• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4827 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ دي

درنگي بر كتاب «هوو»

سفر به خون و آتش در روايت اول شخصِ زن

گروه هنر و ادبيات

 

«اين لحظات عجيب، آغاز پيچيده‌ترين معماي زندگي من شد كه با فراموش كردن هر دم از آن، سرنخي را از دست مي‌دادم. پس ثانيه به ثانيه‌اش را بارها مرور مي‌كنم تا چيزي از قلم نيفتد.»
اين سطرهاي آغازين «هوو» است. كتابي از سلمان خورشيدي كه نشر نشانه به تازگي منتشر كرده است. در اين رمان كه قصه‌اي در پيوند با جنگ ايران و عراق را روايت مي‌كند، سعي شده در جريان روايت، بين روابط انساني جاري ميان آدم‌ها با رويداد تاريخي جنگ هشت ساله، پيوند برقرار شود.
خورشيدي اگرچه پيش از اين در زمينه فيلمنامه‌نويسي، فيلمسازي و به‌طور كل فعاليت‌هاي معطوف به تصوير كار كرده، همواره دغدغه قصه‌گويي داشته. از او پيشتر كتاب «از ايده» منتشر شده كه به ايده‌پردازي در زمينه گسترش فيلمنامه مي‌پردازد. حالا «هوو» نخستين اثر داستاني او و نتيجه طبع‎آزمايي‎اش در ادبيات داستاني است. 
كتاب بنا به قصه‌اي كه روايت مي‌كند، در دهه 60 خورشيدي مي‎گذرد. دهه‌اي كه نويسنده در سومين سال آن به دنيا آمد. اگر بخواهيم موضوعي براي آن متصور باشيم، بايد به جنگ و آنچه متعاقب آن متوجه زندگي آدم‌ها شده است، اشاره كنيم. «هوو» روايتگر زندگي زني است كه همسرش ناگهان تصميم مي‌گيرد به جبهه برود. آنها كه با هم رابطه چندان گرمي نداشته‌اند، حالا با سفر مرد به جبهه، خود را در دوره تازه‌اي از زندگي مي‌بيند. خورشيدي سعي كرده قصه را بر بستر اين موقعيت حاصل از نبود مرد در زندگي زناشويي‌شان استوار كند و روايتگر جهان نويافته‌اي باشد كه شخصيت اصلي يعني «مهري» با غياب همسرش در آن قرار گرفته. موقعيتي كه دريافت خبري از مناطق جنگي، آن را وارد فاز جديدي مي‌كند و كشمكش‌هاي تازه‎اي در قصه به وجود مي‎آورد.
داستان در بيست فصل از زاويه اول شخصِ مهري روايت مي‌شود و به اين ترتيب با اثري روبه‌رو مي‌شويم كه در آن زاويه ديد و شخصيت اصلي يكي هستند.
در بخشي از كتاب مي‌خوانيد: «رنگ ملافه نشان مي‌داد جوان خونريزي بسيار زيادي دارد. آن بخش‌هايي را كه زير ملافه پنهان شده بود نمي‌دانم اما يك دستش از آرنج متلاشي بود و استخوان، ماهيچه و رگ و پي با پوششي از خون جاي خالي مچ دستش را گرفته بود. قسمت باقي‌مانده از دست، بر اثر تكان‌هاي باقي‌مانده از برانكارد از لبه آن آويزان بود و خط خوني را روي زمين ...» 
خورشيدي پيش از اين بيشتر به عنوان كسي كه در زمينه فيلمنامه‌نويسي و فيلمسازي فعال است، شناخته مي‎شد. اين هنرمند 36 ساله كه كار هنري را از دوران دانشجويي با طبع‎آزمايي در زمينه ساخت انيميشن آغاز كرد، بعد از آن با مطالعه و كسب تجربه در زمينه فيلمنامه‌نويسي و فيلمسازي ادامه داد. او از نيمه اول دهه 80 تاكنون در زمينه فعاليت در قالب مجموعه‌هاي تلويزيوني و نيز در جايگاه نويسنده، كارگردان و كارگردان فني در پروژه‌هاي مختلف حضور داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون