• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4827 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ دي

خبرخوان

۷۰ درصد ارز صادراتي پتروشيمي‌ها امسال در نيما عرضه شد

احمد مهدوي ابهري، رييس انجمن كارفرمايان پتروشيمي گفت: با وجود آنكه صنعت پتروشيمي و برخي مديران اين صنعت تحريم هستند، بسياري از محصولات اين مجموعه تا سه ماه آينده پيش‌فروش شده است و ظرفيت توليد سال گذشته از رقم ۶۸ ميليون تن امسال به ۸۵ ميليون تن رسيده و پيش‌بيني مي‌كنيم تا پايان سال ۱۴۰۰ اين ظرفيت به ۱۰۰ ميليون تن برسد.

رييس انجمن كارفرمايان پتروشيمي گفت: درآمد صادراتي پتروشيمي‌ها از سال ۹۲ تا شش ماهه ۹۹، ۷۶ ميليارد دلار بوده است. به گفته اين مقام مسوول، امسال ۷۰ درصد ارز خود را از طريق سامانه نيما عرضه كرديم.

اين در حالي است كه درآمد صادراتي پتروشيمي‌ها از سال ۹۲ تا شش ماهه ۹۹، ۷۶ ميليارد دلار بوده است، ۳۰ ميليارد دلار نيز كالا به بخش داخلي عرضه كرده‌ايم. طي اين مدت ۱۲.۵ ميليون تن كود اوره به ارزش ۳.۳ ميليارد دلار در اختيار جهاد كشاورزي قرار داديم.

جدال بر سر قيمت تخم‌مرغ

ناصر نبي‌پور،سخنگوي اتحاديه مرغداران ميهن گفت: تعزيرات با حمله به مرغداري‌ها، مرغداران را به عنوان محتكر معرفي و آنها را جريمه مي‌كنند كه چرا تخم‌مرغ را به قيمت كيلويي ۱۲ هزار تومان عرضه نمي‌كنند. نبي‌پور با اشاره به اينكه قيمت تمام شده هر كيلو گرم تخم‌مرغ در حال حاضر بيش از ۱۵ هزار تومان است گفت: با اين وجود، مسوولان سازمان حمايت و ستاد تنظيم بازار مي‌گويند كه قيمت تخم‌مرغ براي عرضه به مصرف‌كننده ۱۲ هزار تومان است.

اين در حالي است كه بعد از تصويب قيمت ۱۲ هزار تومان براي تخم‌مرغ، نرخ مصوب نهاده‌هاي دامي نيز افزايش پيدا كرده است ضمن اينكه توليد‌كنندگان مقداري از نهاده مورد نياز خود را نيز از بازار آزاد تهيه مي‌كنند.

نبي‌پور با اشاره به اينكه اين اقدامات منجر به سركوب توليد طي ماه‌هاي آينده خواهد شد، گفت: نمي‌شود كه وقتي قيمت تخم‌مرغ پايين مي‌آيد و مرغدار به ‌شدت در ضرر است مسوولان بگويند به ما ربطي ندارد و تدبيري نينديشند اما زماني كه قيمت بالا مي‌رود به مرغداري‌ها حمله و مرغداران را جريمه كنند.

قيمت مسكن در تهران

كاهشي شد

 

بانك مركزي گزارش تحولات بازار مسكن شهر تهران در آذرماه امسال را اعلام كرد. بر اساس اين گزارش متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در آذرماه امسال ۲۶ ميليون و ۹۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اين در حالي است كه آبان ماه امسال متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني ۲۷ ميليون و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده بود كه كاهش ۱.۱ درصدي متوسط قيمت مسكن در آذرماه رخ داده است.

همچنين در آذر سال گذشته متوسط قيمت هر متر واحد مسكوني ۱۳ ميليون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود كه رشد ۹۸.۹ درصدي نسبت به آذر سال گذشته داشته است.

در معاملات آذرماه سهم واحدهاي زير ۵ سال ساخت از مجموع ۲۵۵۵ واحد مسكوني معامله شده هزار واحد بود كه معادل ۳۹.۱ درصد بوده است. گفتني است روند توقف رشد ماهانه قيمت مسكن از آبان ماه آغاز شد كه نسبت به مهر ماه امسال رشد مثبت ۱.۸ درصدي داشت و در اين ماه اين روند، كاهشي شده است.

تورم نقطه به نقطه پس از ۸ ماه كاهش يافت

روابط عمومي بانك مركزي در پيامي توييتري نوشت: « آذرماه نقطه عطفي در روندهاي قيمتي بود. نه تنها تورم نقطه به نقطه پس از ۸ ماه كاهش يافت، بلكه بازارهاي دارايي ثبات و كاهش قيمت را تجربه كردند. آمار بانك مركزي حكايت از افت قيمت مسكن تهران در آذرماه دارد، امري كه سال‌ها بود در اين ماه رخ نداده بود.»

مردم فريب ارزاني در تبليغات بانه را نخورند

عبدالله هندياني، معاون پيشگيري ستاد ملي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه لوازم ‌خانگي توليد داخل به نام خارجي در بانه (غرب كشور) به فروش مي‌رسد، هشدار داد: مردم فريب ارزاني لوازم‌ خانگي با تبليغات ياد شده را نخورند. وي بيان ‌داشت: اين فروشندگان با توجه به بسته بودن مرزها، تداوم تحريم‌ها و مهيا نبودن شرايط براي واردات، اغلب اجناس داخلي را با آرم‌هاي خارجي و تغييراتي كه روي آنها اعمال مي‌كنند، به مشتريان با قيمت‌هاي پايين‌تر مي‌فروشند و مشتريان نيز از اين طريق جذب آنها شده و به خريد كالا مي‌پردازند.

هندياني ادامه ‌داد: در واقع اجناسي كه از طريق اين قبيل پيامك‌ها خريداري مي‌شود، نه تنها كيفيت و خدمات پس از فروش ندارد، بلكه معلوم نيست آن برچسب و مارك روي محصول متعلق به همان كالا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون