• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

خبر

ترامپ: دموكرات‌ها بودند، سرقت انتخابات را اقدام جنگي مي‌خواندند

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا در جديدترين توييت خود به مقايسه دموكرات‌ها با جمهوري‌خواهان پرداخت و با تكرار ادعاهاي انتخاباتي خود نوشت اگر آنچه وي تقلب و سرقت انتخاباتي مي‌خواند، براي يك نامزد دموكرات رخ داده بود، اعضاي اين حزب آن را اقدام جنگي در نظر گرفته و تا پاي جان براي پس گرفتنش مي‌جنگيدند. به گزارش خبرگزاري فارس، ترامپ در اين خصوص نوشت: اگر يك نامزد دموكرات رياست‌جمهوري شاهد تقلب در انتخابات بود و انتخابات از او دزديده مي‌شد، آن هم با سطحي از شواهد از اين اقدامات كه قبلا هرگز ديده نشده، سناتورهاي دموكرات آن را اقدام جنگي در نظر مي‌گرفتند و تا آخر مي‌جنگيدند. وي در ادامه انتقاد از رهبر جمهوري‌خواه سنا و ساير جمهوري‌خواهان افزود: اما ميچ (مك‌كانل) و جمهوري‌خواهان كاري نمي‌كنند، فقط مي‌خواهند از آن بگذرند. مبارزه‌اي در كار نيست! او در توييتي ديگر هوادارانش را به تجمع در واشنگتن در روز تاييد آرا در كنگره تشويق كرد و نوشت: وزارت «دادگستري» و اف‌بي‌آي درباره تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ هيچ كاري نكرده‌اند، بزرگترين كلاهبرداري در تاريخ ملت ما، به‌رغم شواهد فراوان. آنها بايد شرمنده باشند. تاريخ به ياد خواهد آورد. هرگز تسليم نشويد. همه را در ششم ژانويه در (واشنگتن) دي‌سي خواهيم ديد. اعضاي مجمع گزينندگان چند هفته پيش با شركت در جلسه‌اي در ايالت‌هاي مختلف، بر اساس نتيجه انتخاباتي كه سوم نوامبر برگزار شد به دونالد ترامپ يا جو بايدن راي دادند. در پايان اين راي‌گيري جو بايدن همان‌طور كه برآورد شده بود با ۳۰۲ رأي الكترال به عنوان رييس‌جمهور منتخب آمريكا انتخاب شد. آراي الكترال قرار است روز ۶ ژانويه ۲۰۲۱ (۱۷ دي) طي جلسه‌اي در كنگره با حضور اعضاي مجلس سنا و مجلس نمايندگان شمارش شوند. يك منبع مطلع به سي‌ان‌ان گفت: «ترامپ براي مبارزه با [نتيجه راي] مجمع گزينندگان بسيار مصمم است و هنوز فكر مي‌كند كار به پايان نرسيده است.»ترامپ اخيرا به اطرافيانش گفته كه «مايك پنس» معاونش به اندازه كافي به او براي رسيدن به اهدافش جهت برگرداندن نتيجه انتخابات كمك نمي‌كند. او در روزهاي اخير روي نقش سنتي‌اي متمركز شده كه مايك پنس قرار است روز ۶ ژانويه در راستاي تاييد نتيجه راي‌گيري الكترال انجام دهد. مايك پنس، رييس سنا است و روال تاييد آراي الكترال زير نظر او انجام مي‌شود.منابع آگاه مي‌گويند ترامپ در روزهاي اخير مساله را با مايك پنس مطرح كرده و از شنيدن اينكه پنس نمي‌تواند نتيجه انتخابات را در جلسه مذكور تغيير دهد متحير شده است. پنس و مقام‌هاي كاخ سفيد تلاش كرده‌اند به ترامپ بفهمانند كه رياست او بر آن جلسه جنبه تشريفاتي دارد و او نمي‌تواند به صورت يك‌نفره نتيجه آراي الكترال را رد كند.

دعوت پادشاه سعودي از رهبران شوراي همكاري خليج فارس

«نايف الحجرف» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس روز شنبه در بيانيه‌اي گفت كه «سلمان بن عبدالعزيز» شاه سعودي از رهبران كشورهاي عضو اين شورا براي حضور در نشست سران در پنجم ژانويه ۲۰۲۱ در رياض دعوت كرده است. به نوشته اسپوتنيك، نايف الحجرف، همچنين گفت كه امروز دعوتنامه ملك سلمان را به «خليفه بن زايد آل نهيان» رييس امارات تقديم كرده است.او مدعي شد كه چهل و يكمين نشست سران شوراي همكاري خليج فارس در شرايط استثنايي كه جهان با آن روبه رو است برگزار مي‌شود و نشانه اين است كه رهبران اين شورا اهميت بالايي به تعميق روابط و همكاري‌هاي ميان خود و ايجاد چشم‌انداز جديد براي مردمان خود مي‌دهند. به نظر مي‌رسد، منظور از نايف الحجرف، از چشم‌انداز جديد، قرائت بيانيه پايان بحران سه ساله ميان قطر و كشورهاي عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر در نشست پيش رو باشد. دبيركل شوراي همكاري خليج فارس، همچنين گفت كه در نشست سران، شركت كنندگان قرار است در خصوص توسعه همكاري‌هاي اقتصادي پس از عبور از بحران كرونا و آغاز مذاكرات تجاري و شراكت استراتژيك بحث و گفت‌وگو كنند. نشست اين دوره، پيش از اين قرار بود تا در «منامه» پايتخت بحرين برگزار شود، اما تلاش دولت سعودي براي حل بحران قطر، در نهايت نشست را به رياض انتقال داد.«عبدالخالق عبدالله» مشاور سابق وليعهد ابوظبي و سياستمدار اماراتي روز پنجشنبه هفته گذشته گفت كه كشورهاي تحريم كننده قطر با اين كشور تا ۱۱ روز ديگر آشتي خواهند كرد.

اردوغان: با اروپا و امريكا مشكلات‌سختي نداريم

رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه در يك سخنراني به مناسبت افتتاح يك بزرگراه در آنكارا درباره روابط اين كشور با كشورهاي غربي صحبت كرد.بنا بر گزارش العربيه، رييس‌جمهور تركيه در يك سخنراني ويدئوكنفرانسي در مراسم روز شنبه درباره تنش‌ها بين آنكارا به كشورهاي غربي اظهارنظر كرد.رجب طيب اردوغان در اين مراسم گفت: «ما با اروپا، امريكا يا هيچ يك از كشورهاي منطقه مشكلات سختي نداريم». اردوغان چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به تنش‌هايي كه تركيه در سال ۲۰۲۰ با اروپا و امريكا داشت، گفته بود: «سال پر چالشي در روابط خود با امريكا و اروپا داشتيم. اميدوارم اتحاديه اروپا دست از كوري استراتژيك خود بردارد. همچنين انتظار دارم رييس‌جمهور منتخب امريكا [جو] بايدن، با تركيه برخورد گرمي داشته باشد». اظهارات رييس‌جمهور تركيه درباره روابط اين كشور با كشورهاي غربي در شرايطي مطرح شده كه تنش‌هايي ميان آنها ايجاد شده است. تنش‌ها در هفته‌هاي اخير بر سر مسائلي از قبيل اقدامات اكتشافي و حفاري در شرق درياي مديترانه و خريد سامانه «اس-۴۰۰» روسيه توسط تركيه تشديد شده و كار به اعمال تحريم عليه آنكارا كشيده شده است.امريكا بيست و چهارم آذر ماه در اعتراض به اقدام آنكارا در خريد سامانه اس-۴۰۰، سازمان صنايع دفاعي تركيه و رييس آن را تحريم كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون