• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4830 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ دي

نگاهي به تقويم فشرده مسابقات بزرگ ورزشي در سال جديد ميلادي

از المپيك تا يورو ۲۰۲۰

ترجمه: مرضيه حسين‌خاني

 

 

سال ۲۰۲۱ را مي‌توان سال رقابت‌هاي مهم و بزرگ دانست. امسال تقويم شلوغي پيش روي ورزش جهان است. بخشي از آن به خاطر تعطيلي مسابقات در سال ۲۰۲۰ به دليل شيوع ويروس كرونا بود. المپيك و يورو ۲۰۲۰ از جمله مهم‌ترين رقابت‌هايي است كه در سال پيش رو به انجام مي‌رسد. در ادامه نگاهي داريم به برنامه مسابقات مهم سال ۲۰۲۱ بر اساس زمان برگزاري.

جام شش ملت، ۶ فوريه-۲۰ مارس

با توجه به اينكه جام شش ملت راگبي ۲۰۲۰ در ۳۱ اكتبر به پايان رسيد، هنگامي كه مسابقات دور بعد برگزار مي‌شود تنها ۱۴ هفته از دوره قبل گذشته و اين ممكن است براي اهالي اين ورزش كمي گيج‌كننده باشد. هم براي بازيكنان، هم براي هواداران و هم براي دست‌اندركاران برگزاري مسابقات. انگليس مدافع عنوان قهرماني ابتدا در توئينكهام مقابل اسكاتلند قرار مي‌گيرد. در هفته آخر هم ايرلند و انگليس بازي نهايي را برگزار مي‌كنند. ايرلند ميزبان اين رقابت خواهد بود كه مي‌تواند قهرمان را مشخص كند.

اوپن استراليا، ۸ فوريه-۲۱ فوريه

اين سومين گرانداسلم تنيس است كه در دوره شيوع كرونا برگزار مي‌شود و اولين رويداد در سالي است كه همه اميدوارند در آن زندگي به حالت نرمال برگردد. البته اين شرايط در ملبورن كاملا برقرار نيست، زيرا رقابت‌ها سه هفته ديرتر از زمان برنامه‌ريزي شده آغاز مي‌شود. آن هم دوباره به دليل شيوع ويروس كرونا. شركت‌كنندگان شرايط اقامت و تمرين خود را به‌ شدت با پروتكل‌هاي بهداشتي و قرنطينه مطابقت مي‌دهند. بازي‌ها كه شروع شود نواك جوكوويچ صرب و صوفيا كلين امريكايي براي دفاع از عناوين قهرماني خود خواهند جنگيد.

فرمول يك، ۲۱ مارس-۵ سپتامبر

لوييس هميلتون با دستيابي به ركورد هفت عنوان قهرماني مايكل شوماخر قصد دارد به عنوان قهرمان فصل ۲۰۲۰ در فصل جديد هم بهترين باشد. او بايد در طولاني‌ترين رقابت تاريخ فرمول يك در فصل ۲۰۲۱ به اين عنوان برسد. تقويم امسال شامل ۲۳ مسابقه است. از جمله جايزه بزرگ جنجالي در عربستان سعودي در ۲۸ نوامبر. همچنين در فصل ۲۰۲۱ سباستين فتل به عنوان راننده استون مارتين در مسابقات حاضر است و با فراري خداحافظي خواهد كرد.

مسترز گلف، ۸ آپريل-۱۱ آپريل

اين اولين رقابت سال است كه اميد دارد شاهد بازگشت كامل تماشاچيان باشد. داستين جانسون به عنوان مدافع عنوان قهرماني رقابت مي‌كند. در حالي كه نفراتي چون جان رام، روي مك‌لوري به عنوان بهترين نفرات اروپا و لي وست‌وود به عنوان قهرمان دوبي نيز در اين رقابت حاضر خواهند بود.

فينال ليگ قهرمانان اروپا، ۲۹ مه ‌استانبول

استاديوم آتاترك به دليل شيوع كرونا ميزباني سال ۲۰۲۰ را از دست داد. اما همه‌چيز براي ميزباني آنها در سال ۲۰۲۱ آماده خواهد بود. بايرن مونيخ به عنوان قهرمان سال ۲۰۲۰ مي‌تواند آنجا حضور پيدا كند و از عنواني كه چهار ماه قبل در ليسبون به دست آورد، دفاع كند. در حالي كه سه تيم انگليسي چلسي، ليورپول و منچسترسيتي نيز حضور دارند. آيا امسال مي‌تواند بالاخره سال سيتي باشد؟ آنها فعلا و در مرحله يك شانزدهم نهايي با قرعه مناسبي مواجه شدند و بايد مقابل بوروسيا مونشن‌گلادباخ بازي كنند. جدا از تيم‌هاي انگليسي، تيم‌هاي هميشه مدعي اسپانيايي هم هستند. رئال، بارسلونا و اتلتيكو مادريد.

يورو ۲۰۲۰، ۱۱ ژانويه-۱۱ جولاي

مسابقات جام ملت‌هاي اروپا مانند هيچ‌يك از دوره‌هاي پيشين خود نيست. اولا به اين دليل كه يك سال ديرتر از موعد مقرر برگزار مي‌شود. در حالي كه هنوز يورو ۲۰۲۰ ناميده مي‌شود. دوم به اين دليل كه رقابت ۲۴ تيم حاضر در مسابقات در جاهاي مختلف و با ميزباني شهرهايي نظير رم، باكو، دوبلين و بيلبائو خواهد بود. نيمه نهايي و فينال هم در ومبلي برگزار مي‌شود. تيم‌هاي اسپانيا، فرانسه، بلژيك و ايتاليا در حال حاضر شانس‌هاي اصلي رسيدن به قهرماني مسابقات به حساب مي‌آيند.

توردوفرانس، ۲۶ ژوئن-۱۸ جولاي

كپنهاگ قرار بود ميزبان گراند دپارت (مراحل افتتاحيه توردو فرانس) باشد اما به دليل شيوع كرونا منصرف شده است. بنابراين براي بار چهارم در تاريخ شهر برست معتبرترين رويداد دوچرخه‌سواري را شروع مي‌كند. وظيفه تادج پوگاكار دوچرخه‌سوار اسلونيايي اين است كه از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند. او اين قهرماني را در سپتامبر ۲۰۲۰ به دست آورد. تيم Ineos همچنين قصد دارد پس از يك رقابت ضعيف در سال ۲۰۲۰ به عقب برگردد و همه‌چيز را درست كند. اما آنها مجبورند بدون كريس فروم بريتانيايي كه به تيم ديگري پيوسته اين كار را انجام دهند.

ويمبلدون، ۲۸ ژوئن-۱۱ جولاي

خبر خوب اين است كه مسابقات قهرماني ويمبلدون سال ۲۰۲۱ برگزار مي‌شود. سال ۲۰۲۰ براي نخستين‌بار بعد از جنگ جهاني اين مسابقات تعطيل شد. برگزاركنندگان انتظار دارند بتوانند از تماشاچيان به طور كامل استفاده كنند. اما براي تعداد كمتر يا برگزاري رقابت بدون تماشاچيان هم كاملا آماده هستند. تنيسورهاي زيادي هستند كه اميدوارند بتوانند در اين رقابت خودي نشان بدهند. نواك جوكوويچ و سيمونا هلپ كه هر دو در سال ۲۰۲۰ مثل بقيه نتوانستند به اين رقابت‌ها بيايند اميدوار هستند از عنوان سال ۲۰۱۹ خود دفاع كنند.

المپيك توكيو، ۲۳ جولاي -۸ آگوست

رويداد نمادين سال ۲۰۲۰ رويداد نمادين سال ۲۰۲۱ خواهد بود. يا حداقل اين اميدواري برگزاركنندگان رقابت‌هاست كه به گفته سباستين كو رييس اتحاديه دووميداني جهان «اراده آهني» براي برپايي اين رويداد دارد. اگر اين بازي‌ها برگزار شود احتمالا نسخه ساده‌تري از آن المپيك‌هايي است كه قبلا برگزار شده‌اند. با اين حال مدال‌ها همان مدال‌هاي قديمي است و افتخار همان افتخار. ورزشكاران از سال گذشته مدام در گيرودار برگزار شدن يا نشدن المپيك هستند و حالا با نزديك شدن به اين رقابت‌ها به چيزهاي ديگري فكر مي‌كنند.

پارالمپيك توكيو، ۲۴ آگوست -۵ سپتامبر

همه‌چيز خوب است. شانزدهمين بازي‌هاي پارالمپيك تابستاني در ۵۳۷ رويداد و در ۲۲ رشته مختلف ورزشي برگزار مي‌شود. بدمينتون و تكواندو امسال اضافه شده‌اند. البته ورزشكاران معلول امسال به دليل شيوع كرونا شرايط سخت‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته تجربه كرده‌اند و بايد در مدت باقيمانده خودشان را آماده كنند.

جام جهاني راگبي زنان، ۱۸ سپتامبر-۱۶ اكتبر، نيوزيلند

اين مسابقات براي نخستين‌بار در نيمكره جنوبي برگزار مي‌شود. با توجه به اينكه آنها هميشه قهرمان مي‌شوند نيوزيلند مكان مناسبي است. آنها براي قهرماني استراليا را به عنوان رقيب خودشان مي‌بينند و تيم‌هاي انگليس و فرانسه و آفريقاي جنوبي و فيجي رقيب هم هستند. در دوره قبل رقابت‌ها كه در ايرلند و در سال ۲۰۱۴ برگزار شد، تيم نيوزيلند در فينال موفق شد انگلستان را شكست دهد و قهرمان شود. اين رقابت هم مثل برخي ديگر از مسابقات قرار بود سال ۲۰۲۰ برگزار شود ولي به تعويق افتاد.

مسابقات كشتي قهرماني جهان، ۲ اكتبر، ۱۰ اكتبر، نروژ

بعد از اينكه اتحاديه جهاني با تمام تلاشي كه از خودش به نمايش گذاشت، نتوانست رقابت‌هاي قهرماني جهان را در سال ۲۰۲۰ برگزار كند، عزمش را براي سال ۲۰۲۱ جزم كرده است. اين اتحاديه البته در سال ۲۰۲۰ رقابت‌هاي جام جهاني را در صربستان برپا كرد كه چندان با اقبال كشورها مواجه نشد. اين اتحاديه در روزهاي آخر سال ۲۰۲۰ برنامه كامل اتحاديه جهاني كشتي را منتشر كرد و گويا قصد دارد به هر ترتيبي كه شده امسال برنامه‌اش را به‌طور كامل اجرا كند.

آنتوني جاشوا عليه تايسون فيوري

اين بزرگ‌ترين مبارزه در تاريخ بوكس انگليس خواهد بود. همه صحبت‌ها فعلا در مورد بردهاي اخير جاشوا در رينگ‌هاي مختلف است. خيلي‌ها مي‌گويند پيروزي او قطعا در سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد. ديدن مسابقه‌اي كه در آن دارنده چهار عنوان سنگين وزن جهان مبارزه مي‌كنند، فوق‌العاده است. اين يك امر تاريخي، عظيم و با توجه به مبارزاني كه در دو سمت به چشم مي‌خورند فراموش‌نشدني خواهد بود. فعلا تاريخ دقيق اين رقابت مشخص نشده است.

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون