• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

توضيحاتي درباره تغيير لوگو، علت تاخير در مرمت و بانك اطلاعاتي

درهاي موزه هنرهاي معاصر دي‌ ماه باز مي‌شود

مديركل اداره هنرهاي تجسمي با اعلام اين خبر كه درهاي موزه هنرهاي معاصر تهران بعد از بيش از دو سال تعطيلي، دي ماه باز مي‌شود، از علل طولاني شدن فرآيند بازسازي موزه سخن گفت. به گزارش ايسنا، نشست خبري مرمت و معرفي هويت بصري موزه هنرهاي معاصر تهران روز دوشنبه (۸ دي ماه) در دو بخش مرمت و هويت بصري موزه و با حضور هادي مظفري (مديركل اداره هنرهاي تجسمي)، احسان آقايي (رييس موزه هنرهاي معاصر تهران)، زهرا نوروزي (رييس اداره نظارت بر طرح‌هاي عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) و رضا عابديني (طراح هويت بصري موزه) برگزار شد. 
چرا مرمت با تاخير انجام شد؟
در ابتداي اين نشست هادي مظفري، مديركل اداره هنرهاي تجسمي درباره دلايل تاخير پروژه بازسازي موزه، توضيحاتي را ارايه كرد و فراهم كردن شرايط لازم براي نگهداري آثار گنجينه را از مهم‌ترين علل اين تاخير برشمرد. 
او اظهار كرد: نكته اول اين است كه ما قرار بود مكاني را مرمت و بازسازي كنيم كه ارزشمندترين آثار هنري دنيا در آنجا قرار گرفته بود. بنابراين بارها اين موضوع مورد بررسي قرار داده شد كه آيا در جريان اين فرآيند آثار بايد در موزه نگه داشته يا اينكه خارج شوند. در اين ميان با توجه به لزوم فراهم بودن شرايط لازم براي نگهداري آثار و همچنين با در نظر گرفتن مباحث امنيتي خروج آثار، در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه امن‌ترين مكان براي نگهداري آثار، خود موزه است. مظفري خاطرنشان كرد: بنابراين ما نياز به يك گنجينه موقت در موزه داشتيم كه طبيعتا اين گنجينه موقت نيز بايد امن مي‌بود. از سوي ديگر بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه به دليل اهميت آثار، امكان پيشبرد همزمان جبهه‌هاي مرمت وجود نداشت. در واقع اگر ذره‌اي گرد و غبار هم بلند مي‌شد، ما سريعا كار را متوقف مي‌كرديم تا به آثار آسيبي وارد نشود كه همين امر نيز در زمانبندي پروژه نقش بسيار مهمي داشت.  مديركل اداره هنرهاي تجسمي همچنين مواجهه با جبهه‌هاي جديد و تغييرات قيمت‌ها در دو سال اخير را از ديگر دلايل طولاني شدن بازگشايي موزه عنوان كرد و با اشاره به شيوع ويروس كرونا در كشور يادآور شد: آخرين قول ما براي بازگشايي موزه پايان فصل بهار ۹۹ بود كه متاسفانه شيوع ويروس كرونا و پديد آمدن اين شرايط باعث شد كه زمان بيشتري صرف اتمام كار اين پروژه شود. هر چند موزه آخرين كارگاهي بود كه تعطيل شد و اولين كارگاهي بود كه كار خود را آغاز كرد.
بازگشايي در دي ماه
مظفري با بيان اينكه موزه هنرهاي معاصر تهران در دي ماه افتتاح مي‌شود، گفت: در نهايت مرمت موزه هنرهاي معاصر تهران تمام شده و هم اكنون در تدارك افتتاحيه هستيم. بر همين اساس در ۱۰ روز آينده يك نشست خبري ديگر خواهيم داشت كه تاريخ بازگشايي، نمايشگاهي كه رونمايي مي‌شود و برنامه‌هاي آتي موزه اعلام مي‌شود. مديركل اداره هنرهاي تجسمي همچنين اظهار كرد: ما بارها براي زمان بازگشايي موزه خلف وعده كرديم و نتوانستيم به قول‌هايي كه داديم، عمل كنيم؛ اما اين نكته را در نظر داشته باشيد كه همه ‌چيز در اختيار ما نبود و شرايط كشور نيز در اين موضوع تاثيرگذار بوده است. همچنين يكي از دلايل اين موضوع نگراني ما براي موزه و آثار آن بود كه باعث شد اين فرآيند طولاني شود؛ در واقع در تمام اين مدت هميشه انتخاب ما انجام كار مطمئن بوده است تا سريع.
چه كارهايي انجام شد، چه كارهايي بايد انجام شود؟
در ادامه زهرا نوروزي، رييس اداره نظارت بر طرح‌هاي عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به ارايه توضيحاتي درباره اقدامات انجام شده در جريان پروژه بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران پراخت و اظهار كرد كه اين پروژه با هدف مرمت و افزايش ظرفيت گنجينه آغاز شد كه اين مرمت در دو فاز اصلي قرار گرفت؛ اول اينكه شرايط نگهداري گنجينه موقت فراهم شود و دوم مرمت گنجينه بود. او با تاكيد بر اينكه حفظ اصالت موزه از اولويت‌هاي اصلي اين پروژه بود، اقدامات صورت گرفته در جريان بازسازي موزه را مرور كرد. بر اين اساس عايق‌بندي و مرمت و نصب عايق‌هاي حرارتي، سبك‌سازي سقف، مرمت كف بام، لوله‌كشي آب‌هاي تاسيساتي، تعويض لوله‌ها، بهسازي ديوارهاي محوطه حياط مياني، دو جداره شدن پنجره‌ها، عايق‌بندي و نورپردازي مجدد و ... از جمله مواردي بود كه نوروزي به آنها اشاره كرد. رييس اداره نظارت بر طرح‌هاي عمراني وزارت ارشاد همچنين با بيان اين نكته كه در زمان جابه‌جايي آثار گنجينه، كار مرمت به صورت كلي متوقف شده بود و با اشاره به اينكه سيستم اطفاي حريق گنجينه در جريان اين پروژه تغيير نكرده است، در اين زمينه توضيح داد: زماني كه انجام اين پروژه آغاز شد وضعيت گنجينه بسيار بد بود و زماني كه باران مي‌آمد، براي جلوگيري از آسيب به آثار، آنها را با پلاستيك مي‌پوشاندند. بر همين اساس اولين دغدغه ما اين بود كه مشكل نم و رطوبت را حل كنيم. بنابراين اطفاي حريق در رتبه بعدي قرار داشت كه البته انجام آن نيز نياز به مبالغ بسياري بالايي دارد كه هم اكنون مطالعات آن در حال انجام است. با اعتبارات در نظر گرفته شده، اميدواريم امسال بحث اجرايي آن را شروع كنيم. نوروزي همچنين جدا كردن سيستم تاسيساتي گنجينه، بازسازي و تعويض سقف‌هاي كاذب و سيستم نورپردازي، فراهم كردن خدمات نمايشگاهي، مرمت ديوارها و پنجره‌ها، افزايش ۲۰ تا ۲۵ درصدي ظرفيت گنجينه، نصب درهاي ضد سرقت، نصب دستگاه‌هاي هواساز، مرمت نايكش موزه و ... را از جمله اقدامات انجام شده در فاز دوم اين پروژه برشمرد. آقايي، رييس موزه هنرهاي معاصر تهران نيز تاكيد كرد كه در جريان اين پروژه هيچ الحاقي به موزه انجام نشده و هيچ فضايي اضافه يا كم نشده است، بلكه فقط فضاها بازتعريف شده‌اند و حتي فضاهايي كه در سال‌هاي گذشته به صورت غيرقانوني به موضوع اضافه شدند نيز در جريان بازسازي برداشته شده است.
تغيير هويت بصري موزه هنرهاي معاصر
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست به موضوع هويت بصري موزه هنرهاي معاصر پرداخته شد. رييس موزه هنرهاي معاصر تهران در اين زمينه توضيح داد كه به‌طور كلي هر نهاد متشخصي داراي يك هويت بصري است و عموما اين هويت بصري از موزه‌ها آغاز شد. اين در حالي است كه موزه هنرهاي معاصر تهران فاقد هويت بصري به اين معنا بود. قبل از انقلاب از يك فونت زرد استفاده مي‌شد و بعد از انقلاب يك نشانه براي موزه توسط جواد پويان طراحي شد و در دوره‌اي ديگر صداقت جباري فونتي را براي موزه طراحي كرد و اين جريان در بخش‌هاي گوناگون ادامه داشت كه البته هر كدام از اينها ساز خودشان را مي‌زدنند و با هم هماهنگي نداشتند. بر همين اساس تصميم گرفتيم كه در دوره جديد يك تم جديد به اسم ققنوس براي موزه در نظر گرفته شود كه تمام بخش‌هاي موزه را شامل مي‌شود. در همين راستا رضا عابديني، طراح هويت بصري موزه به ارايه توضيحاتي درباره تغييرات انجام شده در اين زمينه پرداخت و يادآور شد كه در جريان طراحي هويت بصري براي موزه هيچ چيزي خراب نشد، چراكه هويت بصري مشخصي از قبل وجود نداشته است.او در توضيح لوگوي جديد موزه نيز اظهار كرد: طراحي هويت بصري به گونه‌اي پيش رفت كه هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسي كه خودم از موزه داشتم، برآورده شود. همه اين سال‌ها سعي كردم كه تمام كارهايم وجه ايراني داشته باشد و اگر در لوگوي موزه چنين چيزي كمتر ديده مي‌شود، به اين خاطر است كه قرار است موزه هنرهاي معاصر تهران در بيرون از ايران نيز ديده شود و با توجه به اينكه كاركرد اين موزه مدرن و معاصر است و فعاليت‌هايي كه قرار است انجام دهد در همين زمينه است، تصميم گرفتم كه هويت بصري موزه نيز مدرن باشد. او همچنين رنگ اصلي هويت بصري جديد موزه هنرهاي معاصر تهران را نارنجي معرفي كرد كه با رنگ‌هاي خاكستري، مشكلي و سفيد همراه مي‌شود. آقايي، رييس موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در اين زمينه توضيح داد: قرار نيست با لوگوي قبلي موزه خداحافظي كنيم و آن را كاملا كنار بگذاريم. هويت جديد به اين معناست كه ارتباطات‌مان را با جهان هنر راحت‌تر كنيم. همچنين هم اكنون در حال كار كردن روي هويت صوتي موزه نيز هستيم. در بخش ديگري از نشست، مديركل اداره هنرهاي تجسمي در پاسخ به پرسشي مبني بر اعلام دقيق موجودي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران خاطرنشان كرد: همزمان با پروژه بازسازي و مرمت موزه، راه‌اندازي بانك اطلاعاتي موزه نيز آغاز شده كه قرار است ۲۴ ساعت پيش از بازگشايي موزه افتتاح شود. اين بانك اطلاعاتي كمك مي‌كند تا اطلاعات موزه به صورت دقيق و شفاف در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد. آمارهايي كه تاكنون بيان شده متفاوت بوده است، چراكه بسياري از آثاري كه براي نمايشگاه‌ به موزه آمده در موزه قرار گرفتند و به صاحبان‌شان عودت داده نشدند، بعضا جزو آمار موزه حساب مي‌شدند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون