• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

اصغر عبدالهي به خاك سپرده شد

بي قناري، بي كلاغ

گروه هنر و ادبيات| روز گذشته آيين خاكسپاري و مشايعت اصغر عبدالهي نويسنده حرفه‌اي، برجسته و تواناي سينماي ايران زير سايه شوم كرونا، به غريبانه‌ترين شكل ممكن و با حضور تعداد محدودي از اهالي سينما و خانواده او برگزار شد و پيكر اين فيلمنامه‌نويس گرانقدر با رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي در قطعه هنرمندان در جوار مزار احمد آقالو به خاك سپرده شد. منوچهر شاهسواري، علي حضرتي، احسان عبدي‌پور، احمد اميني و همايون اسعديان از سينماگراني بودند كه در اين مراسم حضور داشتند.  او روز يكشنبه 7 دي‌ماه بر اثر سرطان در بيمارستان تهران درگذشت.
بازگوكننده‌ معماهاي پيچيده و عطش‌هاي انساني
در پي فوت اين نويسنده كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران با صدور پيامي درگذشت اصغر عبدالهي يكي از موسسان و روساي سابق كانون را به جامعه سينماي ايران و اعضاي خود تسليت گفت. در متن پيام كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران آمده: «اصغر عبدالهي، يار آشنا، دوست، فيلمنامه‌نويس و داستان‌سرا، يكي از موسسان و روساي پيشين كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران، از ميان ما رفت.  اصغر عبدالهي در آثارش راوي احساس دلهره آدم‌هايي بود كه در زمان‌هاي بحراني توان مقابله با محدوديت‌هاي روزافزون را از دست داده‌اند و در انديشه گريز از وضع موجود، روزني به عالم خيال يا يك زندگي ديگرگون را مي‌جويند. حال او خود به عالم ديگر پيوست. اصغر عبدالهي همچنين بازگوكننده معماهاي پيچيده و عطش‌هاي انساني براي يافتن سرپناهي براي ادامه زندگي بود. او در مجموعه‌داستان «سايباني از حصير» به ما يادآور مي‌شود كه با اندك حركتي يا وزيدن بادي، بساط آن فرو خواهد ريخت. اينك در ميان بهت و اندوه يارانش، اين حصير فرو ريخت. كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران درگذشت اين نويسنده خلاق و پرتلاش را به خانواده و همه اهالي سينماي ايران تسليت مي‌گويد.هميشگي باد ياد و نامش.»
قصه‌پردازي مهربان، خوش‌خلق و كم‌نظير
همچنين كانون كارگردانان سينماي ايران هم براي اين كارگردان پيام تسليتي منتشر كرد. در بخش‌هايي از پيام كانون كارگردانان سينماي ايران آمده است: «اصغر عبدالهي هم رفت. هنوز داغ درگذشت كامبوزيا پرتوي، پرويز پورحسيني، چنگيز جليلوند و ديگر همكاران سينمايي التيام نيافته كه خبر مي‌رسد يكي ديگر از ياران سينمايي‌مان را از دست داديم. اصغر عبدالهي قصه‌پرداز و فيلمنامه‌نويس كه بسياري از همكاران ما خاطره شيرين همكاري‌هاي‌شان با او را فراموش نكرده‌اند، پس از يك‌سال تحمل بيماري از دنياي ما رفت تا در جهاني ديگر در كنار دوستان و همكارانش به آرامش ابدي برسد. درگذشت اين قصه‌پرداز مهربان، خوش خلق و كم نظير را به همسر گرامي و خانواده محترمش تسليت مي‌گوييم و براي بازماندگانش آرزوي صبر و آرامش مي‌كنيم.»
بحق، «مرد قديمي فيلمنامه‌نويسي» لقب گرفت
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي از مديران سينمايي، براي درگذشت اين نويسنده بي‌مانند پيام تسليتي منتشر كرد.
در پيام عليرضا تابش، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي آمده است: «در نهايت اندوه و تاسف، يكي ديگر از نويسندگان نجيب، فهيم و وزين سينماي ايران از جمع يارانش جدا شد. مردي مهربان و خوش قريحه كه بارها با قلمش، به ياري فيلمسازاني از نسل‌هاي مختلف آمد و سبب شد تا آثار درخشاني در كارنامه آنها به ثبت برسد. اگرچه اصغر عبدالهي با لطافت و خونگرمي جنوبي‌اش، مشتاقان فرهنگ را به وجد مي‌آورد ولي با پشتكاري وصف‌ناپذير، سال‌ها نوشت و به حق، «مرد قديمي فيلمنامه‌نويسي» لقب گرفت. فقدان اين نويسنده، فيلمنامه‌نويس و فيلمساز، به تلخي‌هاي سال ۹۹ جامعه هنري افزود و حسرت هجرانش را بر دل‌هاي دوستدارانش بر جاي نهاد. ضمن گراميداشت ياد و خاطره‌اش، از درگاه خداوند متعال، براي روح سترگش، آرامش و براي خانواده و يارانش، صبر جميل، مسالت مي‌كنم.»
اهل اپوزيسيون بازي و مجيزگويي نبود
همچنين مهرزاد دانش از منتقدان صاحبنام سينماي ايران در حساب شخصي خود توييتر نوشت: «خدا رحمت كند اصغر عبدالهي را . نه اهل ادا اطوار در فيلمنامه‌نويسي بود، نه با اپوزيسيون بازي و مخالف‌خواني كاسبي كرد و نه با مجيزگويي از ارباب قدرت، قلم مي‌فروخت. خودش بود و قصه‌هايش، حالا ماييم و خاطرات خوبي كه از او و آدم‌هاي قصه‌هايش داريم. » عبدالهي از نويسندگان پيشگام سينماي ايران بعد از انقلاب و يكي از موسسان و روساي پيشين كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران به شمار مي‌رود. او نويسنده تعدادي از فيلمنامه‌هاي مطرح سينماي ايران بود. «جهيزيه براي رباب» به كارگرداني سيامك شايقي، «غريبانه» ساخته احمد اميني، «خواهران غريب» و «به خاطر هانيه» به كارگرداني كيومرث پوراحمد، «در كمال خونسردي»، «چتري براي دو نفر»، «دو نفر و نصفي»، «عينك دودي» ساخته محمدحسين لطيفي، «آبي»، «خانه خلوت» ساخته مهدي صباغ‌زاده، «بندر مه‌آلود»، «خداحافظي طولاني» ساخته فرزاد موتمن و... برخي از فيلمنامه‌هايي است كه زنده‌ياد عبداللهي به نگارش درآورده بود. در نهايت عبدالهي سال ۹۵ توانست تنها فيلم سينمايي دوران كاري خود با نام «يك قناري، يك كلاغ» را به تهيه‌كنندگي علي حضرتي كارگرداني كند. از جمله آثار مكتوب اين نويسنده به «قصه‌ها از كجا مي‌آيند: از فيلمنامه‌نويسي و زندگي»، «آفتاب در سياهي جنگ گم مي‌شود»، «در پشت آن مه؛ مجموعه داستان كوتاه»، «سايباني از حصير»، «آبي‌هاي غمناك بارُن»، «هاملت در نم‌نم باران» مي‌توان اشاره كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون