• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

نگاهي به زندگي جاسوس دوجانبه‌اي كه اين هفته در 98 سالگي درگذشت

پايان افسانه بليك

گروه جهان |جاسوسي دوجانبه كه در دهه 1950 ميلادي اسرار جنگ سرد و اطلاعات غربي‌ها را به شوروي ارسال مي‌كرد و پس از دستگيري با فراري تماشايي به شوروي رفت تا عمر خود را به عنوان يك سرهنگ كا‌گ‌ب بگذراند، روز شنبه در 98 سالگي درگذشت. خبرگزاري‌هاي روسيه روز شنبه به نقل از سرگئي ايوانوف، سخنگوي اداره اطلاعات خارجي اين كشور خبر درگذشت جورج بليك را منتشر كردند. او پس از آنكه در سال ۱۹۶۶ از زندان «وورموود اسكرابز» در غرب لندن فرار كرد، در مسكو زندگي مي‌كرد. جورج بليك در سال ۱۹۶۱ به اتهام جاسوسي براي اتحاد جماهير شوروي و افشاي اسرار سازمان اطلاعات مخفي بريتانيا (ام‌اي6) به ۴۲ سال زندان محكوم شد. سرگئي ايوانوف دليل مرگ جورج بليك را «كهولت سن» اعلام كرد. جورج بليك هنگام مرگ باسابقه‌ترين مامور «كاگ‌ب» بود كه همچنان در قيد حيات به سر مي‌برد. او تا پايان عمر با حقوق بازنشستگي خود از سرويس اطلاعات و امنيت اتحاد جماهير شوروي سابق (كاگ‌ب) زندگي مي‌كرد. سرگئي ايوانوف، سخنگوي اداره استخبارات روسيه گفت كه بليك «كشور ما را صادقانه دوست داشت و دستاورد‌هاي ملت ما در جنگ دوم جهاني را مي‌ستود». ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه كه خودش نيز زماني مامور استخبارات كشورش بود، سالروز 90 سالگي تولد جورج بليك را به وي تبريك گفته بود. جورج بليك در سالروز ۹۵ سالگي تولدش ماموران استخبارات روسيه را به مبارزه «جانب نيك» عليه «جانب شرير» فراخواند.

دستگيري و زندان
جورج بليك در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۲ در روتردام هلند به دنيا آمد. پدرش يك يهودي اسپانيايي بود كه در جنگ جهاني اول در ارتش بريتانيا خدمت كرد و توانست تابعيت آن كشور را به دست آورد. بليك خود قبل از فرار به جبل‌الطارق كه تحت كنترل بريتانيا بود، در جنگ جهاني دوم براي نيروهاي مقاومت هلند كار مي‌كرد. بعدا به خاطر سوابقي كه داشت از او درخواست شد تا به سرويس اطلاعاتي بپيوندد. اطلاعات مربوط به جورج بليك زماني افشا شد كه مايكل گولينوسكي، از ماموران مخفي سرويس اطلاعاتي لهستان به همراه يك زن به غرب گريخت و جزيياتي از جاسوس شوروي سابق را در سرويس اطلاعاتي بريتانيا بيان كرد. پس از آن او به لندن فراخوانده و دستگير شد. در دادگاه به خاطر انتقال پنج مورد اطلاعات به شوروي سابق گناهكار شناخته شد. جورج بليك تا پايان عمر تاكيد مي‌كرد كه از جاسوسي عليه بريتانيا متاسف نيست. او كه در هلند متولد شده بود در دوران جنگ جهاني دوم عضو نيروهاي مقاومت در برابر آلمان نازي در هلند بود. جورج بليك پس از جنگ جهاني دوم در «ام‌اي‌۶» (MI6) مشغول به خدمت شد. با اين حال او پس از آنكه در جريان جنگ كره بمباران غيرنظاميان از سوي امريكا را مشاهده كرد، تصميم به همكاري با «كا‌گ‌ب» گرفت.

دريافت مدال نظامي
او نام صدها مامور «ام‌اي‌۶» را براي «كا‌گ‌ب» افشا كرده بود. جورج بليك همچنين وجود تونلي مخفي در شرق برلين را به «كا‌گ‌ب» اطلاع داده بود. از اين تونل براي جاسوسي از آلمان شرقي استفاده مي‌شد. يك جاسوس دوجانبه لهستان در سال ۱۹۶۱ مقامات «ام‌اي6»‌ را از جاسوسي جورج بليك براي اتحاد جماهير شوروي مطلع كرد. جورج بليك در زمان اتحاد جماهير شوروي نشان لنين را دريافت كرده بود. نشان لنين عالي‌ترين مدال غيرنظامي بود كه حكومت اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اهدا مي‌كرد. مقامات اتحاد جماهير شوروي همچنين نشان پرچم سرخ (مدالي نظامي) را نيز به جورج بليك اعطا كرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون