• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

مسيرهاي پرخطر كوهنوردي شمال تهران

 

گروه اجتماعي| آنچه از خبرهاي منتشر شده از حادثه اخير كه كوه‌پيمايان و كوهنوردان را قرباني كرده مي‌توان تحليل كرد اينكه در مسيرهايي حادثه رخ داده كه عموما اسكي‌بازان و كوهنوردان حرفه‌اي تردد نمي‌كرده‌اند. شايد بد نباشد يكبار مسيرهاي كوهپيمايي شمال تهرا ن را باهم مرور كنيم. آنچه از قرباني شدن افراد به نظر مي‌رسد اين است كه مسيرهايي غير از مسير ولنجك و تله‌كابين اين حادثه قرباني گرفته است.

مسير دارآباد

يكي از بهترين مسيرهاي كوهنوردي در تهران، مسير دارآباد است كه در شمال شرقي شميران قرار دارد. دارآباد دره‌ زيبايي دارد و ارتفاع آن هزار و 750 متر است كه تا ارتفاع حدود 2هزار و 600 متر در جهت شمال و شمال‌غرب امتداد دارد.

مسير كلكچال

يكي از مسيرهاي كوهنوردي كم‌خطر و با طبيعتي ديدني در شمال شهر تهران كه به دليل مسير كوتاه و امكانات مناسب يكي از بهترين پيشنهادها براي طبيعت‌گردي يك‌روزه است. مجتمع كلكچال با ارتفاع 2هزار و 600 مترمقصد عموم كوهپيمايان اين مسير استت. در ساير فصل‌ها مي‌توان از مجتمع كلكچال به سمت شمال غربي، به طرف گردنه‌اي وسيع به نام گرزدره رفت كه از آنجا يال شمال شرقي به سمت قله كلكچال با ارتفاع 3هزار و 340 متر مي‌رود و امتداد مسير به سمت غرب به پناهگاه شيرپلا منتهي مي‌شود.

مسير ولنجك (تله‌كابين توچال)

مسير كوهنوردي در ولنجك يكي ديگر از مسيرهاي كوهنوردي در تهران است كه از قديمي‌ترين و جذاب‌ترين مقاصد كوهنوردي در ايران محسوب مي‌شود و ارتفاع قله آن حدودا 3هزار و 960 متر است كه در شمال تهران و در ميان رشته كوه البرز جاي خوش كرده است. در بين كوهنوردان اين مسير بسيار محبوب است و بهتر است براي اينكه به كوهنوردي در اين منطقه اقدام كنيد ابتدا كمي آمادگي جسماني داشته باشيد. توچال در لغت به معني چال آبگير و درياچه‌هاي كوچك است و از آنجايي كه قله آن در نزديكي درياچه‌اي از يخ طبيعي قرار دارد به اين نام خوانده مي‌شود.

كوهنوردي در فصل زمستان در اين مسير خطرات خاص خودش را دارد و احتمال ريزش بهمن نيز وجود دارد، پس حتما قبل از رفتن آب و هوا را چك كنيد.

مسير دربند يا شيرپلا

معروف‌ترين و محبوب‌ترين مسير كوهنوردي در تهران دربند است. ارتفاع اين منطقه هزار و 800 متر است و براي رسيدن به قله توچال بايد از سمت پس قلعه، پناهگاه شيرپلا و چان پناه اميري عبور كنيد. مسير سربند- شيرپلا- توچال، با وجود برخي خطرات، كوتاه‌ترين مسير صعود به قله توچال است و بيشترين تردد در اين مسير صورت مي‌گيرد. قسمت‌هايي از مسير منتهي به شيرپلا كاملا پرشيب و سنگي است، تا آنجا كه به ناچار در نقاطي پله‌هاي فلزي كار گذاشته شده و طناب‌كشي شده است. كوه‌پيمايي در اين مسير به ويژه در زمستان دشوار است، زيرا قسمت‌هايي از مسير پايين‌دست به دليل تردد روزانه كاملا يخ مي‌زند، در حفره‌ها و دره‌هاي كوچك و بزرگ مسير، برف زيادي مي‌نشيند و يال منتهي به قله نيز بسيار بادگير است.

دركه (پلنگچال)

مسير ديگري كه جزو پر ترددترين مسيرهاي كوهنوردي در تهران محسوب مي‌شود دركه يا پلنگچال است و ارتفاع اين منطقه كوهستاني 2هزار و 550 متر است و از داخل دره زيباي پلنگچال از كنار رودخانه مي‌گذرد. البته براي كوه‌پيمايي در فصل زمستان بهتر است مسير را تنها تا منطقه‌اي به نام اذغالچال ادامه دهيد چرا كه در ادامه راه ممكن است خطراتي مانند ريزش بهمن در كمين شما باشد. دركه تهران در روزهاي تعطيل و آخر هفته‌ها بسيار شلوغ مي‌شود، بنابراين اگر دوست داريد كه از آرامش اين محل استفاده كنيد در ديگر روزها به اين محله سفر كنيد.

مسير گلابدره

مسير كوهنوردي گلابدره كه حد فاصل بين كلكچال و دربند است ارتفاعي برابر با هزار و 800 متر دارد و تا ارتفاعات 2هزار و 250 متري هم امتداد دارد.

مسير فرحزاد

مسير ديگري كه جزو مسيرهاي پر خطر براي كوهنوردي محسوب مي‌شود، مسير فرحزاد است كه در ارتفاع هزار و 650 متري قرار دارد و با عبور از يك جاده خاكي پيچ در پيچ به طول ۱۵ كيلومتر در نقطه پاياني به حرم مطهر امامزاده داوود در ارتفاع 2هزار و 600 متري نيز ختم مي‌شود.

مسير حصارك

يكي ديگر از مسيرهاي كوهنوردي در تهران كه جزو پرخطر‌ها محسوب مي‌شود، مسير حصارك واقع در شمال غربي تهران است. اين مسير تقريبا جزو ناشناخته‌ها قرار دارد و شامل دو مسير براي كوهنوردي مي‌شود. حصارك مسيري از شمال غرب حصارك در ارتفاع ۱۶۷۰ متري شروع مي‌شود و در يك مسير كم‌شيب تا آبشاري به همين نام نيز ختم مي‌‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون