• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

«طناب‌كشيِ اجماع» ميان دو شوراي «ائتلاف» و «وحدت» اصولگرايان را از هم دور مي‌كند

نه ائتلاف، نه وحدت؛ اختلاف!

حميدرضا ترقي و ناصر ايماني از سازوكار دستيابي به اجماع اصولگرايان به «اعتماد» گفتند

مهدي روزبهاني

 

موضوع وحدت اصولگرايان به‌جاي آنكه محور كاهش تنش‌ها باشد، حالا خود محور تشديد اختلاف‌ها شده است. از يك طرف جريان نزديك به غلامعلي حدادعادل با نام «شوراي ائتلاف» در حال چانه‌زني با اين حزب و آن شخص متنفذ اصولگراست و از طرف ديگر جامعه روحانيت با شورايي ديگر با عنوان «شوراي وحدت» تلاش خود را به‌كار بسته تا مگر از اين مسير به وحدت اصولگرايانه دست يابد. ابتداي مسير البته تصور اين بود كه هر دوي اين نهادهاي بالادستي و دست‌كم روي كاغذ «اجماع‌ساز» جريان اصولگرا در يك كانال سياسي پيشروي مي‌كنند اما حالا شواهد نشان مي‌دهد اختلاف ميان اين دو نهاد موازي چنان جدي است و آنقدر بالا گرفته كه شايد تا روز سرنوشت و زمان برگزاري انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري در آخرين جمعه بهار 1400 هم اين دو جريان همچنان، مستقل از يكديگر براي دستيبابي به «وحدت» و «ائتلاف» پيش بروند.
ديروز پرويز سروري، دبير شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي در اين باره به خبرگزاري برنا گفته است: «در حال حاضر ما به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم كه هر دو طيف «شوراي وحدت» و «شوراي ائتلاف» اقدام به ظرفيت‌سازي كرده و ظرفيت‌هاي خود را سازماندهي كنند و كنار آن، تلاش براي رسيدن به وحدت نيز ادامه پيدا كند.» اين چهره سياسي اصولگرا همچنين گفته است: «اميدواريم كه در آينده، مثل دوره قبل بتوانيم به وحدتي فراگير دست پيدا كنيم. در حال حاضر هم، اكثريت اين گروه‌ها با شوراي ائتلاف در تعامل هستند.»  سروري گفته كه هفته گذشته جريان‌هاي «تحول‌خواه» با هم نشستند و ضمن اينكه ديدگاه‌هاي خود را اعلام كردند اما نهايتا اعلام كردند كه ديدگاه‌ها و كانديداهاي خودشان را به شوراي ائتلاف اعلام مي‌كنند و در مدار شوراي ائتلاف، حركت مي‌كنيم. اين در مورد ساير مجموعه‌ها، اقشار و گروه‌هاي مختلف وجود دارد اما اينكه ما اعلام كنيم، چه مجموعه‌هايي در اين شورا حضور خواهند داشت نيازمند مصوبه شوراي ائتلاف است.»
اين فعاليت «شوراي ائتلاف» اما در حالي دنبال مي‌شود كه شورايي با عنوان «شوراي وحدت» و با محوريت جامعه روحانيت در حال رايزني با احزاب اصولگرا است. غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت در اين باره اعلام كرده كه اين تشكل مدتي است وارد رايزني با احزاب مختلف اصولگرا شده و 14 جلسه نيز برگزار كرده و سعي دارد از همه احزاب اصولگرا در اين مسير دعوت كند. مصباحي‌مقدم همچنين اعلام كرده كه در اين باره با حدادعادل نيز وارد رايزني شده‌اند. 
اين مذاكرات فشرده اما در حالي ميان اصولگرايان در جريان است كه چهره‌هايي هم كه تاكنون اعلام كانديداتوري كرده‌اند، لابه‌لاي اين دعواي درون‌جناحي تلاش مي‌كنند نظر احزاب را به خود جلب كنند. از جمله سعيد محمد، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء كه مدتي است آستين‌ها را بالا زده و وارد گود مذاكره با اين احزاب شده و به جز او، نام سردار حسين دهقان نيز به عنوان يكي از كانديداهايي كه باوجود پيشينه نظامي‌اش، رسما اعلام‌كانديداتوري كرده، در اين بين شنيده مي‌شود. حال آنكه برخي منابع خبري مدعي شده‌اند كه دهقان احتمالا فراتر از يك كانديدا، مسووليت بخشي از رايزني‌ها را در شوراي ائتلاف به‌عهده دارد. 
حميدرضا ترقي، چهره سياسي اصولگرا در اين باره به «اعتماد» توضيح داده است: «بخشي از رايزني‌ها در تعيين مصاديق مربوط به افراد است و ممكن است كه افراد خودشان از حالا وارد اين فعاليت شده باشند و سعي كنند كه نظر احزاب و جريان‌هاي مختلف را جلب كنند و حتي ستاد تبليغاتي براي خود راه‌اندازي كنند ولي هيچ‌كدام از اينها از طرف شوراي ائتلاف نيست؛ چراكه هنوز شوراي ائتلاف به بحث مصاديق ورود نكرده و صحبت‌ها صرفا درباره تعيين شاخص‌هاست. درباره آقاي دهقان هم كه ايشان خودشان اعلام كانديداتوري كرده‌اند، من چيزي درباره حضورشان در بين اصولگرايان نشنيده‌ام.» 
تكذيب رايزني با دهقان و ديگر چهره‌ها براي تعيين مصاديق كانديداتوري 1400 ازسوي اصولگرايان امري طبيعي است و انتظاري هم جز اين نيست. همين‌طور تاكيد موكدشان بر اينكه همچنان در حال رايزني براي تعيين شاخص هستند تا بدين‌ترتيب از پاسخگويي شفاف به اصحاب رسانه طفره بروند. اين در حالي است كه هر روز نامي جديد در اين جريان سياسي به عنوان كانديداي انتخابات 1400 شنيده مي‌شود كه يعني، اين فشار رقابت دروني است كه هر روز بيشتر مي‌شود. به‌علاوه آنكه شوراي وحدت و شوراي ائتلاف هم حالا رسما وارد رقابت با يكديگر شده‌اند؛ هرچند اصولگرايان طبيعتا ترجيح مي‌دهند اين اختلاف را تا آن‌جا كه مي‌شود، انكار كنند. 
ناصر ايماني، روزنامه‌نگار سياسي اصولگرا در اين رابطه به «اعتماد» گفته است: «فعلا بحث‌هاي مقدماتي جريان دارد و هنوز هيچ تصميمي قطعي نشده است. معلوم نيست كه تا انتخابات، اين دو شورا به كار خود ادامه دهند. اما فعلا كار خود را ادامه مي‌دهند تا به نقطه‌اي مشترك برسند.» او همچنين تاكيد كرده كه اين مساله به معني ادامه حيات هر دو نهاد به‌اصطلاح «اجماع‌ساز» در جريان اصولگرا تا روز انتخابات نيست. ايماني در عين حال مي‌گويد: «بايد درنظر داشت كه اساسا نهادي به نام شوراهاي وحدت و ائتلاف وجود خارجي ندارد! ما در گذشته يك شوراي ائتلاف داشتيم كه انتخابات مجلس را سازماندهي مي‌كرد. كنار اين رسانه‌ها، شوراي وحدت را ساختند. در حال حاضر اين بحث وجود دارد كه نقش جامعه روحانيت در جريان وحدت چه باشد و چه كمكي در اين مسير خواهد كرد. آنچه به عنوان شوراي وحدت از آن ياد مي‌كنند، منظور همان جلساتي است كه جامعه روحانيت برگزار مي‌كند. بر اين اساس بايد گفت كه ما دو تشكل جداگانه نداريم.» سخنان ايماني نشان مي‌دهد كه هنوز نقش و تلاش جامعه روحانيت در زمينه وحدت‌بخشي ميان اصولگرايان به رسميت شناخته نشده و شايد بتوان گفت تا اين جاي كار، اين حدادعادل است كه دست بالاتر را دارد. از طرف ديگر حداد عادل نيز با وجود رايزني‌هاي فشرده جامعه روحانيت به عنوان شوراي وحدت، باوجود آنكه قوي‌تر است اما بعيد است كه بتواند توفيقي در يكدست‌سازي نظرها در اين زمينه داشته باشد. 
در عين حال ايماني هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تأكيد مي‌كند كه هنوز بحث درباره مصاديق آغاز نشده است. او توضيح مي‌دهد: «هيچ‌كدام از كساني كه نامشان براي انتخابات مطرح است تاكنون هيچ صحبتي با تشكل‌هاي اصولگرا نداشته‌اند.» اين چهره سياسي اصولگرا همچنين درباره نقش حسين دهقان در راستاي اجماع‌سازي و نه صرفا كانديداتوري، تأكيد مي‌كند: «احتمال اينكه آقاي دهقان در شوراي ائتلاف حضور داشته باشند، ضعيف است. چراكه ايشان تاكنون فعاليتي در تشكل‌هاي اصولگرا نداشتند. طبيعي هم هست؛ چراكه به‌هرحال ايشان نظامي هستند و هنوز مسائل جبهه اصولگرايان به مرحله تعيين مصداق نرسيده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون