• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4830 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ دي

خبر

دو انفجار همزمان با ورود كابينه جديد دولت مستعفي يمن، فرودگاه را لرزاند

استقبال با انفجار

گروه جهان| يمن باز هم به واسطه انفجار و تشديد ناآرامي در صدر اخبار بين‌المللي قرار گرفت. بعدازظهر چهارشنبه بود كه منابع خبري عربي گزارش دادند كه همزمان با رسيدن اعضاي كابينه جديد دولت مستعفي يمن به فرودگاه عدن، در اين شهر صداي انفجار به گوش رسيده است؛ انفجارهايي كه خبرگزاري رويترز مي‌گويد همزمان با صداي تيراندازي رخ داد. به گزارش اسكاي‌نيوز، دو انفجار يكي در باند فرود و ديگري در سالن استقبال از مسافران رخ داد. در حالي كه فيلم‌هاي منتشر شده از لحظه ورود اعضاي كابينه جديد و انفجار همزمان حاكي از آن بود كه تلفات انساني اين حملات بالا باشد اما گزارش‌هاي اوليه از العربيه حاكي از آن بود كه به اعضاي كابينه دولت مستعفي آسيبي وارد نشده است. به گزارش الجزيره، پس از انفجار، نخست‌وزير و اعضاي كابينه دولت مستعفي يمن به قصر «معاشيق» انتقال داده شده‌اند. به گزارش خبرگزاري فارس، شبكه «تي‌آر‌تي» به نقل از «عادل المسني» پژوهشگر سياسي، ضمن اشاره ضمني به اين موضوع كه احتمالا شبه‌نظاميان تحت حمايت امارات اين اقدام را انجام داده‌اند، نوشت: «شبه‌نظامياني كه مورد حمايت امارات هستند، مي‌خواهند توافق رياض را از بين ببرند و به نظر مي‌رسد كه آنها قصد خروج از عدن را ندارند.» طبق گزارش شبكه الجزيره، «معمر الارياني» وزير اطلاع‌رساني، گردشگري و فرهنگ دولت مستعفي يمن با اتهام‌زني به جنبش انصار‌الله يمن، ادعا كرد: «حمله به فرودگاه يمن را حوثي‌ها انجام دادند.» كابينه جديد، اما غيرقانوني «عبدربه منصور هادي» رييس‌ دولت مستعفي يمن، روز شنبه، در رياض (پايتخت عربستان‌سعودي) سوگند ياد كرد و پس از آن، هادي خواستار تكميل عمليات خروج نيروها و جمع‌آوري سلاح براساس توافق رياض شد. هادي همچنين بر ضرورت تخليه عدن از يگان‌هاي نظامي (وابسته به امارات) موسوم به «المجلس الانتقالي الجنولي» (شوراي انتقالي جنوب) و برگزاري نخستين نشست رسمي كابينه در اين شهر تاكيد كرده بود. تا زمان تنظيم اين گزارش، رسانه‌هاي عربي خبر كشته شدن حداقل 15 نفر و زخمي شدن 70 نفر را در انفجارهاي پپاپي در فرودگاه عدن تاييد كردند. يك مقام سازمان ملل با اشاره به اينكه تمام اعضاي كابينه به شمول نخست‌وزير سالم هستند اعلام كرد كه اعضا به مكان امني منتقل شده‌اند.

دعوتنامه شاه سعودي براي امير قطر

«تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر، روز (چهارشنبه)، پيامي مكتوب از «سلمان بن عبدالعزيز آل سعود» شاه عربستان‌سعودي دريافت كرده است. به گزارش روزنامه قطري «الرايه»، در اين پيام، رسما از امير اين كشور دعوت شده است كه در تاريخ پنجم ماه ژانويه در چهل و يكمين نشست سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض مشاركت كند. الرايه همچنين گزارش داد كه «نايف بن فلاح الحجرف» دبيركل شوراي همكاري خليج‌فارس اين پيام را صبح امروز در ديوان اميري به امير قطر تحويل داده است. اين دعوت پس از آن است كه در تاريخ بيست و هفتم آذر ماه گذشته، «احمد الناصر الصباح» وزير خارجه كويت، در ديدار با تمام سفراي كشورهاي عضو شوراي همكاري خيلج‌فارس اعلام كرد كه نشست آتي شوراي همكاري خليج‌فارس در تاريخ پنجم ماه ژانويه در رياض پايتخت عربستان‌سعودي برگزار خواهد شد. اين اعلام درحالي صورت گرفت كه پيش از آن گزارش شده بود، اجلاس سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس در شهر منامه پايتخت بحرين برگزار خواهد شد. اين تحولات در حالي صورت گرفته است كه چهار كشور عربستان‌سعودي، امارات، بحرين و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط ديپلماتيك خود با قطر را قطع كردند و ضمن محاصره زميني، هوايي و دريايي اين كشور، سيزده شرط از جمله كاهش روابط با تهران، تعطيلي شبكه الجزيره و قطع حمايت از اخوان‌المسلمين و حماس را براي ازسرگيري اين روابط تعيين كرده بودند. با اين حال، اخيرا، پس از انتشار اخباري مبني بر جريان داشتن رايزني‌هايي به ‌منظور حل بحران قطر، «احمد الناصر المحمد الصباح» وزير امور خارجه كويت، در بيانيه‌اي ضمن تاييد اين خبر، اعلام كرد كه تلاش‌هاي صورت گرفته براي حل و فصل بحران قطر «ثمربخش» بوده است.

انتقاد از احكام عفو دونالد ترامپ

كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه اقدام ترامپ در زمينه عفو چهار امريكايي كه به قتل غيرنظاميان عراقي در سال ۲۰۰۷ محكوم بودند را نقض تعهدات امريكا تحت قوانين بين‌المللي خواندند. به گزارش «رويترز»، «يلنا آپاراك» رييس گروه كاري سازمان ملل در امور استفاده از مزدوران در بيانيه‌اي اعلام كرد: بخشش پيمانكاران (شركت) بلك واتر بي‌حرمتي به عدالت و قربانيان كشتار ميدان «النسور» و خانواده‌هاي آنهاست. كارشناسان سازمان ملل اعلام كردند: كنوانسيون‌هاي ژنو كشورها را ملزم مي‌كند جنايتكاران جنگي را در قبال جنايات خود مسوول بدانند، حتي وقتي كه به عنوان پيمانكاران امنيتي خصوصي فعاليت مي‌كنند. اين عفوها تعهدات امريكا تحت قوانين بين‌المللي را نقض كرده و به‌طور گسترده‌تر قوانين بشردوستانه و حقوق بشر را در سطح جهاني تضعيف مي‌كند. آنها افزودند: با اجازه دادن به پيمانكاران امنيتي خصوصي براي عمل كردن با مصونيت از مجازات در درگيري‌هاي مسلحانه، كشورها براي دور زدن تعهدات خود تحت قوانين بشردوستانه جسارت مي‌يابند. به گزارش رويترز، اقدام ترامپ به عفو اين افراد با انتقادات زيادي در داخل ايالات‌متحده هم مواجه شده است. ژنرال «ديويد پترائوس» (فرمانده نيروهاي امريكايي در عراق در زمان وقوع اين جنايت) و «رايان كراكر» (سفير واشنگتن در بغداد در آن زمان) بخشش ترامپ درقبال اين افراد را به ‌شدت آسيب زننده توصيف كرده و گفتند اين اقدام به جهانيان مي‌گويد امريكايي‌ها در خارج از كشورشان مي‌توانند فجيع‌ترين جنايات را مرتكب شوند بدون آنكه مورد مجازات قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون