• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

كتاب روز

سروده‌های رودکی

کتاب «سروده‌های رودکی» با پژوهش علی رواقی منتشر شد. علی رواقی در این مجموعه کوشیده است تا متن‌های نظم و نثر سده چهارم و پنجم را که در ماوراءالنهر نوشته شده‌اند، بخواند تا به همخوانی‌های واژگانی سرایندگان و نویسندگان  آنها با واژگان رودکی  دسترسی پیدا کند. 
همچنین ضبط‌ بیت‌های رودکی و شعرهایی را که به او نسبت داده‌اند در برخی فرهنگنامه‌ها و دیگر کتاب‌ها دیده و آنچه را محل اختلاف بوده، با کوتاه‌نوشت آن کتاب در پاورقی آورده است. رواقی در این کتاب با سود جستن از «فرهنگ سغدی»  نوشته شادروان استاد بدرالزمان قریب توانسته است واژگان سغدی کاربردی در سروده‌های رودکی را که در بیشتر متن‌های چاپی به گونه‌ای نادرست آمده، برای نخستین‌بار تصحیح و معنی‌گذاری کند تا خوانش شعرهای رودکی برای دوستداران این متن آسان‌تر شود.  این کتاب در ۷۷۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰هزار تومان توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

سفرنامه ناصرخسرو

سفرنامه ناصرخسرو بر پايه كهن‌ترين نسخه موجود در كتابخانه لكهنو به كوشش محمدرضا توكلي صابري منتشر شد. منبع اين چاپ از سفرنامه ناصرخسرو، يعني نسخه لكهنو، «288 سال قديمي‌تر از نسخه مورد استفاده شارل شفر (نسخه پاريس) و منبع همه سفرنامه‌هاي موجود است». همچنين مصحح اين اثر، «سفرنامه درست مسير سفر ناصرخسرو را رفته و محل بعضي از شهرها و ديه‌ها را كه نام‌شان عوض شده يا به اشتباه آنها را نابودشده مي‌دانستند، يافته و بعضي عبارات و مجهولات متن سفرنامه را روشن كرده است». اين كتاب كه به تازگي از سوي انتشارات علمي و فرهنگي در 1000 نسخه و با جلد سخت (گالينگور) منتشر شده است، 592 صفحه دارد با قيمت 80 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون