• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

خبر

عمليات بيابان‌زدايي در ۱۲ هزار هكتار از اراضي جنوب غرب پايتخت

سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ملارد گفت: با هدف تقويت و افزايش پوشش گياهي، كنترل فرسايش بادي، جلوگيري از پيشروي بيابان و تثبيت شن‌هاي روان، تاكنون ۱۲هزار و ۵۰۰هكتار عمليات بيابان‌زدايي و احياي مراتع در اراضي جنوب غرب پايتخت واقع در منطقه اخترآباد اين شهرستان انجام شده است. به گزارش ايسنا، سيدعلي عظيمي افزود: عمليات بيابان‌زدايي و احياي مراتع با كاشت گونه‌هاي آتريپلكس و تاغ و در قالب طرح‌هاي بيابان‌زدايي و تثبيت شن‌هاي روان، ترسيب كربن، بهبود و اصلاح مراتع و عمليات بيولوژيك آبخيزداري انجام شده است. او در اين باره ادامه داد: از آنجايي كه اراضي بياباني منطقه اخترآباد شهرستان ملارد يكي از كانون‌هاي اصلي توليد گرد و غبار به شمار مي‌آيد و به عنوان تهديدي جدي براي ساكنان منطقه همچنين پايتخت مطرح است، اجراي طرح‌هاي بيابان‌زدايي در سطح اين شهرستان ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان ملارد با اشاره به اينكه اين شهرستان داراي حدود ۷۰هزار هكتار عرصه‌هاي ملي است، اظهار كرد: با توجه به بياباني بودن و با احتساب اقداماتي كه تاكنون انجام شده است، اين شهرستان حدود 8000 هكتار ديگر قابليت اجراي طرح‌هاي بيابان‌زدايي را دارد. عظيمي با بيان اينكه فعاليت‌هاي بيابان‌زدايي در ايجاد امنيت اراضي كشاورزي، تاسيسات و ساكنان از اهميت بسزايي برخوردار است، بر تداوم اين‌گونه فعاليت‌ها تاكيد كرد.

محلات؛ بنيادي‌ترين عناصر شهري براي دستيابي به الگوي شهر سبز

مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اينكه در جامعه شهري امروز براي دستيابي به الگوي شهر سبز و توسعه پايدار شهري، محلات بنيادي‌ترين عناصر شهري است، گفت: اگر كيفيت زندگي در محلات تغيير يابد، اين موضوع بر تمام شهر تاثيرگذار خواهد بود. به گزارش ايسنا، شينا انصاري در نخستين جلسه از سلسله‌نشست كانون‌هاي محيط زيست محلات كه با حضور دبير كل كانون‌هاي محيط زيست و دبيران كانون‌هاي محيط زيست مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۹، ۱۰ و ۲۱ برگزار شد، بر ضرورت ايجاد محله سبز تاكيد و اظهار كرد: محله سبز محله‌اي با مدل توسعه پايدار شهري است و كمترين اثرات زيانبار محيط‌زيستي را از طريق جلب مشاركت و همكاري جمعي دارد و تلاش مي‌كند تامين‌كننده نيازهاي ساكنان باشد. به گفته مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار مهم‌ترين اهداف ايجاد محله سبز ارتقاي كيفيت شاخص‌هاي محيط زيستي، سلامت ساكنان و افزايش سرزندگي و رفاه آنان، بهبود كيفيت محيط زندگي و فضاهاي عمومي، ارتقاي عدالت اجتماعي و تلاش در جهت توزيع عادلانه منابع و سرمايه‌ها در سطح جامعه، ايجاد فرصت‌هاي شغلي محلي سازگار، كاهش آلودگي‌هاي سطح محله، ارتقاي شاخص‌هاي طراحي شهر دوستدار طبيعت، كاهش توليد پسماند از طريق مديريت مصرف، كاهش استفاده از سموم و كودهاي شيميايي، مديريت مصرف آب و بهره‌برداري از روان‌آب‌ها و سيلاب‌هاي شهري و غيره است. در ادامه انصاري خواستار اخذ پيشنهادات و نظرات دبيران و اعضاي كانون‌ها به عنوان شهروندان ذي‌نفع، تاثيرگذار و فعال به‌صورت مكتوب شد تا در صورت امكان در نگارش نهايي طرح محله سبز اعمال شود. به گزارش روابط عمومي اداره كل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در اين نشست مشكلات و موانع پيش روي كانون‌ها به‌ويژه در دوران شيوع ويروس كرونا توسط دبيران كانون‌هاي مناطق مطرح و پس از بررسي موضوعات و پيشنهادهاي ارايه‌شده، به منظور رفع مشكلات و معضلات جهت جلب هرچه بيشتر و توسعه مشاركت‌هاي شهروندي در شرايط كرونا و دوران پساكرونا مقرر شد، ارتقاي جايگاه كانون‌ها در ساختار مديريت محله، سازماندهي مجدد اعضا با تاكيد بر نحوه عضوگيري و انتخاب دبيران محلات و برنامه‌ريزي دقيق جهت فعاليت‌هاي پيش رو در اولويت قرار گيرد. گفتني است اين سلسله‌نشست‌ها دو نوبت ديگر با حضور ساير مناطق برگزار خواهد شد. بر اساس اين گزارش كانون‌هاي محيط زيست محلات با هدف ارتقاي سطح دانش كاربردي و مهارتي شهروندان در زمينه محيط زيست و بهره‌گيري از دانش متخصصان و سازمان‌هاي مردم‌نهاد، شناسايي معضلات محيط‌زيست محله توسط ساكنان محله و اقدام در جهت بهبود وضعيت آن، ايجاد ساختارهاي پايدار اجتماعي در سطح محلات براي بهبود وضعيت محيط‌زيست و تشكيل شبكه محيط‌زيست محلات و جلب مشاركت آگاهانه و داوطلبانه شهروندان در بهبود وضعيت محيط زيست شهري فعاليت مي‌كنند.

تلفات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات ناشی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری میقان اراک مهار شده و مورد جدید مرگ و میر در ۲ هفته اخیر در این زیستگاه طبیعی گزارش نشده است. «رضا میرزایی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اول آذرماه امسال در تالاب میقان اراک شیوع یافت و یک‌هزار و ۲۵۵ لاشه پرنده وحشی بر اثر این بیماری جمع‌آوری شده است. او بیان کرد: رصد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت مستمر در تالاب کویری میقان اراک ادامه دارد و تلفات جدیدی دیده نشده اما در صورت مشاهده لاشه‌های قدیمی به سرعت این پرندگان تلف شده در قالب موازین بهداشتی دفن می‌شوند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با وجود شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، موردی از این بیماری در هیچ نقطه دیگر از استان مشاهده نشد و کانون آن در زیستگاه میقان کنترل شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون