• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

خبر

بلايي كه در كمين مراكز كاهش آسيب جنوب تهران نشسته است 

بهانه  دولت براي تعطيلي خدمات حمايت از معتادان خيابان‌خواب 

گروه اجتماعي|چند روز قبل، معاون امنيتي و انتظامي استانداري تهران از واگذاري تصميم براي خروج مراكز كاهش آسيب معتادان از مناطق مركزي تهران به كميته ملي درمان اعتياد خبر داد.  حميدرضا گودرزي، در هشتمين جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: «در رابطه با تعيين تكليف استقرار مراكز كاهش آسيب معتادان در مناطق مركزي تهران مانند شوش، مولوي و محله هرندي اختلاف‌نظراتي وجود دارد. بنابر نظر نيروي انتظامي، باقي ماندن معتادان در اين مناطق، عامل جذب باقي معتادان است اما پيشنهاد كارشناسانه شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر اين است كه مراكز اقامت شبانه معتادان به صورت پلكاني در ميان‌مدت از مناطق مركزي تهران خارج شوند.» سعيد صفاتيان، مديرعامل موسسه دانش اعتياد و روانشناسي «ايرسا»، در واكنش به اين تصميم اعلام كرد: «بحث راه‌اندازي مراكز گذري در كشور از سال ۸۱ به پيشنهاد سازمان بين‌المللي مبارزه با موادمخدر مطرح شد. براي بررسي نحوه عملكرد اين مراكز، نمايندگاني از كشور ايران متشكل از وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي، قوه قضاييه، ستاد مبارزه با موادمخدر و نيروي انتظامي از كشورهاي اروپايي بازديد كردند و درنهايت پس از برگزاري جلسات متعددي در كشور، مراكز گذري در شوش، هرندي و ساير مناطق كشور راه‌اندازي شد. پس از گذشت ۴ سال از راه‌اندازي مراكز كاهش آسيب در كشور، دفتر جرم و موادمخدر سازمان ملل در مورد ايران گزارشي منتشر و راه‌اندازي اين مراكز را بسيار تاثيرگذار تلقي كرد و حتي در چند سمينار نام ايران را به عنوان كشوري كه توانسته بود كار موثري را در مراكز كاهش آسيب انجام دهد، مطرح كرد. اين مراكز، نه به صورت دستوري، بلكه به صورت كارشناسي راه‌اندازي شده و در هيچ كشوري هم مراكز كاهش آسيب در خارج از شهر فعاليت نمي‌كنند. در ماده ۱۵ قانون مبارزه با موادمخدر، به صراحت به برنامه‌هاي كاهش آسيب اشاره شده و نمي‌توان برنامه‌هاي كاهش آسيب را با نظر يك تيم تغيير داد.» به دنبال اعلام اين تصميم، رييس جمعيت خيريه «تولدي دوباره» در واكنش به درخواست معاون درمان وزارت بهداشت درباره بررسي جابه‌جايي مراكز كاهش آسيب از محلات شوش، مولوي و هرندي گفت: «سياست‌هاي كاهش آسيب به نحوي طراحي شده كه مراكز كاهش آسيب در نزديك‌ترين نقطه تجمع معتادان باشد، زيرا اگر فاصله بين اين مراكز با محل حضور معتادان زياد باشد، معتادان به آن مراكز مراجعه نخواهند كرد.»
عباس ديلمي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: «معتادان و كارتن‌خواب‌ها بخشي از كل جامعه هستند و وزارت بهداشت مكلف است طبق قانون و براساس بندهاي مختلفي كه در سياست‌هاي كلي نظام و در قوانين قيد شده، براي بهداشت و سلامت اين قشر از جامعه فكري بينديشد. برنامه كاهش آسيب بخشي از برنامه‌هاي سياست‌هاي كلي نظام بوده و در آيين‌نامه‌هاي اجرايي و ماده ۱۵ قانون مبارزه با موادمخدر نيز به عنوان يكي از اركان اصلي برنامه‌ها ديده شده است. واقعيت اين است كه در ابتدا معتادان و بي‌خانمان‌ها در منطقه‌اي حضور داشته‌اند و پس از آن، مراكز كاهش آسيب براي سرويس‌دهي به اين گروه در آن محله راه‌اندازي شدند. اينكه تصور كنيم در ابتدا مركز كاهش آسيب راه‌اندازي شدند و اين موضوع باعث شد كارتن‌خواب‌ها به آن منطقه مراجعه كنند، اشتباه است. حالا، جابه‌جايي مراكز كاهش آسيب موجب مي‌شود كه معتادان نتوانند سرويس مناسب را دريافت كنند. در محلات شوش، مولوي و هرندي دو نوع مركز كاهش آسيب (مراكز سرپناه شبانه و مراكز گذري) وجود دارد؛ مراكز كاهش آسيب به معتادان اقامت موقت مي‌دهد تا آنها در خيابان نخوابند در حالي كه با جابه‌جايي اين مراكز آنها در خيابان‌ها خواهند خوابيد و شاهد مشكلات ويروسي خواهيم بود. علاوه بر اين، جابه‌جايي مراكز كاهش آسيب موجب مي‌شود تا معتادان مناطق شوش، مولوي و هرندي در مناطق ديگر شهر پراكنده شوند كه در آن زمان، دسترسي آنها به سرويس‌هاي خدماتي و سرويس‌هاي كاهش آسيب كاهش مي‌يابد.»
 اجساد ۱۱ جانباخته در كوه‌‌هاي تهران به پزشكي قانوني رسيد
مديركل پزشكي قانوني استان تهران گفت: «تاكنون اجساد 11 جانباخته حادثه برف در شمال تهران، به مركز تشخيصي و آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران ارجاع شده است.» مهدي فروزش گفت: «تا يكشنبه شب، اجساد  11 نفر از جانباختگان حادثه ارتفاعات شمال تهران، به مركز تشخيصي و آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران واقع در كهريزك ارجاع شده و اين اجساد، براي تعيين علت فوت و بررسي‌هاي كارشناسي به سالن تشريح مركز تشخيصي و آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران تحويل داده شده و همگي آنان مرد بوده‌اند. پس از بررسي‌هاي كارشناسي، نتايج معاينات و علت فوت به مرجع قضايي اعلام مي‌شود.»

مجموعه توچال آخر هفته تعطيل است

مسوولان مجموعه تفريحي پيست اسكي توچال اعلام كردند اين مجموعه در پايان هفته به خاطر احتمال وقوع پديده بهمن تعطيل است. بنا به اين اعلام، اين مجموعه روز جمعه، ۱۲ دي ماه تعطيل است كه دليل آن احتمال وقوع بهمن عنوان شده و اين تعطيلي شامل پاركينگ، جاده سلامتي، تله‌كابين، پيست اسكي، هتل، رستوران‌ها و... مي‌شود. اين تعطيلي در حالي اعلام شده كه روز جمعه، پنجم دي ماه تعدادي از كوهنوردان كه به ارتفاعات مختلف شمال تهران صعود كرده بودند، به دليل شرايط نامساعد جوي جان خود را از دست دادند. شماري از اين جانباختگان در قله‌هاي كلكچال، دارآباد و آهار فوت شدند. در توچال نيز پس از آنكه شرايط جوي نامساعد شد، تعدادي كوهنورد مسير خود را گم كرده و مفقود شدند كه عمليات يافتن آنها و انتقال به ايستگاه‌ يك با موفقيت انجام شد و در اين ماجرا كسي فوت نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون