• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4830 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ دي

رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت از دوقطبي‌هاي حاكم بر فضاي سياسي انتقاد كرد

خلافِ مصلحت

در يك سال گذشته كه تجميع تحريم اقتصادي و بحران سلامت، وضعيت بغرنج و پيچيده‌اي را رقم زد، تصميم‌گيري‌هاي فوري در همه حوزه‌هاي تصميم‌گيري اهميت بسزايي پيدا كرد. از اعمال محدوديت تا كمك‌هاي معيشتي، از تعطيلي مدارس تا خريد و توليد واكسن و بسياري ديگر از تصميم‌گيري‌ها براي مديريت سال كرونا به دليل اهميت و فوريت آن باعث شد بيش از پيش دوقطبي‌هاي موجود در جامعه عيان شود؛ دوقطبي‌هايي كه در نهادهاي تصميم‌گيري و در ميان تصميم‌سازان نيز ديده مي‌شد. اين مهم ديروز بخشي از سخنراني رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت بود كه خود اين روزها با قوه مقننه بر سر بودجه و حواشي آن درگيري‌ها و دوقطبي‌هايي را تجربه مي‌كند. 

 نفت بفروشيم يا نفروشيم؟
حسن روحاني در اين نشست با اشاره به مصاديقي از اين دو قطبي‌ها تاكيد كرد كه شكل‌گيري «اين دوقطبي‌ها نه به مصلحت ماست، نه درست است.» او حتي كمي پيش‌تر رفت و مدعي شد كه اين دوقطبي‌ها اصلا واقعيت ندارد كه بي‌خود ذهن مردم را در اين رسانه و آن رسانه مشغول مي‌كنيم در حالي كه دوقطبي‌هاي ناصحيح و كاذبي است. اولين مصداقي كه از آن گفت بحث فروش نفت بود. عدد اعلامي از سوي بودجه كه ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه در روز است از سوي مجلس غيرواقعي توصيف شده و همين نفت فروختن يا نفروختن و تاثيرات آن را بر دوقطبي‌هاي موجود خصوصا در حوزه بودجه دامن زده است. با اين حال روحاني معتقد است كه راه واضح است چراكه «ما نفت خود را بايد توليد كنيم يك، نفت‌مان را بايد صادر كنيم دو، در حداكثر ممكن، اين حق ماست و شما مي‌گوييد اين حق ما را به جاي اينكه پس بگيريم پس نگيريم؟» او همچنين در ادامه به اين گزاره كه نبايد پول نفت خرج بودجه شود نيز اشاره كرد و توضيح داد كه «نفت را حتي‌الامكان نبايد در بودجه جاري مصرف كنيم، بايد نفت را استخراج كنيم و ببريم بفروشيم و بياوريم با آن نفت سرمايه‌گذاري كنيم حال مقداري از آن به صندوق مي‌رود، صندوق براي سرمايه‌گذاري در كشور استفاده مي‌شود و بسيار هم خوب است و مقداري هم بايد در صنعت خودِ نفت صرف شود... بقيه هم كه به دست مي‌آيد اگر بودجه عمراني است فبهاالمراد...» رييس‌جمهوري در ميانه اين بحث به اقدامات دولت در زمينه انتشار اوراق اشاره كرد و آن را بي‌سابقه خواند. روحاني گفت كه «اوراق در كشور ما ارزش نداشت، هيچ‌كس نمي‌آمد اوراق بخرد، مي‌گفتند دولت معلوم نيست اوراق را چه وقت به ما مي‌دهد يا اصلا نمي‌دهد، نه سود آن معلوم است نه اصل آن معلوم است. ما اوراق را به جايگاهش نشانديم. امروز مثل پول است، مثل پولي كه در دست شماست و اوراق همان‌طور ارزش دارد. ...ما چيزي را در اين كشور آورديم جايگزين پول نقد كرديم و آن اوراق بود. معني واقعي اوراق يعني قرض گرفتن از مردم، از ملت قرض مي‌گيريم با سود به ملت برمي‌گردانيم. نرفتيم از بانك مركزي استقراض كنيم ... يك مقدار پول هست كه به‌طور معمول در بودجه مي‌آيد و آخر سال هم با بانك مركزي تسويه مي‌شود. اينها كه استقراض نيست ما اصلا استقراضي از بانك مركزي نمي‌كنيم و نكرديم.» البته دولت طرح‌هاي ديگري براي فروش نفت به مردم نيز داشت كه به دليل انتقادات وارد شده و مخالفت‌ها عملياتي نشد با اين حال روحاني در نشست ديروز ضمن تشريح اقدامات دولت در اين اين حوزه‌ها و البته مجاني كردن آب و گاز و... 
بار ديگر تاكيد كرد كه مي‌توانيم ۲ ميليون و 300 هزار بشكه نفت بفروشيم. رييس‌جمهوري به دوقطبي «نفت بفروشيم يا نفروشيم؟» اشاره كرد و گفت: «حتما بايد بفروشيم مگر ترديد داريم، نفت را در بودجه صرف كنيم اگر بودجه عمراني است بله، اگر توسعه كشور است بله، اگر توانمندسازي بعضي از افرادي است كه دچار مشكل هستند بله، ولي اگر مي‌خواهيم خرج جاري كنيم خير. ... بياييم نفت را بفروشيم و در بيوتكنولوژي صرف كنيم، نفت را بفروشيم در ‌اي.سي.تي صرف كنيم، نفت را بفروشيم در هوافضا صرف كنيم و بياييم در اين تكنولوژي‌هاي نو واقعا تحول درست كنيم، هم در داخل بي‌نياز شويم و هم صادر كنيم. ...بايد نفت بفروشيم، منتها نفت بفروشيم حقوق كارمند بدهيم غلط است، نفت بفروشيم نانوتكنولوژي را توسعه بدهيم صددرصد درست است، نفت بفروشيم بيوتكنولوژي را توسعه دهيم صددرصد درست است، هوافضا را توسعه دهيم كاملا درست است.» رييس‌جمهوري همچنين از مجلس خواست به جاي ايجاد شايبه دولت را به فروش بيشتر نفت تشويق كند و توضيح داد: «دولت مي‌گويد مي‌توانم، مجلس بايد بگويد بارك‌الله، دولت من از تو مي‌خواهم بيشتر صادر كني، آقاي دولت شما مي‌گوييد به امريكا سيلي مي‌زنم، من مي‌گويم دو تا سيلي بزنيد، توقع ما از مجلس اين است. مجلس شوراي اسلامي بايد بيايد دولت را تشويق كند. دولت به ميدان آمده، بعضي‌ها مي‌گويند دولت شعار مي‌دهد براي اينكه سال ديگر نيست نخير در سال ديگر هم نصف سال هستيم، در آن نصف سال و در آن 6 ماه به ملت نشان مي‌دهيم كه هم مي‌توانيم نفت را توليد و هم صادر كنيم هم مي‌توانيم تحول ايجاد كنيم.»

 واكسن بسازيم يا بخريم؟
رييس‌جمهوري در ادامه به دوگانه و دوقطبي ديگر درمورد واكسن اشاره كرد كه اين روزها مطرح است. روحاني با اين مثال اظهاراتش درمورد اين دوقطبي واكسن بخريم يا بسازيم را تفهيم كرد و گفت: «مثل اينكه وقتي وسط جنگ كه بوديم، بگوييم اسلحه بايد داخلي باشد و از خارج نبايد وارد كنيم، حالا در جنگ كه ما هم گلوله توپ از خارج وارد مي‌كرديم هم در داخل مي‌ساختيم، هم گلوله خمپاره از خارج وارد مي‌كرديم هم مي‌ساختيم. سال‌هاي آخر، هم موشك مي‌ساختيم هم وارد مي‌كرديم. اين چه حرفي است مي‌زنيم كه واكسن از بيرون وارد كنيم يا در داخل بسازيم؟ هر دو. بله اگر به خودكفايي كامل رسيديم نياز نبود آن زمان درست است اگر نياز نبود، چرا از خارج وارد كنيم ولي زماني كه هنوز راه مشخص نيست.» رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به نزديك شدن سالگرد شهادت سردار قاسم سليماني نيز اشاره و اين ترور دولتي را محكوم و آن را انتقام از جمهوري اسلامي و كشورهاي منطقه توصيف كرد. او همچنين گفت: «امريكايي‌ها آنچنان تودهني و آنچنان سيلي خوردند، اصلا اين سيلي كه ما مي‌گوييم عين‌الاسد و... آنها سيلي‌هاي كوچكي به امريكا بود، سيلي اصلي حضور مردم بود، اصلا ترامپ در مخيله‌اش نمي‌آمد، صهيونيست‌ها فكر نمي‌كردند كه يك فردي را شهيد كنند تمام عراق، تمام سوريه، تمام لبنان، تمام منطقه و كل ايران همه به خيابان بيايند، از اين عظمت تجليل كردند.» روحاني همچنين در بخشي از اظهاراتش تاكيد كرد كه «دست سردار ما را قطع كرديد، پاي شما را از منطقه قطع خواهيم كرد و تا آن روز به مقاومت ادامه مي‌دهيم.»

 


رييس‌دفتر رييس‌جمهوري با اشاره به بررسي مجدد دو لايحه بلاتكليف از لوايح مربوط به FATF در مجمع تشخيص:

سياسي   نكنيد

لوايح چهارگانه هم در همان دسته‌ دوقطبي‌سازها قرار مي‌گيرند. از همان زمان كه صحبت از پيوستن به كارگروه اقدام ويژه مالي در فضاي سياسي مطرح شد، مخالفان و موافقان سرسختي داشت كه اين روزها به‌دليل نياز به خريد واكسن كوويد-۱۹ تاثيرات اين دوقطبي‌سازي‌ها بيش از پيش نمايان شده است. از همين روي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري تاكيد كرده كه بايد بگذاريم اين لوايح اقتصادي بدون سياسي شدن و دور از فضاي فشار اجتماعي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام دو لايحه باقيمانده از لوايح چهارگانه را بررسي كنند. محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري ديروز درحاشيه جلسه هيات دولت علاوه بر اشاره به بررسي بدون حاشيه اين دو لايحه در مجمع به لايحه پرحاشيه بودجه نيز اشاره و همچون رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه عزم دولت بر همكاري و تعامل با مجلس است البته دولت تا جايي پيش خواهد رفت كه شاكله بودجه به هم نخورد. اين موضوع ديروز مورد تاكيد معاون پارلماني رييس‌جمهوري نيز قرار گرفت و حسينعلي اميري درحاشيه جلسه دولت گفت: «توصيه رييس‌جمهوري اين است كه دولت با حضور فعال در كميسيون‌هاي تخصصي، تلفيق و صحن مجلس بتواند نظرات دولت و مجلس را به هم نزديك كند تا لايحه بودجه ۱۴۰۰ در يك بازه زماني مناسب به تاييد شوراي نگهبان برسد و دولت هم بتواند آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن را تصويب و ابلاغ كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون