينده اداره كل سلامت شهرداري و كارشناسان بهداشتي صورت گرفت.

به نظر مي‌رسد در زمينه مراقبت‌هاي بهداشتي هم با توجه به حضور مسافران، اقدامات مختلفي صورت گرفت كه سبب‌ساز اعتماد مسافران به حضور در تاكسي‌ها (با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي) شد...

يكي ديگر از موضوعاتي كه در اين مدت مورد توجه قرار گرفت، طرح پرداخت الكترونيكي كرايه‌ها به جهت كاهش تبادل پول نقد داخل تاكسي‌ها بود. شست‌وشوي روزانه تاكسي‌ها و نظارت دقيق و سختگيرانه بر اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي از ديگر اقداماتي بود كه انجام شد. در اين مدت بيش از 41 هزار ليتر مواد ضدعفوني‌كننده بين تاكسي‌ها توزيع شد و بيش از 234 هزار ماسك، 53 هزار دستكش و 21 هزار كاور محافظ جداكننده توزيع شد.

هزينه‌هايي كه براي فعاليت‌ها داشته‌ايد، چقدر بوده؟

10 ميليارد و 500 ميليون ريال بابت هزينه خريد تعداد 15 هزار عدد كاور جداكننده، 3 ميليارد و 200 ميليون ريال بابت هزينه خريد تعداد 40 هزار عدد ماسك قابل شست‌وشو، 620 ميليون ريال بابت هزينه تعداد 62 هزار عدد ماسك يك ‌بار مصرف، 10 ميليارد و 800 ميليون ريال بابت هزينه 12 هزار ليتر مايع ضدعفوني‌كننده دست و 12 ميليارد و 600 ميليون ريال بابت هزينه 14 هزار ليتر مايع ضدعفوني‌كننده سطوح، بخشي از هزينه‌هاي تخصيص يافته در اين ماه‌هاست. تهيه و توزيع بسته كمك ‌معيشتي براي رانندگان مبتلا همچنين خانواده تاكسيرانان فوت شده بر اثر ابتلا به ويروس كرونا به تعداد 500 بسته شامل مواد غذايي و بهداشتي با هزينه‌اي بالغ‌ بر يك ميليارد و 440 ميليون ريال همچنين پوشش بيمه تكميلي درمان براي 23420 نفر از تاكسيرانان و خانواده و 65000 نفر پوشش بيمه عمر و حوادث با سرمايه غرامت به‌ مبلغ 10 ميليون تومان بخشي ديگر از هزينه‌هايي بود كه در اين مدت انجام شد.

در دوره‌هايي به ‌شدت مسافران تاكسي كاسته شد، در اين دوره حمايت از رانندگان داشته‌ايد؟

بله، ما براساس مصوبه‌اي كه از شوراي شهر دريافت كرديم تعداد مسافران تاكسي به 3 نفر كاهش پيدا كرد و كرايه نفر چهارم بين 3 نفر ديگر تقسيم شد. همين موضوع موجب كاهش زمان توقف در ايستگاه‌ها براي تاكسي شد. تمديد 3 ماهه پروانه‌هاي تاكسيراني بدون دريافت هزينه و بدون مراجعه رانندگان تاكسي، كاهش هزينه‌هاي دريافتي از تاكسيرانان در ايستگاه‌هاي ويژه مانند پايانه‌ها، فرودگاه و... از جمله اقدامات حمايتي ما بوده است. ما همچنين تاكسيرانان را راهنمايي كرديم تا با ثبت‌نام در سامانه كارا(وزارت كار) جهت اخذ تسهيلات ۶ ميليون توماني مشاغل آسيب‌پذير از كرونا، اقدامات لازم را انجام دهند كه در اين بخش حدود ۲۵۰۰۰ نفر اين تسهيلات را دريافت كردند.

در اين مدت چند راننده تاكسي مبتلا شده و چند راننده فوت شده‌اند؟

براساس پيامكي كه به كليه تاكسيرانان ارسال شد يك فرم فراخوان و خوداظهاري طراحي شد كه رانندگان تاكسي كه خود يا همكاران‌شان به كرونا مبتلا شدند، اطلاع‌رساني كنند كه براساس آمار ثبت ‌شده در سايت سازمان حدود 514 نفر اطلاع‌رساني كرده‌اند كه از اين تعداد 86 نفر فوت كردند كه ما اين تعداد را با آمار سازمان بهشت‌زهرا(س) مطابقت داديم. براساس اطلاعات دريافتي از تاكسيرانان مشخص شده كه تاكسيرانان ساكن حاشيه شهر تهران بيشترين آمار مبتلايان را نسبت به تاكسيرانان ساكن در شهر تهران دارند. همچنين 33 نفر از پرسنل سازمان تاكسيراني نيز مبتلا به كرونا شده‌اند...

جامعه ۸۰ هزار نفري رانندگان تاكسي بسيار كار را سخت مي‌كند چه از نظر حمايت و چه پايش و... آيا حمايت‌ها و اقدامات شما توانسته كل اين جامعه را پوشش بدهد؟

مسلما، حمايت از اين خانواده 80 هزار نفري كار بسيار سختي است و نياز به همكاري ساير ارگان‌ها داشت كه شهرداري‌هاي مناطق 22 گانه در اين زمينه هماهنگي خوبي با سازمان تاكسيراني داشتند. 


از اين تعداد 86 نفر فوت كردند كه ما اين تعداد را با آمار سازمان بهشت‌زهرا(س) مطابقت داديم. براساس اطلاعات دريافتي از تاكسيرانان مشخص شده كه تاكسيرانان ساكن حاشيه شهر تهران بيشترين آمار مبتلايان را نسبت به تاكسيرانان ساكن در شهر تهران دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون